Hybride turbo's (gewone turbo die uitgeboord is en grotere turbine er in)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Heeft iemand ervaring met hybride turbo's?
Mijn T-5 heeft nu een Mitsubishi TD04HL-16T.
swedetrading en europeantuning verkopen varianten hiervan die zijn uitgeboord en grotere turbines hebben.
Goed idee?
Volvo C70 T-5 1999
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ligt er aan hoeveel turbodruk je wilt hebben.
Hybride turbo's genereren een hogere turbodruk. Vraag is dan, wat wil je er dan mee bereiken?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Vaak kan je van de standaard turbo ook de druk nog wel verhogen.
Vraag ff aan een gespecialiseerde volvotuner wat mogelijk is.
Bij montage andere turbo zal je sowieso langs een tuner moeten voor een remap.

Eric
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Ik wilde sowieso een tune maar vroeg me af of:
- Een hybride turbo daar bovenop nog voor extra vermogen zou zorgen (liefst met een brede powerband)
- Die dingen een beetje betrouwbaar zijn
Volvo C70 T-5 1999
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Stel je vraag ook eens op het volvo850forum, er zijn er daar genoeg met ervaring hiermee.
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Sracovlov schreef: 09.05.2023 - 12:41 Stel je vraag ook eens op het volvo850forum, er zijn er daar genoeg met ervaring hiermee.
👍
Volvo C70 T-5 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Jaaap schreef: 08.05.2023 - 14:29 Ik wilde sowieso een tune maar vroeg me af of:
- Een hybride turbo daar bovenop nog voor extra vermogen zou zorgen (liefst met een brede powerband)
- Die dingen een beetje betrouwbaar zijn
bredere powerband word lastiger naarmate de turbo groter word .

Een kleine turbo is vroeg bij de les en helpt over hele bereik alleen is hij hoog in toeren gauw uitgepuft ( 2.5T ) . een grote begint pas bij 3k rpm ( T5 )
Dus eigenlijk heb je al de goeie turbo te pakken wellicht andere tune erop .

Een 18T of 19T kan ook die zijn voor meer topvermogen in hoge toerenbereik dus stel je de vraag hoe vaak zit je daar . En die 19T wil je goed afstellen anders drukt ie onderin je lagers/stangen aan gort .

Denk ook aan grip ( gebrek aan ) en remmen upgrade
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

redracer schreef: 09.05.2023 - 16:47 bredere powerband word lastiger naarmate de turbo groter word .

Een kleine turbo is vroeg bij de les en helpt over hele bereik alleen is hij hoog in toeren gauw uitgepuft ( 2.5T ) . een grote begint pas bij 3k rpm ( T5 )
Dus eigenlijk heb je al de goeie turbo te pakken wellicht andere tune erop .
Ah dat is goeie info.
Een tune gaat er zeker op komen en eigenlijk is 280pk ook wel genoeg.
Ik wilde het nu uitzoeken omdat je beter eerst de turbo zou kunnen vervangen en daarna de tune.
Volvo C70 T-5 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

daarna ga je steeds verder als je eenmaal dat virus te pakken hebt . grote downpipe , grotere injectoren , dikke intercooler , airfilter etc . remmen + onderstel upgrades .

dan heb je straks 390pk 500nm en spinnende voorwielen tot je naar zn 4 gaat 😉🤣

op het 850forum zijn vele voorgegaan zou daar ook even gaan lezen .
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jaaap schreef: 10.05.2023 - 18:54 Ah dat is goeie info.
Een tune gaat er zeker op komen en eigenlijk is 280pk ook wel genoeg.
Ik wilde het nu uitzoeken omdat je beter eerst de turbo zou kunnen vervangen en daarna de tune.
280PK haal je volgens mij met bijna elke T5 en een stukje nieuwe software. Beste upgrade voor dit soort auto's is een aangedreven achteras.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

redracer schreef: 09.05.2023 - 16:47
Jaaap schreef: 08.05.2023 - 14:29 Ik wilde sowieso een tune maar vroeg me af of:
- Een hybride turbo daar bovenop nog voor extra vermogen zou zorgen (liefst met een brede powerband)
- Die dingen een beetje betrouwbaar zijn
bredere powerband word lastiger naarmate de turbo groter word .

Een kleine turbo is vroeg bij de les en helpt over hele bereik alleen is hij hoog in toeren gauw uitgepuft ( 2.5T ) . een grote begint pas bij 3k rpm ( T5 )
Dus eigenlijk heb je al de goeie turbo te pakken wellicht andere tune erop .
Moet zeggen dat ik dit ook altijd dacht, had vroeger zelf een T5 die rond de 2500 rpm wakker werd. Maar na tuning was het toch wel anders, was een stuk vroeger wakker.
Waarschijnlijk nooit zo vroeg als een 2.5T, maar het scheelt al behoorlijk. Volgens mij heeft volvo dat zo ingesteld, omdat je anders auto's krijgt die teveel op elkaar lijken qua rij-eigenschappen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

t5power schreef: 12.05.2023 - 13:33 Volgens mij heeft volvo dat zo ingesteld, omdat je anders auto's krijgt die teveel op elkaar lijken qua rij-eigenschappen.
Eerder om de reden die Jelmer schrijft, je krijgt het moeilijk om dat vermogen op de weg te zetten.
+ boven 500Nm loopt je versnellingsbak constant tegen de limiet.
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Die grote turbo moet ook wel gevuld worden dat is het probleem van 1 vaste afmeting , daar zijn tegenwoordig de variabele schoepen voor bedacht en de twinturbo is vaak een kleine voor onderin en grotere voor puf tot bovenin.

Zelfs elektrische turbo's ( audi/mercedes ) worden toegepast , of een druk vaatje ala nieuwe D5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ludo schreef: 12.05.2023 - 18:02
t5power schreef: 12.05.2023 - 13:33 Volgens mij heeft volvo dat zo ingesteld, omdat je anders auto's krijgt die teveel op elkaar lijken qua rij-eigenschappen.
Eerder om de reden die Jelmer schrijft, je krijgt het moeilijk om dat vermogen op de weg te zetten.
+ boven 500Nm loopt je versnellingsbak constant tegen de limiet.
Ik bedoel meer het tamme karakter van een T5 onderin de toeren. Dat is na tuning een stuk beter, had volvo ook zelf voor kunnen kiezen. Bij die toeren valt het totale vermogen nog wel mee. Rij karakteristieken zijn stuk beter na tuning.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”