Roadforcing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John212
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 12.10.2022 - 10:59

Mijn V60 ( jan 2023 - 3.500 km) staat al 3 dagen bij de dealer...... Er was een kleine trilling in het stuur, voornamelijk tussen 120-130 km. Stuur "slingert" niet, meer een gevoel alsof je een hand op de motorkap van een dieselauto legt. Bij flink knijpen in het stuur was het trillen weg. De ene dag was het erger, soms bijna weg. In een lange flauwe bocht op de snelweg werd het geleidelijk erger en beter.
Op advies van de verkoper "even roadforcen om de trilling te minimaliseren". Dan volgt een lang traject: banden op de Hunter: 3 niet goed. Dan een procedure van een aantal uren: banden urenlang op 5 bar en vrijhangend op de brug en daarna opnieuw op Hunter: nog 2 afgekeurd. 2 nieuwe besteld, zelfde procedure. Wederom 1afgekeurd. Nu is de laatste nieuwe band besteld.
Ik volg het met stijgende verbazing (en ergernis omdat ik niks hoor en steeds zelf contact moet opnemen voor info).
Mijn enige ervaring met roadforce is de aankoop, roadforce en montage van 4 nieuwe banden op mijn vorige auto (Audi a4 allroad) bij de "bandenboer". In 25 min klaar (2 man) en nooit trillingen.

Ik vraag me natuurlijk af waarom dit verschil.
Zijn er bij de forum leden vergelijkbare ervaringen ?
Zijn de marges bij Volvo kleiner, keuren ze een band eerder af ?
Heb ik gewoon pech of is Volvo niet het goede adres als in de toekomst nieuwe banden nodig heb ?
VW Kever -> 2CV -> Alfasud 1.2 -> Alfasud 1.5 -> Nissan Bluebird 2.0 -> 2x Opel Omega 2.0 -> VW Sharan 2.0 -> VW Passat tdi -> Renault Laguna 3.0V6 -> Audi A4 Allroad 2.0 -> Volvo V60 B4 Plus Bright Dusk - Blond leer
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Voila, een heel topic hier over: viewtopic.php?t=82835
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
John212
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 12.10.2022 - 10:59

Ik had het hele topic al gelezen, maar daarin zag ik niet echt het antwoord op mijn specifieke vragen. Vandaar deze gestart. In een topic van 44 blz sneeuwt het waarschijnlijk onder, was ik bang
VW Kever -> 2CV -> Alfasud 1.2 -> Alfasud 1.5 -> Nissan Bluebird 2.0 -> 2x Opel Omega 2.0 -> VW Sharan 2.0 -> VW Passat tdi -> Renault Laguna 3.0V6 -> Audi A4 Allroad 2.0 -> Volvo V60 B4 Plus Bright Dusk - Blond leer
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Om de juiste verwachtingen te scheppen: banden roadforcen kan een (tijdelijke) oplossing zijn.
Bij de één lijkt het te werken terwijl de ander geen of een tijdelijke oplossing ervaart.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
John212
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 12.10.2022 - 10:59

Is daarvoor een technische reden ?
Of moet ik het zoeken in meer of minder kritische bestuurder
VW Kever -> 2CV -> Alfasud 1.2 -> Alfasud 1.5 -> Nissan Bluebird 2.0 -> 2x Opel Omega 2.0 -> VW Sharan 2.0 -> VW Passat tdi -> Renault Laguna 3.0V6 -> Audi A4 Allroad 2.0 -> Volvo V60 B4 Plus Bright Dusk - Blond leer
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Er zal vast een technische reden zijn maar die lijkt onbekend.
Dit issue speelt overal, veel mensen hebben veel gedeeld maar ik lees nog nergens DE oplossing.

Uiteraard kan de factor wel of geen kritische bestuurder ook meespelen.

Roadforcen helpt echter altijd wel, op een manier precies zoals de verkoper aan jou heeft laten weten: "even roadforcen om de trilling te minimaliseren".
Geen garantie iig dat de trillingen geheel weg gaan of wegblijven.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
John212
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 12.10.2022 - 10:59

En het afkeuren van banden ? Is daar iets over bekend, met name evt verschillen in de afkeurmarges door Volvo tov de Bandenboer ?
Er lijkt een vast protocol te bestaan, begrijp ik bij de dealer. Maar of dat een Volvo-protocol is of een Hunter roadforce-protocol daar kom ik niet achter
VW Kever -> 2CV -> Alfasud 1.2 -> Alfasud 1.5 -> Nissan Bluebird 2.0 -> 2x Opel Omega 2.0 -> VW Sharan 2.0 -> VW Passat tdi -> Renault Laguna 3.0V6 -> Audi A4 Allroad 2.0 -> Volvo V60 B4 Plus Bright Dusk - Blond leer
Gebruikersavatar
John212
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 12.10.2022 - 10:59

Het blijkt een Volvo protocol te zijn.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

"Roadforce" is dacht ik een merknaam van Hunter, een fabrikant van machines voor het balanceren van banden e.d. Het gebruik hiervan is niet zo eenvoudig en vraagt enige scholing. De bedoeling is dat in de eerste plaats de combinatie band en wiel goed uitgebelanceerd is, met een minimum aan plaklood. Zowel een band als een velg hebben een "zware kant". Op de band is dit soms aangeduid met een gekleurde stip. Je moet de band zo op de velg leggen dat deze zware kanten tegenover mekaar staan. Dit vraagt er om dat je wellicht meermaals de band op de velg verschuift en dat kost tijd, veel bandencentrales doen dit daarom niet of maar één keer. Roadforce is dan de kers op de taart : naast het minutieus onbelast balanceren, wordt het wiel ook tegen een rol gedrukt (de die boots de road na) met ongeveer de kracht die je wiel op de weg uitoefent (de force). Dit kan dan aanleiding geven tot bijkomend balanceren, de machine geeft exact aan waar en hoeveel gram (dit kan zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde van de velg zijn).

Het hebben van een machine die met roadforce kan balanceren betekent niet automatisch dat dit ook gedaan wordt, en of het goed gedaan wordt.

May the force be with you !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb het heel heel licht en maar soms.

Ik blijf zeggen dat het met het concept van de auto te maken heeft. Enerzijds het extreem hoge rijcomfort, wat alleen bv mercedes heeft.
BMW en Audi halen dit bij lange na niet.

Daarnaast wel bijna het stuur en onderstel niveau van een BMW en met de virtuele knop wordt het gewoon bijna een sportauto op een bergweggetje, zei het iets te groot :-)

Dan moet je iets doen met geo en wielrubbers/bussen

Er zit iets in het concept en wielophanging. Hij pakt bij remmen en dus duiken ook extreem veel toespoor, dat voel je gewoon, je moet echt moeite doen hem er dan uit te sturen, dat heb ik nog nooit zo extreem bij een auto gehad, ja de 508 had dat ook wel iets, maar bv een passat ligt, onstabiel is een groot woord.

waar ik wel heel benieuwd naar ben, maar die rijden er niet zoveel hoveel V en S60 polestarts hebben het komt het daar ook voor?
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”