Bestuurdersdisplay

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je bent zomaar een person voor n veel opzichtigere Duitse auto met heel veel volstrekt overbodige opsmuk.
(In Nederland kost annuleren trouwens maar 15%)
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Het bestuurdersdisplay van de wagens met het Google systeem is een stap achteruit tov de auto's met het Sensus systeem. En dat vind ik heel jammer...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar zijn we het over eens..
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Die ‘Calm’ modus is niets meer dan een goedkope uitvlucht om geen doorontwikkeling van de software te moeten doen. Kostenbesparing, doen ze allemaal maar dit is wel heel ‘in your face’…
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kaneda schreef: 24.04.2023 - 13:57 Mja, vind het toch maar flauw en niet Volvo-waardig. Is inderdaad niet 'erg' maar toch wel een frustratiepunt alweer.
Eerst de onzekerheid of onze auto al dan niet met BLIS zou uitgerust zijn (blijkbaar geen probleem voor de S/V/XC90 maar toch ben ik er niet gerust in), dan dit in mijn ogen heel beperkte digitale display, en links en rechts nog wat puntjes...
In alle eerlijkheid : mocht ik de bestelling kunnen annuleren dan zou ik het doen maar dat kan alleen maar als er effectief een 'probleem' is natuurlijk (leveringstermijn niet nageleefd door de dealer, auto niet conform de bestelling, etc.).

Nu, ik zal er inderdaad maar moeten leren mee leven maar een deel van de 'fun' is er voor mij sowieso al af. Als je 100k neertelt voor een auto is 'het went wel' niet aan de orde...
tja…. Bezint eer ge begint
Op voorhand zaken (grondig) doornemen voorkomt verrassingen / teleurstellingen / frustraties.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Kaneda schreef: 24.04.2023 - 18:22 Die ‘Calm’ modus is niets meer dan een goedkope uitvlucht om geen doorontwikkeling van de software te moeten doen. Kostenbesparing, doen ze allemaal maar dit is wel heel ‘in your face’…
Aparte conclusie en ook heel erg kort door de bocht. Daar zal vast vooronderzoek onder (potentiële) kopers voor zijn gedaan.Ik heb nu nog de Sensus-versie, en verander dat display nooit. 2 klokken, kaart voor m'n neus, zicht op het verbruik en de resterende tankinhoud en accu zijn voldoende. Navigatie op het grote scherm hoef ik daardoor niet meer te gebruiken, dus staat altijd dicht bij mij. En verder heb je het HUD ook nog in de vooruit. Hoe rustiger hoe beter, scheelt een hoop afleiding.

Overigens vind ik het ook sterker dat Volvo hierin hun eigen weg kiezen en niet meedoen omdat anderen dat ook doen. Kan nou niet zeggen dat al die zaken die je kan veranderen bij de concurrentie het display heel veel duidelijker maken. Maargoed, dat is mijn ervaring met onze andere wagen althans. Maar ook dat accepteer ik dan maar, het gaat mij om het geheel van de auto.
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Poolrev schreef: 24.04.2023 - 20:11
Aparte conclusie en ook heel erg kort door de bocht. Daar zal vast vooronderzoek onder (potentiële) kopers voor zijn gedaan.Ik heb nu nog de Sensus-versie, en verander dat display nooit. 2 klokken, kaart voor m'n neus, zicht op het verbruik en de resterende tankinhoud en accu zijn voldoende. Navigatie op het grote scherm hoef ik daardoor niet meer te gebruiken, dus staat altijd dicht bij mij. En verder heb je het HUD ook nog in de vooruit. Hoe rustiger hoe beter, scheelt een hoop afleiding.

Overigens vind ik het ook sterker dat Volvo hierin hun eigen weg kiezen en niet meedoen omdat anderen dat ook doen. Kan nou niet zeggen dat al die zaken die je kan veranderen bij de concurrentie het display heel veel duidelijker maken. Maargoed, dat is mijn ervaring met onze andere wagen althans. Maar ook dat accepteer ik dan maar, het gaat mij om het geheel van de auto.
HUD display heb ik niet als optie genomen (Plus versie), net als het panoramisch dak voor mij geen meerwaarde. En was het zoveel gevraagd om ipv een zwart vlak gewoon de klokken fullscreen te zetten ? Keuze uit dit en navigatie was voor mij prima geweest maar gewoon het overgrote deel van het display zwart laten slaat gewoon nergens op.

En Volvo gaat misschien zijn eigen weg zoals je zegt, onder het mom van ‘vooruitstrevend’ wellicht. It’s not a bug, it’s a feature… of zoiets.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik denk dat je beter voor een Sorento had kunnen gaan. Heb laatst weer twee keer twee weken een Kia mee gehad, en daar kun je zoveel info tussen de klokken krijgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Voor €65.000 heb je dan een behoorlijk complete 7 zits PHEV executive uitvoering.
Ik zou overwegen om de XC90 te annuleren en gewoon de annuleringskosten af te tikken. Dan ben je alsnog goedkoper uit dan bij de XC90, maar je hebt geen ergernissen van een auto die je nog niet hebt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Kia Sorento en Hyundai Santa Fe zijn ondertussen niet meer verkrijgbaar in België als plug-in.
En het gaat me niet over toeters en bellen, hoor, je begrijpt mij volledig verkeerd.

