Wat is wijsheid?

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

Mijn XC40 T4 Expression wordt volgende maand 5 jaar en ik overweeg hem in te ruilen bij mijn dealer.

Een optie is de XC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended Range in de "Plus" uitvoering.

De voor deze uitvoering opgegeven (papieren) actieradius bedraagt 570 kilometer.

Nu sta ik voor een dilemma. Wel of niet elektrisch gaan rijden. Hoe je het ook wendt of keert, die actieradius blijft voor een eventuele "overstapper" als ik toch lastig. Mijn zoon woont in Amsterdam en dat is, vanaf mijn woonplaats, zo'n 420 kilometer heen en terug. Voor een "benzinerijder" geen enkel probleem.

Dat zou het met de theoretische "elektrische range" ook niet moeten zijn. Maar Volvo adviseert een oplaadpercentage van de accu van 90% en ik rijd via de autosnelweg, dus ongeveer 100 kilometer per uur. Haal ik dat zonder gebruik van een snellader?

Wellicht heb ik koudwatervrees en kunnen ervaren "elektrische rijders" mij overtuigen. Ik lees het graag.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19486
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst de vraag: kan je thuis opladen?

Dan een tweede: wat is er tegen om onderweg een keertje te "snelladen".

Een "thuislader" kan wel eens tot 100% geladen worden. Dat is geen probleem. Dus met 100% SOC vertrekken is geen probleem in dat geval.
Al naar gelang de weersomstandigheden kan je dan echt wel ruim 400 km rijden. Tijdens je veerblijf in 020 kan je dan ook de auto aan een openbare lader zetten. Het staat er daar inmiddels aardig vol mee weet ik uit eigen ervaring

En mijn ervaring met een niet Volvo elektrische auto is gewoon dat elektrisch rijden fantastisch is maar een iets andere mindset vereist. Waabij je in de Randstad genoeg laadmogelijkheden hebt. Maar in bijvoorbeeld Friesland moet ik op dit moment nog 2,5 km lopen voor de dichtstbijzijnde oplaadmogelijkheid van mijn locatie daar. Maar daar is men ook mee bezig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

Dat een andere "mindset" nodig is, dat realiseer ik me heel goed. En, ja, ik kan thuis laden en nee, er is niets op tegen om een keer snel te laden.

Het gaat mij puur om die 420 kilometer zonder "electrisch bij te tanken."

Naar ik vermoed zal Volvo op den duur ook wel de nu nog leverbare XC40's op benzine uitfaseren (zoals met de plug-ins en diesels is gebeurd) en blijft uitsluitend de elektrische versie over en moet ik wel ...........
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19486
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Op de meeste dagen van het jaar kan je dus die 420 km rijden als je vertrekt met 100% SOC. Onder koude(re) omstandigheden zal je halverwege de terugreis moeten snelladen.
En nee, mijn vragen waren niet suggestief bedoelt maar juist om duidelijkheid te krijgen.

En wat is er tegen om in 020 te laden? Als je 3 uur of langer bij je familie bent kan dat ook uit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

In ons huishouden is sinds 2 november '22 een Mercedes EQA in gebruik, bedrijfswagen van onze dochter. Normreikwijdte met de 66 KWh accu zou zo'n kleine 400km moeten zijn, dat hebben we nog nooit gehaald. Maar je rijdt nooit helemaal leeg, en opladen doen we gewoonlijk naar 90 %. Voor woonwerkverkeer is dit perfect en moet er slechts één à twee keer per week worden geladen, afhankelijk van wat je 's avonds en in het weekend nog doet qua verplaatsingen. Laden kan zowel thuis, op het werk als aan onze vakantiewoning. We hebben nog nooit elders geladen en nog nooit een snellader nodig gehad.

Het is wel zo dat bij koud weer de actieradius met een 100km afneemt. Omdat de auto op 2 november geleverd is, hebben we natuurlijk ook de warmere seizoenen nog niet ervaren. Snelwegverkeer verbruikt doorgaans wat meer dan stadsverkeer, omdat je weinig remenergie regenereert en meer luchtweerstand hebt.

