Hoe het Volvo EX30-interieur de manier waarop u elektrische cross-overs ziet zal veranderen
DOOR CHRIS DAVIES/31 MEI 2023/ SlashGear.com (vertaling Google)
De nieuwe Volvo EX30 mag dan een compacte elektrische auto zijn, de verwachtingen van de autofabrikant zijn ongewoon groot. Elektrificatie wordt al lang gebruikt als een excuus om de traditionele manieren waarop cabines, dashboards en infotainment worden geleverd te verscheuren en te heroverwegen, om nog maar te zwijgen van de invloed van milieuvriendelijkheid op materialen en design. Toch zal de tweede in de EX-familie - na de EX90 luxe SUV - meer dan de meeste doen om de zaken daar op zijn kop te zetten.
"Dit is een nieuwe auto voor ons, het is onze kleinste auto", vertelde Lisa Reeves, Head of Interior Design bij Volvo, aan SlashGear in een interview voorafgaand aan het officiële debuut van de EX30 volgende maand. "Dit zou onze Volvo shot espresso kunnen zijn."
Net als die pittige dosis cafeïne, gaat het erom zoveel mogelijk in te korten - in gewicht, materialen en kosten - totdat je de essentie bereikt. Een deel daarvan is afhankelijk van het hebben van een elektrisch platform, in plaats van de motor en transmissietunnel die een cross-over met verbrandingsmotor zou moeten herbergen. Het gaat echter ook om het opzettelijk weggooien van steunpilaren in de cabine, zoals leer, hout en metaal, ten gunste van duurzame alternatieven die hen niet apen, noch zich op een na beste voelen in vergelijking met hen.
Luxe heroverwegen, niet doen alsof
De EX30 biedt vier interieurontwerpen, die Volvo "kamers" noemt: ze zullen meer uitgesproken zijn, belooft de automaker, dan de huidige kleurenschema's waarin de meeste auto's en SUV's komen. Dat omvat een wolmix gemaakt van 70% gerecycled polyester, bijvoorbeeld - iets waar Volvo een voorproefje van maakte in zijn Concept Recharge - of vlas van lijnzaadplanten dat anders een afvalgewas zou zijn. "Daar halen we de vezels uit", zegt Reeves, "en we weven het in deze stof die we over de deuren en de bovenkant van het instrumentenpaneel leggen."
Elders is er dashboardafwerking met pellets van plastic PET-flessen en ander afval, evenals stukken met spijkergaren die overblijven bij het maken van stof voor spijkerbroeken. In plaats van te proberen een leer- of houtalternatief te maken, "proberen we gerecyclede materialen te gebruiken en die esthetiek te omarmen", zegt Reeves. Op dezelfde manier omringen die materialen een meer gerichte implementatie van technologie die voortbouwt op zaken als Android Automotive OS.
Al met al is het een hightech cabine die sommige Volvo-traditionalisten in eerste instantie misschien schokkend vinden. "Onze filosofie is om het individu centraal te stellen", legt Thomas Stovicek, hoofd UX bij Volvo, uit aan SlashGear, maar de specifieke persoon die geïnteresseerd zou kunnen zijn in de EX30 zou wel eens een jongere, meer EV-bewuste bestuurder kunnen zijn. Volvo hoopt ook dat dit het model zal zijn om nieuwe klanten voor het merk aan te trekken; zoals Reeves zegt: "elk van onze modellen heeft verschillende doelen in ons portfolio."
Ontmoeting in het midden
Een deel van de strategie van Volvo bestaat uit het simpelweg verwijderen of herschikken van onderdelen die tot voor kort normaal waren voor het interieur van auto's. Er is bijvoorbeeld geen dashboardkastje onder de voorste passagierszijde van het dashboard: in plaats daarvan plaatst de EX30 het in het midden. Dat, zo betoogt de autofabrikant, betekent dat het even toegankelijk is voor zowel de bestuurder als de passagier, en ook voorkomt dat de voetenruimte van de passagier binnendringt.
"Het leidde ons naar dit thema van centralisatie", zegt Reeves, "waarbij we er echt naar keken om alle functies in het midden van de auto te clusteren, waardoor de ruimte rond de mensen vrijkwam."
Ook verdwenen zijn de luidsprekers die je normaal gesproken in de voordeuren van de EX30 zou verwachten. "We hebben het middenbereik en de tweeters van de deuren naar het instrumentenpaneel verplaatst", legt Reeves uit, terwijl Volvo in veel huiskamers audiostrategieën leent van de tv-soundbar. Dat weerkaatst audio van de voorruit om de cabine te vullen, maar vermindert ook de complexiteit en bedrading in de deuren, en maximaliseert de capaciteit daar voor items zoals grotere waterflessen.
De elektrische ruitbedieningen bevinden zich ook in de middenconsole, wat de duplicatie van schakelaars vermindert, terwijl de ventilatieopeningen zijn gereorganiseerd om de hoeveelheid leidingen die door het dashboard moeten worden geleid te verminderen. Het meest voor de hand liggende kenmerk van de cabine van de EX30 is ongetwijfeld de centrale opbergruimte tussen de voorstoelen.
Gemakkelijker toegang tot opslag, gemakkelijker om EV's te bouwen
"Dit zorgt voor een echt flexibel gebruik van nieuwe ruimte op het elektrische platform", zegt Reeves, "en stelt de klant in staat om te kiezen hoe hij deze wil gebruiken." In de onderste tunnel bevindt zich een grote bak voor tassen, laptops of portemonnees. Daaronder bevinden zich twee vakken met deksel voor het opbergen van zonnebrillen, kabels en dergelijke.