Annuleringskosten ga ik niet betalen, maar misschien kan ik wel iemand vinden die net zo’n auto zoekt en die dan in mijn plaats kan kopen. Ik zie nog wel.
Nog eventjes kijken bij Mercedes eventueel (nu ik het MBUX systeem gezien heb, is dat van Volvo maar povertjes) of ik onderga het dan maar allemaal en laat de XC90 gewoon leveren. Na bijna 10 maanden wachten had ik me het toch anders voorgesteld.

Maar goed, zoals ze in ‘t Engels zeggen : Can’t be helped!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40659
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik kan me van SAAB herinneren dat je daar de stealthmodus aan kon zetten. Dan was de hele klokkenwinkel zwart zag je alleen nog de snelheidsmeter als ik het me goed herinner.
Vond ik altijd een mooie optie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Nightpanel heet dat.
Yep, zeer rustgevend en gebruik het graag in mijn Saab.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Beetje flauw wel om de fabrikant de schuld te geven, terwijl je het zelf uitgebreid had kunnen onderzoeken vooraf of het aanbod bij je past... Verantwoordelijkheid ligt volledig bij jezelf... Door het langere wachten wordt dat niet anders.

Snap je druktemakerij echt niet, maar wellicht ben ik daar te simpel voor (en daarom past dat bestuurdersdisplay waarschijnlijk ook goed bij me 😁).
Ben schreef: 24.04.2023 - 21:16 Ik kan me van SAAB herinneren dat je daar de stealthmodus aan kon zetten. Dan zag je alleen nog de snelheidsmeter als ik het me goed herinner.
Vond ik altijd een mooie optie.
Klopt inderdaad, ik vond dat ook altijd geweldig, heerlijk rust en zorgde voor focus op de juiste zaken tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Poolrev schreef: 24.04.2023 - 21:23 Beetje flauw wel om de fabrikant de schuld te geven, terwijl je het zelf uitgebreid had kunnen onderzoeken vooraf of het aanbod bij je past... Verantwoordelijkheid ligt volledig bij jezelf... Door het langere wachten wordt dat niet anders.

Snap je druktemakerij echt niet
Volledig eens, zoals gezegd: bezint eer ge begint.
Het is geen pakje suiker wat je koopt dus je uitgebreid op de hoogte (laten) stellen alvorens tot aanschaf over te gaan lijkt me logisch.
Nu achteraf huiliehuilie doen komt wat verwend over.
Dit temeer je er blijkbaar nogal wat problemen mee hebt, dan zou je toch juist denken dat je jezelf er vooraf in verdiept hebt. Niet dus….
Tja, dan is het imho een gevalletje slikken, pikken en niet piepen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik denk nog steeds dat je je druk maakt om niks. Het is m.i. een prima display, waar alles in staat wat ik nodig heb.
Ja het is rustig en eenvourdig, maar dat vind ik prima.

Ga nou eerst maar eens rijden, en dan zal het allemaal wel meevallen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Mja, blijkbaar ben ik lang niet de enige die het 'nieuwe' Google systeem onafgewerkt vind...


Lees ook de commentaren. Het zou een stap vooruit moeten zijn tov Sensus maar dat is het helemaal niet. Ik kan enkel hopen dat een toekomstige software-update soelaas kan brengen maar ik vrees ervoor. Deze video is al een jaar oud, en gaat over een MY2022. Ondertussen zijn we bij MY2024 beland maar nog geen enkele wijziging of update.
Volvo gaat voluit voor full EV en heb zo het gevoel dat de hybrids al lang geen prioriteit meer zijn...
Laatst gewijzigd door Kaneda op 25.04.2023 - 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hier hebben ze tv-programma’s voor…. ‘Kopen zonder (goed) kijken’
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als je gaat zoeken is negatief commentaar altijd het makkelijkst te vinden.
Dat Google lang niet altijd beter is dan Sensus ben ik helemaal met je eens, maar de discussie hier ging om het bestuurdersdisplay.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Henry82 schreef: 25.04.2023 - 09:36 Als je gaat zoeken is negatief commentaar altijd het makkelijkst te vinden.
Dat Google lang niet altijd beter is dan Sensus ben ik helemaal met je eens, maar de discussie hier ging om het bestuurdersdisplay.
Die video gaat toch net over het bestuurdersdisplay ?
Met de navigatie in het midden ziet het er inderdaad heel goed uit, geef ik toe, maar de 'Calm' modus met gewoon een leeg zwart vlak in het midden ? Wie kan dat nu in godsnaam 'normaal' vinden ?
Enfin, er is toch niets aan te doen, ik laat het maar.

Edit : of laat ik eens een constructieve vraag stellen.
Gezien dit een Volvo forum is, zijn er hier misschien mensen die bij Volvo werken, of mensen kennen die bij Volvo werken, en die misschien af en toe wat 'inside information' krijgen. Dus, iemand die weet heeft van een software-update voor het Google systeem ? Blijft het in zijn huidige vorm of zal het nog evolueren, voor ALLE Volvo modellen, niet alleen de EV's ? Er zijn sowieso af en toe updates, want een jaar geleden was er zelfs nog geen Apple Carplay in de Google Volvo's.
Dus, het kan. Hoop doet leven...
Laatst gewijzigd door Kaneda op 25.04.2023 - 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Precies, ik laat het ook maar.
We horen de ervaringen wel, als je toch besluit de auto af te nemen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Die updates zullen er wellicht idd komen maar garanties zijn niet te geven.
Ik kan me voorstellen dat er zaken hoger op de backlog staan om het gat Sensus - AAOS te verkleinen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gesloten

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”