Pagina 1 van 1
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 29.05.2023 - 13:51
door Longway
Mijn XC90 (MY 2018) kent een schakelstand B, is het
beter om deze te gebruiken dan stand D?
Bij stand B is duidelijk merkbaar dat de accu wordt opgeladen bij afremmen of het gaspedaal loslaten.
Is qua verbruik stand B dus gunstiger?
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 29.05.2023 - 15:55
door Gouwe
Daar zijn heel wat draadjes aan gewijd hier op het forum (zoek maar eens) en de meningen zijn volgens mij verdeeld. Overigens als je licht het rempedaal aanraakt wordt er ook kinetische energie omgezet naar elektrische energie (en worden je remblokken niet geactiveerd), je hebt de B-stand daar dus niet per se voor nodig.
Mij is destijds bij mijn D6 door de rijinstructeur verteld dat je het meest energiezuinig rijdt door goed te anticiperen en veel eerder dan je dat gewend bent /was je gas los te laten. Daar zit de grootste winst. Jouw XC90 rolt verbazingwekkend lang door en dan verbruik je 0 energie en laat je de massa van je auto voor je werken, ook wel coasten genoemd...... Voor mij is de B-stand iets wat ik vooral in de bergen gebruik.
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 29.05.2023 - 16:03
door Longway
Hallo Gouwe, bedankt voor je reactie. Gebruik in de bergen is neem ik aan alleen bij afdalingen aan de orde?
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 29.05.2023 - 21:27
door erichendri
Klopt, bij afdalen en bij toch oplopende snelheid met de hand terugschakelen voor meer afremmend vermogen van de motor.
Heuvelop ook niet te laag in de toeren blijven.
Eric
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 30.05.2023 - 10:21
door Rudyvg
Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 15.06.2023 - 13:23
door Kold
Rudyvg schreef: ↑30.05.2023 - 10:21
Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
Zo gebruik ik hem ook, als ik bijv. op een rotonde afrij schakel ik hem naar B en wanneer ik op de rotonde weer vermogen nodig heb schakel ik terug naar D.
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 15.06.2023 - 13:27
door Gouwe
We gaan toch niet schakelen als we een automaat rijden? Gewoon veel eerder van het "gas" af......
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 19.06.2023 - 10:11
door Bursting_Blue_II
Rudyvg schreef: ↑30.05.2023 - 10:21
Ik schakel de B stand regelmatig in om alvast een beetje af te remmen en daarmee de accu wat energie te geven. Verder inderdaad alleen in de bergen zoals door Gouwe al vermeld.
Let wel (als ik me niet vergis): als je de B stand aan laat staan om iedere keer bij 'gas los' wat extra energie op te wekken, gaan ook de remlichten aan. Dat kan wel eens als onrustig worden ervaren door degene achter je...
Gekke vraag misschien, maar wat zou het voordeel daarvan zijn boven niet-schakelen en gewoon zelf remmen? De opwekking van elektra met remmen wijzigt niet in efficientie tussen de B en D stand, enkel gaat de B stand zelf wat harder remmen als jij het gas loslaat terwijl je in de D stand meer 'coast'. Ook dan wordt er elektra opgewekt en zul je dus licht 'remmen' (want de dynamo geeft weerstand). Zoals ik het begrijp is het verschil enkel hoe hard er door de auto zelf wordt afgeremd, vandaar dat in de B stand de remlichten ook aangaan.
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 20.06.2023 - 11:22
door SandyBee
Bursting_Blue_II schreef: ↑19.06.2023 - 10:11
Zoals ik het begrijp is het verschil enkel hoe hard er door de auto zelf wordt afgeremd, vandaar dat in de B stand de remlichten ook aangaan.
Dat klopt.
De dynamo is wat agressiever, zou je kunnen zeggen..
je kan wat meer 'single pedal driving' toepassen. dus hij remt echt af als je niks doet, maar pedaal licht indrukken versnelt de auto niet maar zorgt ervoor dat hij net iets minder hard afremt op de dynamo.
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 20.06.2023 - 14:59
door Rudyvg
Ik heb het eigenlijk niet nagekeken, maar ik heb de aanname gedaan dat je op deze manier net even wat meer elektra genereert dan met gewoon remmen. Vanuit de ervaring met vakantieritten in bergachtig gebied waarbij je in 'B' toch weer wat elektra range bij elkaar sprokkelt.
Schakelstand B gebruiken?
Geplaatst: 20.06.2023 - 16:33
door Gouwe
Het is volgens mij zelfs andersom; met de voet remmen levert (afhankelijk van de toegepaste kracht) meer regeneratie op. Bij mij zakt de meter verder weg als in ik de B-stand bijrem....