Het elektrisch rijden is erg prettig : stil, krachtig en heel vloeiend, zowel bij het optrekken als bij het afremmen. Ik rij er graag mee. Stap ik over in mijn V90, toch niet bepaald een flutautootje, dan voelt dat qua aandrijfconcept langzaam en verouderd. De V90 is wel de mooiere en luxueuzere auto met de (véééél) betere stoelen. En een actieradius van pakweg 750 km (met dat lullige 50l tankje). Maar een eerlijke vergelijking is dat niet, want de V90 was in aankoop (nieuw) zo'n 30K euro duurder.

Voor langere ritten en vakanties vraagt een BEV inderdaad een andere mindset. Ik maak me sterk dat ik daar wel aan ga kunnen wennen, en mocht ik op dit moment een andere auto moeten kopen dan zal die elektrisch zijn (nog los van fiscale aspecten).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

Rij al een paar jaar accu, tegenwoordig het hele door en soms 2 keer per dag ff bakkie doen en ding aan de snellader hangen, ik heb het voordeel dat ik altijd geladen kan vertrekken. Het is dus gewoon een iets andere manier van rijden en laden wanneer je kan, als we meer km moeten maken dan gaat hij bij de eerste stop met SOC van 60% gewoon aan de lader voor 10 min.

Als ik naar een stad ga dan laad ik ervoor of erna op de snelweg dan hoef je niet te zoeken naar een vrije PP, is die er wel in de buurt dan hangen we hem er daar gewoon weer aan, kortom laden wanneer het kan als je veel km maakt.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wij rijden nu ook sinds half jaar elektrisch. Bevalt prima maar wat al eerder is gezegd, het vergt een andere "mindset". In het begin ook wel eens laadstress gehad maar dat is nu verdwenen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

vojolvo schreef: 27.04.2023 - 15:33 Dat een andere "mindset" nodig is, dat realiseer ik me heel goed.
Leuk dat ik weer wat van je lees. Heb je lang niet gehoord. Heb je (net als ik) het wel eens ernstig overwogen, om met je huidige XC40, gewoon zo lang het gaat verder te rijden? (Natuurlijk icm het jaarlijkse onderhoud bij Volvo) Ik probeer met mijn huidige XC40, (nu 2,5 jaar en 32.000 km) zo lang mogelijk door te rijden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

Hans Eilander schreef: 28.04.2023 - 11:19 Heb je lang niet gehoord.
Leuke reactie, Hans.

Ja, ben inderdaad niet heel actief meer met reacties. Maar, om op je vraag terug te komen, ik overweeg zeker wel om door te rijden.
Maar dan begin het toch weer te "kriebelen". En daarbij dan meteen het dilemma: volledig elektrisch of toch nog een tussenstap maken met de enige B3 benzinemotor die Volvo nog in de XC40 levert. En, zoals ik eerder stelde, ik heb het donkerbruine vermoeden dat Volvo de benzinemodellen voor de XC40 t.z.t. uitfaseert, althans in Nederland.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Probeer het een keer uit.
Een goede garage zal je zeker een XC40 Recharge ter beschikking stellen.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

vojolvo schreef: 28.04.2023 - 11:42 Leuke reactie, Hans. Ja, ben inderdaad niet heel actief meer met reacties. Maar, om op je vraag terug te komen, ik overweeg zeker wel om door te rijden. Maar dan begin het toch weer te "kriebelen". En daarbij dan meteen het dilemma: volledig elektrisch of toch nog een tussenstap maken met de enige B3 benzinemotor die Volvo nog in de XC40 levert.
Herkenbaar hoor. Zo kriebelde het bij mij ook elke 3-4 jaar, en kocht ik een nieuwe. En ook nu, had ik al eens gevraagd bij mijn dealer naar een XC40 P6 Single engine, Extended range "Plus". Maar ik ben nog steeds wat huiverig van dat volledig elektrisch. Daarbij komt nog, dat de inruil mij na 2,5 jaar behoorlijk tegenviel. Ook heb ik geen eigen oprit, en heb hier nog geen zonnepanelen. Dat met die zonnepanelen, zal zeker ook wel komen hoor. Maar toch gezien mijn leeftijd, waag ik het er op, om deze XC40 T2 helemaal op te rijden. En ik weet intussen ook, dat hoe langer je wacht met inruil, hoe meer er bij moet voor een nieuwe. Ik gok er op, dat blijven rijden met mijn huidige Volvo, voordeliger is dan inruilen. De tijd zal het leren. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Zeker als je niet zakelijk rijdt is doorrijden sowieso goedkoper (tenzij we het echt over een oud wrak hebben, maar dat is hier niet het geval). Enige probleem is dan dat gekriebel, en af en toe wat herstellingen & onderhoud.