Een zachte handgreep voor de oplader van de draadloze telefoon houdt de telefoon stevig rechtop. Of een telefoon kan in de uitschuifbare lade worden gedropt: die heeft een verstelbare verdeler en deksel zodat hij kan worden gebruikt voor twee drankjes, één drankje en een opbergbak, of helemaal als opbergplek. Een andere uitschuifbare bak aan die achterkant "kan worden gebruikt als vuilnisbak", suggereert Reeves, "of uit de auto worden gehaald om mee te nemen en was, en breng terug." Een leuk detail is de afbeelding van een eland op de zijkant van die doos, alleen zichtbaar als hij eruit is getrokken.
Het resultaat is niet alleen eenvoudiger om te zien en te gebruiken, maar ook om te vervaardigen. "Binnen dit thema van centralisatie hebben we ook een sterke focus op symmetrie in deze auto", benadrukt Reeves, "om ons weer te helpen met de componenten en de materialen, bijvoorbeeld in de gereedschappen. We hebben dus bijvoorbeeld minder handgereedschap nodig ."
Eén scherm om alles te doen
Dat maakt het voor Volvo gemakkelijker om links- en rechtsgestuurde versies van de EX30 te produceren, net als de gestroomlijnde chauffeursinterface. Net als bij een Tesla Model 3 is er geen speciaal instrumentenpaneel voor de bestuurder: in plaats daarvan is het bovenste gedeelte van het centrale touchscreen van de EX30 gewijd aan belangrijke statistieken zoals snelheid. Het was een beslissing die controversieel bleek toen Tesla het deed, maar Volvo gelooft dat het de juiste strategie is voor zijn nieuwe EV.
Het touchscreen is bijvoorbeeld groter en zit hoger in het dashboard, waardoor die belangrijke informatie in wat de automaker zegt een zeer overzichtelijke plek is. "We hebben het enigszins aangepast," legt Stovicek uit, "zodat de basisinformatie zoals de snelheid en de versnellingspook dichter bij de bestuurder worden geschoven, en vervolgens de omgevingsweergave die laat zien wat de meerdere sensoren in de auto aan het doen zijn - en de bestuurdersassistentie - zijn aan de rechterkant."
Het resultaat, benadrukt Stovicek, is "een vergelijkbare, zo niet gemakkelijker te overzien locatie" dan een gewone cluster zoals in de EX90. Genoeg, inderdaad, terwijl Volvo keek naar het potentieel voor een head-up display, besloot de autofabrikant dat de extra complexiteit hier niet nodig was.
Een nieuwe look voor Android Automotive OS
In plaats daarvan concentreerde Volvo zijn inspanningen op zijn enkele touchscreen-interface en een nieuwe iteratie van zijn op Android Automotive OS gebaseerde infotainment. "We nemen veel van de lessen die we hebben geleerd van onze bestaande auto's op de markt, gecombineerd met de technologie in de nieuwe auto's," zegt Stovicek, "en we hebben het systeem een beetje opgefrist in termen van informatiearchitectuur en weergave. Er zit hier nieuwe technologie in die ervoor zorgt dat het sneller reageert, sneller wordt weergegeven, dus het is een rijker, interactiever systeem.'
Naast de permanente bestuurdersinformatie bovenaan, zal het scherm van de EX30 onderaan een vaste systeembalk bevatten voor aanpassing van het klimaat en het volume, en om naar het startscherm te springen. Er zal ook een contextuele balk zijn, de snelkoppelingen evolueren afhankelijk van wat de individuele bestuurder het vaakst gebruikt. "Terwijl we gegevens verzamelen over wat klanten doen," legt Stovicek uit, "zullen we dat kunnen aanpassen." De EX30 zal ook een ingebouwde 5G-modem hebben om onder andere draadloze updates uit te voeren.
Het grootste deel van het scherm zal een nieuw ontwikkelde interface gebruiken die draait om vier algemene contexten: opladen, "welkom", rijden en "tot ziens". De oplaadweergave zal bijvoorbeeld een extra grote weergave van de batterijstatus bevatten, goed zichtbaar vanaf de buitenkant van de EV.
Alles om je ogen op de weg te houden
Hoewel Volvo geen informatie zal verbergen, hoopt het niettemin dat dit kwartet van displays het "waarschijnlijker zal maken dat de juiste informatie aanwezig is", zegt Stovicek. Dat zou hopelijk het graven van menu's moeten verminderen.
"De rijmodus heeft dingen die mensen het meest doen: navigatie, media, telefoon, klimaat", zegt Stovicek als voorbeeld. "Dat is het startpunt voor je ervaring met de auto tijdens het rijden, dus het is een goed soort ankerscherm." In de toekomst is Volvo van plan om die ankerschermen ook aan te passen en aan te passen, afhankelijk van hoe eigenaren ermee omgaan.
Dat gezegd hebbende, de automaker is op zijn hoede voor iets dat mogelijk te veel knoeit met het spiergeheugen. Individuele aanpassingen worden gekoppeld aan bestuurdersprofielen, die automatisch kunnen worden hersteld wanneer telefoon-als-sleutel wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de EX30. Wat betreft wat de nieuwe EV het feest brengt op het gebied van prestaties en actieradius, daarvoor zullen we moeten wachten tot de officiële onthulling van de Volvo EX30 op 7 juni 2023.
Lees meer:
https://www.slashgear.com/1300332/volvo ... echnology/