aankoopkeuring - luchtvering / draagarm, / olie Volvo xc90 bj 2018 T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Beste Leden,

Recentelijk heb ik een Volvo xc90 T8 uit jaar 2018 gekocht.
Tijdens de bezichtiging van de auto wilde ik met de verkopende partij eerst een keuring doen om dan bij goedbevinden over te gaan tot aanschaf.
De verkopende partij gaf te kennen dat zij altijd hun wagens inspecteren en na laten kijken alvorens deze te koop worden gezet.
Uiteindelijk geen aankoopkeuring gedaan en met 12 maanden garantie de auto meegenomen.
Gisteren 25 mei vooralsnog een aankoopkeuring gedaan voor mijn volvo met onderstaande constateringen.

De volgende gebreken zijn geconstateerd door de dealer:

-keuring achterste 2 luchtveringen vervangen omdat de kapjes er niet omheen zaten er al enige tijd vuil / stof de veringen was binnengedrongen. Veringen werken verder gewoon goed.
Opmerking dealer: Volgens de Volvo dealer moeten de achterste luchtveringen vervangen worden omdat het kapje cq bescherming wat om de veren heen zit los was en daardoor er geruime tijd vuil en viezigheid de vering binnen was gedrongen.
Gezien het vuil rijdt de auto hier al enige tijd mee en dus ook voor dat ik de wagen heb gekocht. Gezien er 8 druk bar op de veringen staat en alleen Volvo beschikt over correct appratuur , moest dit beslist bij de dealer gebeuren.

-keuring : draagarm rechtsvoor vervangen mbt speling
Draagarm zat kleine speling in, en zou met de tijd erger worden.

-keuring: onderhoudskaartje 5w30 , voorgeschreven olie 0w20..
Opmerking dealer : Olie + filter vervangen om slijtage te voorkomen.
garage gebeld : digitale werkorder geeft 0w20 aan.



Ik heb de verkopende occasion dealer gebeld en de nota voorgelegd en aangegeven dat ik voor onvoorziene kosten ben komen te staan en hier in goed overleg een oplossing voor te willen zoeken.


-Reactie verkoper : de veringen achter , is een gesloten systeem, waar vuil en stof niet bij kan...en dat dit geen kwaad kon. Direct vervangen van onderdelen zou een dealer Verdienmodel en in dit geval ook van volvo. vandaar dat de dearler dit direct zo aangeeft. wellicht dat er kapjes omheen konden via een garage waar hij zaken mee doet. Echter gaf de dealer aan dat enkel zij dit kunnen doen mbt apparatuur gezien de druk en opnieuw dient ingelezen en uitgelezen moet worden etc.

-Reactie verkoperDe draagarm zat nog een kleine speling in, was beginnend dus vergte geen directe aandacht en kwam daardoor niet meer ter sprake.

-Reactie verkoper Verkoper gaf aan de garage waar deze in onderhoud was gebeld te hebben en dat er volgens de nota zou de juiste olie gebruikt zijn , dus dit moest geen problemen geven,,waardoor oliewissel bij de dealer overbodig zou zijn ..(zie bijlage)


Kan iemand mij adviseren over bovenstaand ?
Ik ga op vakantie met de auto en heb ongeveer 10000km voor de boeg.
Ik wil natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan en vooral geen schade aan mijn auto. de grootste post zijn de veringen.

Hoe beoordelen jullie dit en wat kunnen jullie mij adviseren.?

Hoor graag

mvg

sjef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De dealer heeft terechte opmerkingen gemaakt over de luchtvering. Nu er vuil kan binnendringen bestaat de kans dat de veerelementen vroegtijdig lekkage gaan vertonen. De auto zal er niet direct mee stil komen te staan dus de vakantie zal wel zonder problemen verlopen. ANWB lidmaatschap is handig mocht de auto onderweg problemen krijgen.
Draagarm valt binnen de APK tolerantie, daar zou ik me niet druk over maken.
Vermoedelijk wordt dit een lastige discussie met de verkoper.

Mijn advies: lekker genieten van de auto waarbij je rekening moet houden met het vervangen van de veerelementen achter.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als je er niet uitkomt, zou ik lekker doorrijden met die luchtvering totdat ze gebreken gaan vertonen. Of je moet echt op safe willen spelen en de boel voortijdig laten vervangen, en idd, een ANWB lidmaatschap is aan te raden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Hi WillyWortel2,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ben ANWB verzekerd...maar wil wel zorgeloos kunnen genieten van mijn autovakantie. Dus ben eigenlijk wel van mening dat met het oog op mijn reis en de nabije toekomst dit wel opgelost dient te worden.
Anders is het denk ik afwachten totdat het fout gaat en de veren het gaan begeven. Ik heb nog +- 11 maanden extra garantie op de auto via AUTOTRUST.

