Na kapotte accu slipt automaat

Voor kenners: de "Roffel"
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

Hallo Volvisten,

Betreft mijn V70R uit 2000 (Fase 3)

Na een "dode" accu en defect brandstofrelais (WW erbij, overstarten én op transport gezet) heeft de auto een 4-tal dagen stil gestaan bij de Volvo dealer.
Toen e.e.a. gerepareerd was merkte ik op dat de automaat (5 bak) van de 2e naar de 3e versnelling (en een beetje van 3 naar 4) eerst meer toeren maakt en dan pas in de versnelling valt.
Bij terugschakelen geen problemen
Dit had ik voor bovenstaande ellende absoluut niet.

Mijn vragen nu:
- kan het zijn dat door diverse keren overstarten en onderzoeken door de dealer de automaat- of ecu software ontregeld is?
- Hoe schadelijk is het om hier mee door te rijden? Kon pas de 24e weer bij garage terecht namelijk (als ik héél voorzichtig optrek slipt de koppeling niet)

Zie jullie reacties graag tegemoet.
B.v.d.
Bertil
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Afhankelijk van de ernst van het slippen kan het raadzaam zijn de auto niet meer te gebruiken.
Mogelijke oorzaken: aansturing van de bak, interne slijtage.
Bij een slippende automaat neemt de slijtage snel toe. Is de oorzaak gelegen in de aansturing dan kan de bak zelf defect raken.

Revisiebedrijven kunnen je vaak op korte termijn meer vertellen over de oorzaak.
Autrans in Lunteren en ATR in Montfoort kunnen je mogelijk van dienst zijn.
Telefonisch even overleggen voordat je er naar toe gaat is aan te raden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5644
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

BertilvS schreef: 10.05.2023 - 15:48 Zie jullie reacties graag tegemoet.
B.v.d.
Bertil
Slippende automaat komt voornamelijk door vervuilde automaatolie. Te lang doorrijden zonder deze te flushen geeft oa dit soort symptomen. Met name je ook aangeeft bij optrekken dit minder is.
Wanneer je de automatische versnellingsbak niet flushed of buiten de periodes slijten de onderdelen sneller.

Zou eens contact opnemen met een bedrijf welk gespecialiseerd is in automatische versnellingsbakken en flushen. Die kan je advies geven na een diagnose.
Waarschijnlijk is na een flush en verse olie het probleem verholpen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

B4 servo probleem?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

WillyWortel2 schreef: 10.05.2023 - 19:06 Afhankelijk van de ernst van het slippen kan het raadzaam zijn de auto niet meer te gebruiken.
Mogelijke oorzaken: aansturing van de bak, interne slijtage.
Bij een slippende automaat neemt de slijtage snel toe. Is de oorzaak gelegen in de aansturing dan kan de bak zelf defect raken.

Revisiebedrijven kunnen je vaak op korte termijn meer vertellen over de oorzaak.
Autrans in Lunteren en ATR in Montfoort kunnen je mogelijk van dienst zijn.
Telefonisch even overleggen voordat je er naar toe gaat is aan te raden.
Maar het is toch raar dat er voor de problemen met de accu en het defecte brandstofrelais geen problemen met de automaat waren?
Ca. 5 jaar geleden en 100.000 km geleden is de bak ge-flushed.
Laatst gewijzigd door BertilvS op 11.05.2023 - 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Een dode accu veroorzaakt vaak ongerelateerde elektronische storingen. Zijn die wel verwijderd aan het einde van het garagebezoek?
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

Jelmer de Jong schreef: 11.05.2023 - 07:54 Een dode accu veroorzaakt vaak ongerelateerde elektronische storingen. Zijn die wel verwijderd aan het einde van het garagebezoek?
Ik mag er van uitgaan dat de dealer dit gedaan heeft toch?
Mijn OBD2 stekker geeft in ieder geval geen storingen aan.
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Inderdaad eerst even laten controleren op achtergebleven storingen en even 'n tijdje rijden. Olie vervuild niet ineens als de accu het begeeft.
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

sbv schreef: 10.05.2023 - 20:34 B4 servo probleem?
Aanvullende informatie:
De eerdere Volvo AW55-50/51SN 5 traps automaten (oa Geartronic) hebben een vrij bekend probleem met het schakelen in en uit de 3e versnelling.
Vooral te herkennen aan het 'missen' van de schakel tussen 2 en 3.
Ook middels een klap tijdens de overgang van Neutraal naar Drive.
Bij ernstige problemen kan het al zijn dat er permanente schade is aan de versnellingsbak en dat deze fix niks oplevert.
Dit probleem in de automaten loopt door tot rond 2004, waarna de update er al in zit.
Ook zit deze klep er al in bij vervangen versnellingsbakken door Volvo.

Goede tip, gaan we meenemen!
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5644
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

volvo440special schreef: 11.05.2023 - 10:47 Inderdaad eerst even laten controleren op achtergebleven storingen en even 'n tijdje rijden. Olie vervuild niet ineens als de accu het begeeft.
Inmiddels is de bak een kleine 100.000 km verder. Advies is om de bak altijd rond de 60.000/70.000 km te flushen.
Dat de symptomen nu komen terwijl de accu problemen zijn geweest kan altijd berusten op toeval.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja flushadviezen zijn er zat. Maar een lege accu, een overstart en een nieuwe accu zijn natuurlijk best wat kansen op ontregelde modules en/of verloren adaptiewaarden. Laten we dus eerst eens kijken of het zich wellicht nog herstelt door gewoon te gaan rijden en tevens vida/vdash of een ander goed programma aan te koppelen. Pas dan kun je gaan denken aan verzadigde ATF of een zeldzaam kapotte B4.
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

volvo440special schreef: 11.05.2023 - 14:29 Ja flushadviezen zijn er zat. Maar een lege accu, een overstart en een nieuwe accu zijn natuurlijk best wat kansen op ontregelde modules en/of verloren adaptiewaarden. Laten we dus eerst eens kijken of het zich wellicht nog herstelt door gewoon te gaan rijden en tevens vida/vdash of een ander goed programma aan te koppelen. Pas dan kun je gaan denken aan verzadigde ATF of een zeldzaam kapotte B4.
Hoi, gewoon gaan rijden heeft dan geen kans op onherstelbare schade volgens jou? En de automaat "leert" zichzelf dan weer in?
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5644
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

BertilvS schreef: 11.05.2023 - 15:01
volvo440special schreef: 11.05.2023 - 14:29 Ja flushadviezen zijn er zat. Maar een lege accu, een overstart en een nieuwe accu zijn natuurlijk best wat kansen op ontregelde modules en/of verloren adaptiewaarden. Laten we dus eerst eens kijken of het zich wellicht nog herstelt door gewoon te gaan rijden en tevens vida/vdash of een ander goed programma aan te koppelen. Pas dan kun je gaan denken aan verzadigde ATF of een zeldzaam kapotte B4.
Hoi, gewoon gaan rijden heeft dan geen kans op onherstelbare schade volgens jou? En de automaat "leert" zichzelf dan weer in?
Nou, geloof dat maar niet.
Als het euvel door schade oid is veroorzaakt rij je de bak aan gort. Dat is wat WillyWortel2 ook terecht opmerkte.
En als volvo440special dit wel adviseert, mag je vast onder de streep bij hem komen afrekenen...
Je zal niet de eerste zijn die €4500,- kan aftikken voor een ruilbak!

Ik zou het advies van WillyWortel2 en Jelmer opvolgen.
Langs een specialist gaan en deze een diagnose laten stellen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

Urbexpeditie schreef: 11.05.2023 - 15:17
BertilvS schreef: 11.05.2023 - 15:01
volvo440special schreef: 11.05.2023 - 14:29 Ja flushadviezen zijn er zat. Maar een lege accu, een overstart en een nieuwe accu zijn natuurlijk best wat kansen op ontregelde modules en/of verloren adaptiewaarden. Laten we dus eerst eens kijken of het zich wellicht nog herstelt door gewoon te gaan rijden en tevens vida/vdash of een ander goed programma aan te koppelen. Pas dan kun je gaan denken aan verzadigde ATF of een zeldzaam kapotte B4.
Hoi, gewoon gaan rijden heeft dan geen kans op onherstelbare schade volgens jou? En de automaat "leert" zichzelf dan weer in?
Nou, geloof dat maar niet.
Als het euvel door schade oid is veroorzaakt rij je de bak aan gort. Dat is wat WillyWortel2 ook terecht opmerkte.
En als volvo440special dit wel adviseert, mag je vast onder de streep bij hem komen afrekenen...
Je zal niet de eerste zijn die €4500,- kan aftikken voor een ruilbak!

Ik zou het advies van WillyWortel2 en Jelmer opvolgen.
Langs een specialist gaan en deze een diagnose laten stellen.
Mooi, is duidelijk. Ga er z.s.m. mee naar een specialist.
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Urbexpeditie schreef: 11.05.2023 - 15:17 Nou, geloof dat maar niet.
Als het euvel door schade oid is veroorzaakt rij je de bak aan gort. Dat is wat WillyWortel2 ook terecht opmerkte.
En als volvo440special dit wel adviseert, mag je vast onder de streep bij hem komen afrekenen...
Je zal niet de eerste zijn die €4500,- kan aftikken voor een ruilbak!
Natuurlijk een beetje flauw om meteen zo tegen me te gaan doen en TS meteen bang te gaan maken. Je snapt zelf ook wel dat het wel heel erg verdacht is, dat er direct nadat er een relais en accu vervangen zijn, de bak gaat slippen. Dan ga je in zo'n situatie dus eerst kijken naar een elektrische oorzaak. Vooral gezien TS meermaals aangeeft dat er vóór dit alles geen problemen waren. Van een paar dagen stilstand bij de dealer kruipt er niet op een magische wijze vuil in een gesloten systeem. Dus bij een echt vuile bak verwacht je dat TS van te voren ook wel wat gemerkt moet hebben. Rijden en kijken of de adaptatiewaarden zich herstellen staat niet gelijk aan een vakantie naar Noorwegen. Als je gewoon een paar dagen heen en weer rijdt en het verbeterd niet, weet je genoeg.

Overigens als de slip zoals je zegt ontstaan kan zijn door schade, is flushen dan wel het juiste advies? Een flush is namelijk een oliewissel. Geen reparatie.. Zonde geld dan. Dus in dat geval wordt het eerder een revisie.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5644
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

volvo440special schreef: 11.05.2023 - 18:01 Overigens als de slip zoals je zegt ontstaan kan zijn door schade, is flushen dan wel het juiste advies? Een flush is namelijk een oliewissel. Geen reparatie.. Zonde geld dan. Dus in dat geval wordt het eerder een revisie.
Probleem met jou is dat je verschillende berichten door elkaar gooid en daar een eigen versie van maakt.
Als je de berichten leest volgens de volgorde zoals ik deze geplaatst heb, dan lees je in mijn eerste reactie de opmerking over het flushen. En later kwam ik daar op terug en had ik het over eventuele schade.
Dus niet zo hoog van je torentje roepen.

Laten we er maar een punt achter zetten. Als je wat wilt, pm mij maar.
Uiteindelijk is het belangrijk dat TS geholpen wordt!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Volvo440special heeft toch wel een sterk punt.
Ook al is een AW55-50/51SN een zelflerende bak, ná een accu en/of oliewissel, altijd de adoptiewaarden resetten.

Bron: ±25jaar ervaring op https://volvo850forum.nl :)
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

Ludo schreef: 11.05.2023 - 18:50 Volvo440special heeft toch wel een sterk punt.
Ook al is een AW55-50/51SN een zelflerende bak, ná een accu en/of oliewissel, altijd de adoptiewaarden resetten.

Bron: ±25jaar ervaring op https://volvo850forum.nl :)
Met mijn dealer gebeld, zij (werkplaatschef én monteur) en kreeg van beide min of meer dezelfde reactie.. "nog niet eerder meegemaakt dat na een dode accu en diverse keren overstarten adaptiewaardes weg of ontregeld waren". En ook "niet teveel waarde aan de forum monteurs hechten..", "heb zelf jaren aan deze auto's gewerkt, nog nooit meegemaakt.."
Ze vertellen me ook dat als ze de adaptiewaardes resetten (gebeurt dus niet standaard?) dat het schakelen daardoor ook nog erger kan worden??

Ik schiet er nog niet echt wat mee op zo, wat te doen?
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27615
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

BertilvS schreef: 15.05.2023 - 08:40 Ik schiet er nog niet echt wat mee op zo, wat te doen?
Auto naar een specialist brengen en die er naar laten kijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
BertilvS
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.02.2023 - 20:49

fredhead schreef: 15.05.2023 - 09:27
BertilvS schreef: 15.05.2023 - 08:40 Ik schiet er nog niet echt wat mee op zo, wat te doen?
Auto naar een specialist brengen en die er naar laten kijken.
Daarmee zeg je dus eigenlijk dat een officiële Volvo dealer geen specialist is?
Ik zou dus naar een automaten specialist moeten? (zoals een Ganzeboom in Almelo?)
V70 R LBP 2000
V40 T3 R-design 2019
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”