Volvo V60 Saville Grey

Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

EVO500 schreef: 02.11.2023 - 19:47
Philken schreef: 02.11.2023 - 18:35 zopas gaan tanken, sinds maandagochtend 1001 km gereden, 53.27l getankt, 5.32L/100km
Dat is zeker niet verkeerd! Wel zo te zien met een flesje Cava gemixed :-D
Zojuist eens gekeken. Zit nu op 4,5l/100km gemiddeld na op 46.400Km. Had beter gekund als mijn vrouw er niet mee zou rijden :whistle: Probeer zelf het meestal max rond de 3.7l te houden.
en hoeveel KWH?
meesten vergeten dit bij een Hybride, ok, je hebt misschien zonnepanelen maar die hebben ook geld gekost
bvb in mijn geval: auto is gans de dag in gebruik, dus ik kan overdag niet laden thuis(ik heb ook ZP) dus ik zou die KWH aan bvb een snellaadpaal moeten kopen, die moet je dus ook rekenen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Philken schreef: 02.11.2023 - 20:53 en hoeveel KWH?
Schat ongeveer 8Kw per dag (ruim berekend! gezien ik niet Iedere dag hoef te laden) x 365dagen = 2920KW. Maar zal niet veel meer of veel minder zijn. Rijd circa 55% elektrisch.
Dus ff 3000Kw als maatstaaf en tel zelf even wat dit je zou kosten.
-
Ik beperk me even alleen tot mijn situatie! DUS NIET VOOR IEDEREEN!
Heb in 2010 al "geïnvesteerd" in zonnepanelen (8000Kw/jr) en waren reeds in 2015 terugbetaald door verbruik icm groenstroomcertificaten.
Dus ik heb er een beetje mazzel bij (Zit in de Energietechniek waardoor ik toen al HEEL vlug doorhad dat dit wel erg interessant was)
Hield dus vanaf 2015 ongeveer 4000Kw per jaar over. Nu min de 3000Kw van de auto... dus nu nog steeds 1000Kw :] Feitelijk kost me de KWH helemaal niets!
-
Rijd ongeveer 20K per jaar. Maar ik houd ervan om op gelegenheden een keer goed door te halen, maar binnen de bebouwde kom en 80Km wegen houd ik me vrij goed aan de de snelheid.
Met de krachtige benzine motor, welke zeer stil is tov de diesel, denk ik dat het het goede combinatie is van power, comfort en (relatief) laag verbruik in mijn geval.
-
Voor de rest niet interessant. Blijft een mooie auto Ruud!! verbruik is maar relatief.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Zeker, is een schitterende Volvo en rijdt fantastisch.
Vind ook dat jij een mooi verbruik realiseert, denk dat wanneer je de accu’s met stroom van je zonnepanelen helemaal blij wordt. Zo rijden en volop gebruik maken van de electrische aandrijving is ook de feitelijk bedoeling van de PHEV uitvoeringen.

300 flessen Cava? Dan had je nog plek over, maar is zeker wel een gewicht van dik 300 kilo, ook verbruik verhogend natuurlijk. Al merk je dat niet zo. Wanneer ik 300 kilo meel en bloem meeneem is het verbruik 0,2 tot hooguit 0,3 meer.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

EVO500 schreef: 02.11.2023 - 22:06
Philken schreef: 02.11.2023 - 20:53 en hoeveel KWH?
Schat ongeveer 8Kw per dag (ruim berekend! gezien ik niet Iedere dag hoef te laden) x 365dagen = 2920KW. Maar zal niet veel meer of veel minder zijn. Rijd circa 55% elektrisch.
Dus ff 3000Kw als maatstaaf en tel zelf even wat dit je zou kosten.
-
Ik beperk me even alleen tot mijn situatie! DUS NIET VOOR IEDEREEN!
Heb in 2010 al "geïnvesteerd" in zonnepanelen (8000Kw/jr) en waren reeds in 2015 terugbetaald door verbruik icm groenstroomcertificaten.
Dus ik heb er een beetje mazzel bij (Zit in de Energietechniek waardoor ik toen al HEEL vlug doorhad dat dit wel erg interessant was)
Hield dus vanaf 2015 ongeveer 4000Kw per jaar over. Nu min de 3000Kw van de auto... dus nu nog steeds 1000Kw :] Feitelijk kost me de KWH helemaal niets!
-
Rijd ongeveer 20K per jaar. Maar ik houd ervan om op gelegenheden een keer goed door te halen, maar binnen de bebouwde kom en 80Km wegen houd ik me vrij goed aan de de snelheid.
Met de krachtige benzine motor, welke zeer stil is tov de diesel, denk ik dat het het goede combinatie is van power, comfort en (relatief) laag verbruik in mijn geval.
-
Voor de rest niet interessant. Blijft een mooie auto Ruud!! verbruik is maar relatief.
snel de conversie gemaakt naar mijn jaarkm(niet realistisch, als ik 400km rij op een dag kan ik geen 55% op electriciteit rijden)
50.000km/jaar x4.5l/100kmx1.8€/L= 4050€
electriciteit snellader: 7500kwh x 0,6€= 4500€(prijs tankstation hier in de buurt)
totaal: 8550€/50.000km
diesel:
50.000km/jaar x6l/100kmx1.8€/L= 5400€ (gemiddeld verbruik bij mij is 5.82L/100km over 157000km)
prijzen genomen aan de pomp waar ik altijd tank(ietsje afgerond naar boven)
diesel is qua verbruik 3000€/jaar goedkoper, zonder rekening te houden met prijsverschil hybride/diesel(9900€ in Belgie voor de plus versie t6 tov B4 diesel)
thuisladen wanneer de zon schijnt, kan ik niet wegens op de baan, dus daarom prijs snellaadstation)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

