Trekhaak monteren

Plaats reactie
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Hoi allemaal,

Allereerst fijne Pinksteren aan iedereen. Altijd leuk zo'n langer weekend!

Voor onze Volvo XC90 2.9 AWD uit 2003 heb ik een originele, tweedehands trekhaak van een sloperij gekocht.

Deze wil ik zelf gaan monteren. Keuze hiervoor is dat montage van een aftermarket circa €700 is, de trekhaak zelf kostte mij €192. Plus, zelf klussen vind ik altijd leuk en leerzaam.

Na veel lezen en filmpjes kijken vandaag begonnen met de montage. Ik liep tegen een paar obstakels aan:

1 - bij het losdraaien van de steunen van de uitlaat zag ik dat het hitteschild hiervan wellicht ook in de weg komt. Is dit tijdelijk te demonteren of is dit af te raden?
2 - voor het monteren van de trekhaak kan, voor het gemak zie ik al, beter de achterbumper eraf. Ik kwam hiervoor één filmpje tegen waarbij er werd gesproken over het doorboren van die plastic "schroefjes" tussen andere panelen en de bumper. Is er geen manier om dit zonder boren en met behoud van deze onderdeeltjes te doen?
3 - bij de trekhaak die ik kocht zat de kabelset al gemonteerd. Echter zit hier een losse rode en witte kabel bij die niet in de connector loopt. Hoe kom ik erachter of dit zo kan of waarvoor deze dienen?

Graag verneem ik jullie reacties. Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, Tijmen
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Tijmen,
Voor de stroom zou ik niet moeilijk gaan doen en nieuw aanschaffen.
Voor wat betreft de bumper verwijderen lijkt me dit niet nodig, je kan een krik onder de balk van de trekhaak gebruiken om hem omhoog te houden, als je het onderste deel van de klep dicht laat zitten kan je er dan precies bij.
Verder is een hitte scheelt verwijderen en terugplaatsen geen probleem.
Mogelijk moet je in je originele bumper wel een uitsparing maken voor de trekhaak, maar dit zie je snel genoeg.
Ik zou geen bumper loshalen voor iets wat geen meerwaarde heeft.

Succes!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

HGV schreef: 29.05.2023 - 15:15 Hallo Tijmen,
Voor de stroom zou ik niet moeilijk gaan doen en nieuw aanschaffen.
Voor wat betreft de bumper verwijderen lijkt me dit niet nodig, je kan een krik onder de balk van de trekhaak gebruiken om hem omhoog te houden, als je het onderste deel van de klep dicht laat zitten kan je er dan precies bij.
Verder is een hitte scheelt verwijderen en terugplaatsen geen probleem.
Mogelijk moet je in je originele bumper wel een uitsparing maken voor de trekhaak, maar dit zie je snel genoeg.
Ik zou geen bumper loshalen voor iets wat geen meerwaarde heeft.

Succes!
Bedankt voor je reactie. Erg nuttige informatie!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”