Nu er al enige tijd vuil is binnengedrongen (al voor mijn aankoop) is het advies van de dealer , vervangen voordat je stil staat. De auto is tevens uit de lease gekomen en 30 duizend km geleden is de transmissie ERAD vervangen. Waarschijnlijk zijn toen de kapjes niet teruggemonteerd denkt de dealer. Maar echt zeker zijn ze er niet van, omdat ze nooit eerder hadden meegemaakt dat de kapjes in deze hoedanigheid ontbraken.

De verkoper geeft zoals al eerder bericht aan , dat het een gesloten systeem is en dat er weinig tot niets mee kan gebeuren. Persoonlijk wil ik dat de veren en draagarm worden vervangen onder garantie, vanwege het feit ik was verzekerd door de verkoper dat de auto niets mankeerde. Kan ik mij hier op beroepen ?

En wat is je gedachte over de olie ...is dit goed gegaan ? en zou simpelweg het kaartje verkeerd zijn ingevuld ?
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Hi t5power

ook Hartelijk dank voor je reactie. (zie mijn reactie aan WillyWortel2 )

Wat zou jouw advies hierop zijn....


Sjefi schreef: 26.05.2023 - 12:27 Hi WillyWortel2,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ben ANWB verzekerd...maar wil wel zorgeloos kunnen genieten van mijn autovakantie. Dus ben eigenlijk wel van mening dat met het oog op mijn reis en de nabije toekomst dit wel opgelost dient te worden.
Anders is het denk ik afwachten totdat het fout gaat en de veren het gaan begeven. Ik heb nog +- 11 maanden extra garantie op de auto via AUTOTRUST.

Nu er al enige tijd vuil is binnengedrongen (al voor mijn aankoop) is het advies van de dealer , vervangen voordat je stil staat. De auto is tevens uit de lease gekomen en 30 duizend km geleden is de transmissie ERAD vervangen. Waarschijnlijk zijn toen de kapjes niet teruggemonteerd denkt de dealer. Maar echt zeker zijn ze er niet van, omdat ze nooit eerder hadden meegemaakt dat de kapjes in deze hoedanigheid ontbraken.

De verkoper geeft zoals al eerder bericht aan , dat het een gesloten systeem is en dat er weinig tot niets mee kan gebeuren. Persoonlijk wil ik dat de veren en draagarm worden vervangen onder garantie, vanwege het feit ik was verzekerd door de verkoper dat de auto niets mankeerde. Kan ik mij hier op beroepen ?

En wat is je gedachte over de olie ...is dit goed gegaan ? en zou simpelweg het kaartje verkeerd zijn ingevuld ?
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Mijn advies zou zijn de volgende keer echt vooraf zo'n keuring uit te laten voeren, dat voorkomt veel ellende en discussies als deze.
Nu is het niet echt kapot, en wil de garage het niet vervangen. Ik zou proberen er met de verkopende garage uit te komen door bijvoorbeeld de kosten te delen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27632
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sjefi schreef: 26.05.2023 - 12:27 En wat is je gedachte over de olie ...is dit goed gegaan ? en zou simpelweg het kaartje verkeerd zijn ingevuld ?
De meeste motoren gaat 5W30 in dus een schrijffoutje is zo gemaakt.

Wat betreft de luchtvering en draagarmen, die eerste zal de verkoper ook niet van geweten hebben vermoed ik en deze zal na jouw melding zelf ook wat onderzoek gedaan hebben naar het systeem.
De draagarmen zijn wellicht bij de apk als opmerking op het keuringsbewijs als adviespunt vermeld. Zo niet dan is de speling wel heel erg klein.
Bij een aankoopkeuring wordt er terecht ontzettend streng gekeken en komen er dingen naar boven. Dit zegt niet dat het direct iets is waarmee je stil komt te staan.
Zeker niet in dit geval.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Op afstand allemaal heel moeilijk beoordelen dit. Beter was het inderdaad geweest om voor aankoop een keuring te doen en de discussie te voeren. Je staat nu gewoon heel zwak. Ik vraag me wel af wat de Volvo dealer waar je nu bent geweest zou doen als zij deze auto met garantie hadden verkocht....ik denk eigenlijk hetzelfde, immers de vering is nog niet kapot. Draagarm gaat je binnen 10K km geen problemen opleveren en weet ook niet of dat binnen de garantie valt (lijkt me namelijk een sliijtdeel)? Alleen olie+filter vervangen kost je de kop niet, dus als dat voor je gemoed goed voelt gewoon doen. Ik sluit me verder aan bij de anderen: goede pechhulp en reisverzekering afsluiten en lekker op vakantie gaan.
Ondertussen kijken of je er met de verkopende partij uit kunt komen dat zij misschien 50% van de kosten voor de luchtvering betalen? Overigens vallen de kosten daarvan mij nog mee. Ik heb voor mijn Z4 een prijs van ruim 2K liggen voor vier nieuwe dempers en dat zijn "normale". Rondom luchtvering kost dus "maar" 400 euro meer.
Heb je die autotust garantie zelf afgesloten of via de verkopende partij?
Laat even weten hoe dit afloopt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Beste Gouwe,

Hartelijk dank voor je reactie.