NL en België kan je echt niet verglijken een B4 is hier in NL net zo duur als een T6.
Toen ik in 2021 bestelde was het verschil ook slecht 3k in het voordeel van de B4.

Electrisch of het intressant is hangt af van je situatie.
Ik ga ervan uit dat je met brandstof 14 a 15 rijd en electrisch 1 op 5 a 6.
Dus je hebt al 3kw nodig goor 1 L benzine.

Wij hebben ook een ev die zeker 4 dagen voor de deur staat in de zomer en dat is ook straks na de sladering gratis laden....
Moet je hem wel in kunnen stellen op een lagere stroom, anders heb je nog een probleem.

Probleem is datver gewoon slechte voorlichting is over hoe met stroom en zonnepanelen om te gaan.
Dat is zo dom...... Al dat gezeik mbt overbelasting net, dat kan je minimaal voor de helft oplossen met voorlichting
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Philken schreef: 03.11.2023 - 16:34 snel de conversie gemaakt naar mijn jaarkm(niet realistisch, als ik 400km rij op een dag kan ik geen 55% op electriciteit rijden)
Ging om mijn situatie. Maar om er even verder op in te gaan.
De nieuwere modellen maken overigens bijna het dubbele actie radius. Als je (zoals je schrijft) 400Km/dag rijd 50 weken (zonder weekenden en 2 weken vakantie) kom ik op 100.000Km/jaar?
Philken schreef: 03.11.2023 - 16:34 electriciteit snellader: 7500kwh x 0,6€= 4500€(prijs tankstation hier in de buurt)
totaal: 8550€/50.000km
Volgens mij kun je niet snelladen met de V60. Ik betaal als ik gewoon thuis zou laden €0,35ct (alles incl) als ik over mijn quota zou gaan. Maar dat is het mooie met de hybrid. Je rijd gewoon verder op benzine. Zal ergens rond de 1:16 zijn. Reken zelf uit hoevaak je meer als die km's maakt.
Denk dat je realistisch moet kijken wat je echt rijd.Thuis laden scheeld (gezien je 60ct/km) bijna de helft!
Philken schreef: 03.11.2023 - 16:34 thuisladen wanneer de zon schijnt, kan ik niet wegens op de baan, dus daarom prijs snellaadstation)
Snap ik en denk dat jezelf gewoon de rekensom moet maken.
Philken schreef: 03.11.2023 - 16:34 50.000km/jaar x6l/100kmx1.8€/L= 5400€ (gemiddeld verbruik bij mij is 5.82L/100km over 157000km)
Ik denk dat je redelijk met een fluwelen voet rijd en knap hoor. Ik kijk even hoe ik met mijn Laguna rijd of reed want ik rijd hem nog (ja ik weet het , is andere motor maar toch enigszins vergelijkbaar. 2.0 Diesel met 207pk/450Nm)
Denk dat ik het een BEETJE mag vergelijken. Hier rijd ik met mijn rijstijl gemiddeld 8 liter op 100km. Als ik lange afstanden rijd gaat dit omlaag naar 5.5 liter op de 100km.
Het hoge verbruik komt meestal om de hoek kijken bij afstanden onder de 80 km, en daar is waar ik nu een beetje van profiteer.
Toen ik de V60 kocht ging ik dus meer uit van 1:12 tot 1:15 gemiddeld. Voor mij dus een leuke meevaller.
Het heeft ook wel veel te maken met chauffeur. En langere afstanden met "snelladen" kom je op andere getallen uit.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

wasbeer2006 schreef: 03.11.2023 - 17:14 NL en België kan je echt niet verglijken een B4 is hier in NL net zo duur als een T6.
Toen ik in 2021 bestelde was het verschil ook slecht 3k in het voordeel van de B4.

Electrisch of het intressant is hangt af van je situatie.
Ik ga ervan uit dat je met brandstof 14 a 15 rijd en electrisch 1 op 5 a 6.
Dus je hebt al 3kw nodig goor 1 L benzine.

Wij hebben ook een ev die zeker 4 dagen voor de deur staat in de zomer en dat is ook straks na de sladering gratis laden....
Moet je hem wel in kunnen stellen op een lagere stroom, anders heb je nog een probleem.

Probleem is datver gewoon slechte voorlichting is over hoe met stroom en zonnepanelen om te gaan.
Dat is zo dom...... Al dat gezeik mbt overbelasting net, dat kan je minimaal voor de helft oplossen met voorlichting
Ik houd de prijzen niet meer zo bij maar 2 jaar terug had ik het idee dat Nederland goedkoper was met aanschaf van V60.
En wat je zegt, moet even zelf de rekensom maken. Niet iedereen heeft zonnepanelen en/of oprit wat het een beetje makkelijker maakt.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

ruuds70 schreef: 03.11.2023 - 07:19 Vind ook dat jij een mooi verbruik realiseert, denk dat wanneer je de accu’s met stroom van je zonnepanelen helemaal blij wordt. Zo rijden en volop gebruik maken van de elektrische aandrijving is ook de feitelijk bedoeling van de PHEV uitvoeringen.

300 flessen Cava? Dan had je nog plek over, maar is zeker wel een gewicht van dik 300 kilo, ook verbruik verhogend natuurlijk. Al merk je dat niet zo. Wanneer ik 300 kilo meel en bloem meeneem is het verbruik 0,2 tot hooguit 0,3 meer
Als je elektrische kunt rijden ga je gaandeweg (ik tenminste :-) ) anders om met rijden. In de bebouwde kom laat je de benzine motor niet aanslaan (heeft ook helemaal geen zin duurt veel langer eer deze op temperatuur is)
Als je veel gewicht hebt maakt op de snelweg niet zo heel veel meer uit als de auto op snelheid is.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

EVO500 schreef: 04.11.2023 - 21:18

Ik denk dat je redelijk met een fluwelen voet rijd
volgens de passagiers die ik meeneem niet O) , ik hou me (meestal) wel aan de snelheid maar ik heb een hekel aan remmen, dus ik heb een enorm anticiperende rijstijl & ik weet waar mijn voorbumper begint.... :'(
probleem is dat ik 3dagen per week meer dan 300km rij en de andere 2 veel minder tot geen en dat ik geen vaste planning heb, kan gebeuren dat er onverwachts iets tussen kom & ik die dag over de 500km afmaal
studie is op het werk gemaakt wat het voordeligst uitkomt(ook qua tijdsverlies bij het tussendoor laden) en de diesel er nog altijd stukken goedkoper uitkomt qua tco dan hybride of zelfs volledig electrisch
was zelfs zo toen ze op de offerte voor de v60 b4 diesel mild hybrid zagen staan als versie dat ze me al belden dat ik geen oplaadbare hybride mocht kiezen...
daarom ook dat ik de prijs van KWH 'aan de pomp' neem als uitgangspunt
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Lange stukken doen veel met het gebruik. Ik heb een roadtripje gedaan 4000km in 7 dagen in april.
En ik heb echt flink gas gegeven. Ik zou even precies moeten kijken maar het was rond de 7l per 100km

Daar zitten volgas duitsland stukken tussen en ik doorrijden in de alpen.

Verbruiken verglijken is lastig.... als ik op vrijdag eigen tempo naar kantoor rijd scheelt dat veel tov het tempo door de week.
Wat te denken van wind.

Woensdag amsterdam 70km heen 4.6 terug 5.8
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

wasbeer2006 schreef: 06.11.2023 - 10:14 Lange stukken doen veel met het gebruik. Ik heb een roadtripje gedaan 4000km in 7 dagen in april.
En ik heb echt flink gas gegeven. Ik zou even precies moeten kijken maar het was rond de 7l per 100km

Daar zitten volgas duitsland stukken tussen en ik doorrijden in de alpen.

Verbruiken verglijken is lastig.... als ik op vrijdag eigen tempo naar kantoor rijd scheelt dat veel tov het tempo door de week.
Wat te denken van wind.

Woensdag amsterdam 70km heen 4.6 terug 5.8
idd, vorige week maandag, toen ik naar NL moest, gans de baan(ook in B anders vergeet ik het aan de grensovergang) 100km/u gedaan en ik zat op 4.7L/100

en nu terug naar de Savilegrey v60 vaan Ruud
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Helemaal waar Arnold.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1388
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ha Ruud, dankjewel, blijkbaar is er een soort van censuur, iemand heeft mijn bericht er tussenuit geknipt. 😢
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Ik zie het, moet je nagaan, en het is ook nog eens mijn draadje. Volgens mij zijn er meer berichten tussenuit, maar goed zo gaat dat soms op het forum.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Gisteren heb ik het volgende meegemaakt;
Lekker luisterende naar de Snobcast rij ik de WA tunnel in Maastricht in en krijg ik op het beeldscherm tussen de klokken in de melding Tunnel Alarm te lezen, gelijktijdig is ook het geluid van mijn Snobcast verdwenen.
Ik accepteer het alarm met behulp van het “O” knopje op de linker knoppencluster op het stuur en er verschijnt tussen de klokken in dat ik luister naar de Snobcast.
Maar dan wel geheel zonder geluid. Volume verhogen via de stuurknoppen , met de grote dikke knop, het haalt niks uit. Ik zie dan ook de volume aanduiding bovenin de centrale display niet.
“Resetten’ door de home knop van het centrale display ingedrukt te houden, het werkt niet, ook na drie keer niet.
Stoppen, met de ‘contact’ knop de motor en contact afzetten en opnieuw starten, het help niet,
Verbaasd vloeken, het helpt niet, maar lucht wel op.

Weinig Volvowaardig allemaal.

Na een rustperiode van omstreeks een uurtje of zes werkte weer alles, heel onverschillig, net alsof ik de onnozelaar ben.

Zoals gezegd; niet echt Volvowaardig.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als het weer gebeurt, probeer dan eens om even bluetooth op je telefoon uit en aan te zetten. Gebeurde mij ook wel eens met Sensus, en dit was meestal de oplossing om het weer werkend te krijgen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

@ Henry82, ik luister dan via Apple CarPlay, mijn GSM is dan aangesloten via kabel en niet via BT. Zou dit dan toch uitmaken denk je? Ga het in ieder geval proberen, bedankt voor je tip.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Goeie vraag, dat durf ik niet te zeggen. Ik had toen af en toe last dat er een melding kwam van Flitsmeister, en dat daarna alles stil bleef. Het trucje was dan even op de telefoon bluetooth uit en weer aan, en alles werkte weer.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dit ligt niet aan de volvo, maar aan je telefoon durf ik voor 95% zekerheid te zeggen.
Er zijn er zoveel die meteen de auto de schuld geven, maar meestal is het je telefoon.

Het is geen BT als je bedraad aansluit maar het heeft wel ongeveer dezelfde bandbreedtes en werking.

Ik heb ook een tijd gehad. Auto in, starten en spotify aan en dan volume zag je het hoofdje en gebeurde er niets.
Dan deed ik de play/pauze knop dan een spraak invoer en annuleren en dan werkte het. Dan verdenk je ook de auto, maar na een update van de telefoon nooit mee gehad. Bij mijn passat had ik dat ook af en toe.

Flitsmeister ook zo,n crap app die van alles kan veroorzaken icm met andere apps en meldingen.

Carplay wireless gaat denk ik beter werken als dat kan, ook voor eventueel hires muziek.
Opzich klinkt dat vreemd maar de bandbreedte met bedraag carplay en androidauto zijn slecht 356.
Wireless gaat over wifi
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ruuds70 schreef: 15.11.2023 - 09:48 Gisteren heb ik het volgende meegemaakt;
Lekker luisterende naar de Snobcast rij ik de WA tunnel in Maastricht in en krijg ik op het beeldscherm tussen de klokken in de melding Tunnel Alarm te lezen, gelijktijdig is ook het geluid van mijn Snobcast verdwenen.
Ik accepteer het alarm met behulp van het “O” knopje op de linker knoppencluster op het stuur en er verschijnt tussen de klokken in dat ik luister naar de Snobcast.
Maar dan wel geheel zonder geluid. Volume verhogen via de stuurknoppen , met de grote dikke knop, het haalt niks uit. Ik zie dan ook de volume aanduiding bovenin de centrale display niet.
“Resetten’ door de home knop van het centrale display ingedrukt te houden, het werkt niet, ook na drie keer niet.
Stoppen, met de ‘contact’ knop de motor en contact afzetten en opnieuw starten, het help niet,
Verbaasd vloeken, het helpt niet, maar lucht wel op.

Weinig Volvowaardig allemaal.

Na een rustperiode van omstreeks een uurtje of zes werkte weer alles, heel onverschillig, net alsof ik de onnozelaar ben.

Zoals gezegd; niet echt Volvowaardig.
ik had vandaag ongeveer hetzelfde voor maar gewoon op radio en ipv stil bleef de radio (veel te) luid spelen
heb er een apart draadje voor gemaakt: viewtopic.php?t=93525
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”