Mijn XC90 (MY 2018) kent een schakelstand B, is het
beter om deze te gebruiken dan stand D?
Bij stand B is duidelijk merkbaar dat de accu wordt opgeladen bij afremmen of het gaspedaal loslaten.
Is qua verbruik stand B dus gunstiger?
Schakelstand B gebruiken?
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4633
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Daar zijn heel wat draadjes aan gewijd hier op het forum (zoek maar eens) en de meningen zijn volgens mij verdeeld. Overigens als je licht het rempedaal aanraakt wordt er ook kinetische energie omgezet naar elektrische energie (en worden je remblokken niet geactiveerd), je hebt de B-stand daar dus niet per se voor nodig.
Mij is destijds bij mijn D6 door de rijinstructeur verteld dat je het meest energiezuinig rijdt door goed te anticiperen en veel eerder dan je dat gewend bent /was je gas los te laten. Daar zit de grootste winst. Jouw XC90 rolt verbazingwekkend lang door en dan verbruik je 0 energie en laat je de massa van je auto voor je werken, ook wel coasten genoemd...... Voor mij is de B-stand iets wat ik vooral in de bergen gebruik.
Mij is destijds bij mijn D6 door de rijinstructeur verteld dat je het meest energiezuinig rijdt door goed te anticiperen en veel eerder dan je dat gewend bent /was je gas los te laten. Daar zit de grootste winst. Jouw XC90 rolt verbazingwekkend lang door en dan verbruik je 0 energie en laat je de massa van je auto voor je werken, ook wel coasten genoemd...... Voor mij is de B-stand iets wat ik vooral in de bergen gebruik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Klopt, bij afdalen en bij toch oplopende snelheid met de hand terugschakelen voor meer afremmend vermogen van de motor.
Heuvelop ook niet te laag in de toeren blijven.
Eric
Heuvelop ook niet te laag in de toeren blijven.
Eric
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 11.05.2023 - 15:23
Zo gebruik ik hem ook, als ik bijv. op een rotonde afrij schakel ik hem naar B en wanneer ik op de rotonde weer vermogen nodig heb schakel ik terug naar D.Rudyvg schreef: ↑30.05.2023 - 10:21 Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
XC90 T8
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4633
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
We gaan toch niet schakelen als we een automaat rijden? Gewoon veel eerder van het "gas" af......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Bursting_Blue_II
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54
Gekke vraag misschien, maar wat zou het voordeel daarvan zijn boven niet-schakelen en gewoon zelf remmen? De opwekking van elektra met remmen wijzigt niet in efficientie tussen de B en D stand, enkel gaat de B stand zelf wat harder remmen als jij het gas loslaat terwijl je in de D stand meer 'coast'. Ook dan wordt er elektra opgewekt en zul je dus licht 'remmen' (want de dynamo geeft weerstand). Zoals ik het begrijp is het verschil enkel hoe hard er door de auto zelf wordt afgeremd, vandaar dat in de B stand de remlichten ook aangaan.Rudyvg schreef: ↑30.05.2023 - 10:21 Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
- SandyBee
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28.03.2023 - 13:54
- Locatie: Nijmegen
Dat klopt.Bursting_Blue_II schreef: ↑19.06.2023 - 10:11 Zoals ik het begrijp is het verschil enkel hoe hard er door de auto zelf wordt afgeremd, vandaar dat in de B stand de remlichten ook aangaan.
De dynamo is wat agressiever, zou je kunnen zeggen..
je kan wat meer 'single pedal driving' toepassen. dus hij remt echt af als je niks doet, maar pedaal licht indrukken versnelt de auto niet maar zorgt ervoor dat hij net iets minder hard afremt op de dynamo.
Volvo XC90 R-Design 2020 in Denim Blue
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Ik heb het eigenlijk niet nagekeken, maar ik heb de aanname gedaan dat je op deze manier net even wat meer elektra genereert dan met gewoon remmen. Vanuit de ervaring met vakantieritten in bergachtig gebied waarbij je in 'B' toch weer wat elektra range bij elkaar sprokkelt.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4633
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het is volgens mij zelfs andersom; met de voet remmen levert (afhankelijk van de toegepaste kracht) meer regeneratie op. Bij mij zakt de meter verder weg als in ik de B-stand bijrem....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor