XC90 D5 uit 2011 heeft last van trillingen - Hulp en tips gevraagd

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mojo377
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.12.2010 - 14:38

Beste mede-Volvo-liefhebbers,

Ik ben op dit forum om jullie hulp in te roepen voor een probleem dat ik heb met mijn geliefde Volvo XC90 D5 uit 2011. De auto heeft momenteel ongeveer 150 duizend kilometers op de teller en vertoont trillingen die al voelbaar zijn bij het stationair lopen. Deze trillingen zijn het sterkst merkbaar in het stuur, maar ook elders in de auto, zoals op de achterzetels. Het geluid dat ik hoor is een trillend/zoomend geluid, zelfs bij stationair draaien van de motor. Buiten de auto voel je wanneer je hand boven op de voorste band legt dat deze al trilt.

Ik ben al naar een universele garage geweest en zij hebben vier van de vijf motorsteunen vervangen door aftermarket-onderdelen van Polarparts. Helaas heeft dit geen enkele verbetering gebracht. Daarom heb ik uiteindelijk besloten om mijn auto naar een Volvo-specialist te brengen.

Bij de specialist hebben ze verschillende onderdelen nagelopen, waarbij zelfs het subframe is losgehaald. Na de montage van de vijfde motorsteun achterin, was er nog steeds geen verbetering merkbaar. De garage heeft zelfs een andere XC90 gebruikt om te vergelijken en heeft een klant gevraagd om daarvoor zijn auto langs te brengen. Ik vind het vreemd dat ze een vergelijking moeten maken met een andere auto, aangezien zij zichzelf volvo specialist noemen.

De eigenaar stelde voor om de onderste vacuüm motorsteunen te vervangen door originele Volvo-onderdelen, maar hij gaf aan dat er geen garantie op deze oplossing kan worden gegeven. Hij zei ook dat als dit het probleem niet oplost, hij niet meer weet wat de oorzaak kan zijn. Ik heb ingestemd met het vervangen van de onderste achterste motorsteun en heb aangegeven dat als er verbetering optreedt, de voorste motorsteun ook mag worden vervangen. Volgens de monteur kan het probleem niet worden veroorzaakt door andere onderdelen, zoals het stuurhuis, de injectoren of de assen.

Momenteel staat mijn auto nog steeds bij de garage te wachten op de levering van de originele Volvo-motorsteunen. Ik zal jullie op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen. Als iemand tips of suggesties heeft, hoor ik het graag.

Specificaties auto:

Volvo XC90 D5
Bouwjaar: 2011
Vermogen: 200 pk
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Toevallig gisteren nog een garage horen zeggen (Carrec in klokje rond van van Autoweek) dat alleen de originele steunen de juiste zijn bij onder andere Volvo.

Aangezien het vanaf stationair al voelbaar is zou ik het ook niet verder zoeken dan de motorsteunen.
De huidige zijn wel goed gemonteerd? (Kan weinig fout mee gaan, maar toch)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zelfde idee als Fredhead over niet-originele motorsteunen. Bij mijn D5 Xc90 zijn ze destijds ook rond de 150K vervangen en toen was het trillen bij stilstaan over.
Wat ik alleen niet helemaal begrijp uit je verhaal is of de trillingen met name voelbaar zijn tijdens stilstand of ook tijdens het rijden en wanneer/wat dan precies?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Een kapotte koppelomvormer kan ook zorgen voor vibreren of trillingen. Bij stationairtoerental en tijdens het rijden. Met name bij diesels.
Dit is voelbaar door heel de auto.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
mojo377
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.12.2010 - 14:38

Update: Ik heb na 5 dagen mijn auto opgehaald. De twee onderste vacuüm motorsteunen zijn vervangen door nieuwe originele van Volvo. Het resultaat is te verwaarlozen. De trilling en het gezoem is nog steeds aanwezig. Je voelt het stuur trillen als je stil staat en als je accelereert dan voel je het gezoem via de stuurkolom de auto binnenkomen. Het was zuur om bij de zogenaamde volvo specialist € 1324,- euro af te tikken zonder enig resultaat. Ik zei nog tegen de garage, het kan haast niet zo zijn dat je door het vervangen van de nieuw geplaatste aftermarket motorsteunen door originele een significanter verbetering gaat krijgen. Het probleem moet ergens anders vandaan komen. Ik ben einde raad.

Heeft er iemand een XC 90 D5, MY 2010 uit brabant? Ik wil heel graag een proefrit maken met een die dit probleem niet heeft.
Jake1973
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.01.2024 - 17:36

Is het probleem nog niet opgelost?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”