Ik heb zelf ook wel eens last van dat gekriebel, mijn vrouw lijkt er evenwel totaal geen last van te hebben. Vreemd hé ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

Fulaks schreef: 28.04.2023 - 16:25 Ik heb zelf ook wel eens last van dat gekriebel, mijn vrouw lijkt er evenwel totaal geen last van te hebben. Vreemd hé ?
Je bent niet de enige, Fulaks.

Als ik een eventuele inruil heel voorzichtig voorstel, dan ik hoor ik meestal: "Je bent hartstikke gek, die auto kan nog wel 10 jaar mee. Zonde om 'em weg te doen. Hij rijdt nog prima. Je hebt er nooit iets mee."

Of woorden van gelijke strekking. Dus niet alleen de keuze "elektrisch of benzine" is lastig, mijn vrouw maakt het nog lastiger 😁😪
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Mijn vrouw haar auto is 15 jaar oud. Nieuw gekocht. Maar nu begint het ook bij haar wel te kriebelen. Dus als je nog 10 jaar geduld hebt, is er niets aan de hand :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 680
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

https://ev-database.org/nl/auto/1797/Vo ... r-ER#range
Je kan veel zeggen van de ev database, maar ze schatten zeker niet te hoog in.
Ik zou me maar voorbereiden op bijladen onderweg.

Misschien parkeren bij Amsterdam Arena, 5 euro per dag of zo, plus gratis vervoer naar de binnenstad.
Je kan daar vast wel laden.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1354
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Onder de Arena staan een stuk of 15 laders inderdaad. Maar als je met je huidige auto naar Amsterdam gaat moet je hem ook gewoon parkeren toch? Zoals gezegd staan er echt veel laadpalen in de stad, dus dan zou ik hem gewoon lekker laden als je geparkeerd staat. En mocht je het dan nog niet redden, even 5 minuten bij Fastned en je redt het zeker weten.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gewoon doen! Andere mindset, maar echt prima. Zelfs als je bij een lader staat onder Parijs die je pasjes niet accepteert en je nog 14km range hebt... Komt allemaal goed!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1354
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Hahaha, nou dan zou ik 'm toch wel even knijpen denk ik :D
Hoe heb je dat opgelost? Ik heb een laadpas van de zaak, en prive nog een plugsurfing pas en een Shell pas, en tot nu toe werkte er gelukkig altijd wel een van de drie
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
vojolvo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13

vojolvo schreef: 27.04.2023 - 14:48 Mijn XC40 T4 Expression wordt volgende maand 5 jaar en ik overweeg hem in te ruilen bij mijn dealer.
De kogel is door de kerk!

Besteld:

XC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended Range - Ultimate
Fjord Blue
19″ 5-Spaaks Black Diamond Cut Recharge™ banden (all-season)
Tailored Wool Blend Charcoal/Midnight Zinc

Het duurt nog even: besteld op 1 mei 2023; bij de dealer rond 18 december 2023; op kenteken (op advies van de dealer) januari 2024.

En dan gaan we het meemaken. Hoe pakken al jullie meningen/opmerkingen/kritiek/aanbevelingen/adviezen in het Volvo Forum en elders in de praktijk werkelijk uit. Want "The proof of the pudding is in the eating" zoals een bekend Nederlands gezegde luidt :-D

Ooit begonnen op de brommer en nu via benzine, diesel, (plug in) hybrid naar de batterij. Logische ontwikkeling, toch O)
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019

2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Alvast gefeliciteerd. Daar ga je veel plezier aan beleven.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Plaats reactie

Terug naar “EX40”