De autotust garantie heb ik tijdens de aankoop afgesloten via de verkopende partij.
enkel de luchtveren links achter en rechts achter zijn ter sprake gekomen. 1 veer kost dus 565 eur.
ik ben nog in afwachting van een belletje van de verkoper , omdat deze rond zou bellen met zijn vakgarage mbt de luchtveren.

ik laat wel weten hoe dit afloopt..

mvg

sjef
Laatst gewijzigd door Sjefi op 26.05.2023 - 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Beste Fredhead,

Bedankt voor je reactie,

Ik ga er idd van uit dat de werkorder van de garage welke OW20 C6 long aangeeft correct is., want de volgende beurt is eigenlijk pas op 160000km , ik kan nog 15000km vooruit.

Dealer gaf ook aan dat ik niet 1,2,3 stil kom te staan met de veringen, maar als ik op autoreis ben en veel stof en vuil trek weet ik niet hoe lang het nog meegaat...? wat ik mij ook afvraag is ,,,of er geen oplossing is om een universeel kap of iets dergelijk te besttellen is wat eroverheen gemonteerd kan worden....voor mijn gemoedsrust wil ik uiteraard dat de verkoper de boel vervangt maar dat is dus nog even afwachten...
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Beste Henry82,

Bedankt voor je reactie,,,,dat zou inderdaad een optie kunnen zijn...alhoewel ik nog wel garantie heb.
weet U wellicht of de draagarm en veringen onder garantie vervangen worden ?

hoor graag,

mvg

sjef


Henry82 schreef: 26.05.2023 - 12:46 Mijn advies zou zijn de volgende keer echt vooraf zo'n keuring uit te laten voeren, dat voorkomt veel ellende en discussies als deze.
Nu is het niet echt kapot, en wil de garage het niet vervangen. Ik zou proberen er met de verkopende garage uit te komen door bijvoorbeeld de kosten te delen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik denk niet dat je de juridische weg wilt opgaan. Mocht je dat toch overwegen dan moet je er rekening mee houden dat je als koper een onderzoeksplicht hebt. Je hebt nagelaten vooraf onderzoek te laten doen naar de staat van de auto.
De uitspraak van de verkoper dat de auto is nagekeken en er geen problemen zijn doet daar niets aan af.

De tegenvaller had veel groter kunnen zijn bij een auto in deze prijsklasse met veel complexe techniek aan boord.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27632
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sjefi schreef: 26.05.2023 - 15:27 Beste Henry82,

Bedankt voor je reactie,,,,dat zou inderdaad een optie kunnen zijn...alhoewel ik nog wel garantie heb.
weet U wellicht of de draagarm en veringen onder garantie vervangen worden ?

hoor graag,

mvg

sjef


Henry82 schreef: 26.05.2023 - 12:46 Mijn advies zou zijn de volgende keer echt vooraf zo'n keuring uit te laten voeren, dat voorkomt veel ellende en discussies als deze.
Nu is het niet echt kapot, en wil de garage het niet vervangen. Ik zou proberen er met de verkopende garage uit te komen door bijvoorbeeld de kosten te delen.
Tenzij ze nu volledig versleten zijn heel misschien, het zijn slijtage onderdelen en deze vallen in 99% van de tijd buiten de garantie
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dekt de autotrust polis schade aan luchtvering ? is het geen slijtagedeel ?
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

Hi NielsPHEV,

Ik weet niet of ze dat dekken, echter kreeg ik wel van de verkopende partij toen te horen dat een aankoopkeuring niet nodig was omdat zij al een keuring hadden gedaan en de auto in orde was. dus al is het slijtage , ik stond binnen een kleine 2 weken bij de garage...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27632
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je stond binnen 2 weken bij de garage omdat je alsnog een aankoopkeuring hebt gedaan, niet omdat het nu stuk is.
Dat is een wezenlijk verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Wat is eigenlijk de km-stand van de auto die het betreft?
Kold
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23

Een beetje off topic maar ik lees hier tussen de regels door dat er ANWB wegenwacht gebruikt. Als de Volvo dealer onderhouden wordt heb je toch gratis Volvo Assistance?
XC90 T8
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27632
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klopt, na een onderhoudsbeurt heb je 12 maanden Volvo Assistance.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En met Volvo Assistance komt in beginsel de Volvo dealer als jij een storing meldt en niet verder kunt rijden. Als die dicht is of druk dan komt de ANWB.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”