XC60 2021 late compleet "dood"

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Goedenavond,

Iemand ervaring met een compleet "dode" XC60, zonder enige vorm van stroom?

Toen ik vanavond mijn XC60 2021 late wilde openen kwam er geen reactie op het vastpakken van de deurklink. Bij gebruik van de afstandsbediening ook geen reactie. Andere afstandsbediening evenmin. Ook via de app was de auto niet te openen.

Ik heb de auto opengemaakt met de noodsleutel, maar eenmaal binnen bleef alles onverlicht. Geprobeerd de auto op te laden, maar auto gaf geen reactie op de lader. Starten deed 'ie uiteraard ook niet.

Volgens mij heb ik donderdag jl nog met de auto gereden, sindsdien staat ie stil. Verder geen meldingen gekregen vanuit de app.

Morgen de Volvo pechhulp maar bellen, want ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn. Accu overleden na 1.5 jaar lijkt me erg snel maar niet onmogelijk.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Edit: op het Swede Speed forum hebben meer mensen er last van gehad: https://www.swedespeed.com/threads/2022 ... st-7923948
Turboprop
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

Yep, ook eens gehad (zelfde model). Accu leeggelopen door onverklaarbare reden.
Met hulp van WW (Volvo ass.) met jumperkabel auto gestart.
Bij Volvo garage is de accu opgeladen en is er een reset gedaan, is daarna niet meer voorgekomen.
Sindsdien heb ik wel zo'n noodstart accuutje bij me.
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Turboprop schreef: 24.04.2023 - 22:31 Yep, ook eens gehad (zelfde model). Accu leeggelopen door onverklaarbare reden.
Met hulp van WW (Volvo ass.) met jumperkabel auto gestart.
Bij Volvo garage is de accu opgeladen en is er een reset gedaan, is daarna niet meer voorgekomen.
Dank voor je snelle reactie. Gelukkig staat het voorval dus niet op zichzelf.
Turboprop schreef: 24.04.2023 - 22:31 Sindsdien heb ik wel zo'n noodstart accuutje bij me.
Waar heb je die staan en hoe kom je er bij? Want ik wilde mijn 220V laadkabel uit mijn bagage ruimte hebben, maar de klep ging natuurlijk niet open. Dus een "gewone" Mennekes laadkabel erbij gepakt die in de garage lag.
Turboprop
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

deze:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-mo ... p100356379
Nog niet nodig gehad. Werkt waarschijnlijk alleen als accu nog net niet helemaal dood is.
Onder de motorkap op de starthulppunten aansluiten, auto in de vierwiel of performance stand zetten voor het starten.
Dit is wat de WW heeft gedaan, na het starten naar de garage gereden.
Turboprop
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 09.03.2021 - 14:41

Het was even zoeken, hier zijn de aansluitpunten:

https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 512e00424c
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

@Turboprop, dank voor je berichten.

Via Volvo Assistance is de Wegenwacht ingeschakeld. Die is langs geweest en heeft starthulp gegeven. Heb de auto een tijdje laten draaien en ben nog een rondje gaan rijden.

Nu 2 korte ritjes gedaan zonder problemen. Wel kwam (toen ik even in de auto zat zonder dat deze actief was) naar mijn idee vrij snel de melding dat audio/media uitgeschakeld zou worden als ik niet zou starten. Daarnaast brandt het SOS lampje in het display rood en geeft de auto de melding "eCall service vereist" oid. Iemand een idee of dat op afstand gereset kan worden door Volvo Assistance? Of zal een bezoekje aan de dealer nodig zijn?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27605
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zal door de lege accu komen, reset bij de dealer is hiervoor volgens mij noodzakelijk aangezien ze niets op afstand kunnen resetten voor zover ik weet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Update, nav bezoek gisteren aan de dealer:
Accu was niet kapot, maar "gewoon" leeg. Monteur dacht aan een computer die door was blijven draaien. Zei de wegenwacht overigens ook al.
TCAM batterij schijnt na een platte accu niet meer vanzelf (bij) te laden waardoor eCall systeem foutmelding geeft. Moet dan 1x "extern" opgeladen worden, daarna wordt ie weer door de auto zelf bijgeladen.
Verder is de auto volledig uitgelezen (geen bijzonderheden, na opladen TCAM batterij melding eCall ook verdwenen) en geüpdate naar 2.8 (vooralsnog geen merkbaar verschil).

Ziet er naar uit dat we er weer tegen aan kunnen :happy:
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”