Inlaat druk van D5 motor loopt te hoog op

Plaats reactie
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Goede middag,

Mijn naam is Thomas, ik ben nieuw op het forum. Sinds 2018 rijd ik een XC90 D5 uit 2012. Inmiddels is de kilometerstand 240.000 km. Ik heb jaarlijks onderhoud laten uitvoeren bij een specialist.

Helaas is in maart de automaat kapot gegaan. Die heb ik laten vervangen. Bij het ophalen bleek er een turbo probleem te zijn. Zwiitserse garage kon niet aangeven of het een digitaal of mechanische storing is. Ik heb de auto meegenomen. Op slot doen bleek een werkende reset. Na 5 dagen kwam het probleem terug. De motor liep weer zonder turbo. In Nederland naar garage geweest, om het probleem uit te zoen en op te lossen. Het zou aan de wervelklep liggen, want het armpje was versleten. Verder rijden was geen probleem. Volgende dag gestrand in Duitsland met een losgesloten slang naar de intercooler. Er is een noodreparatie uitgevoerd, en daarmee zou ik verder kunnen rijden. Anderhalf uur later lag de intercooler slang er weer af.

Inmiddels heb ik de uitercooler slangen vervangen, het hele inlaattraject schoongemaakt, omdat dat vol roet zat. Ik heb het roetfilter geregenereerd. Ik heb alle storingsmeldingen gechecked en gewist. Bij 1e proefrit ging de intercooler slang er weer af en knalde 1 injector eruit. Ik heb daarna alle schade weer hersteld. Daarna ben ik een proefrit gaan maken met en heb ik de inlaat en turbo druk gecontroleerd. Deze loopt te hoog op. Als ik de wastegate aanstuur zie ik het armpje op en neer gaan.

Ik heb daarom de volgende vragen:
- Wat kan het probleem zijn?
- Is de wastegate los te vervangen?

Alvast dank jullie wel voor oplossingen en tips.

Groet, Thomas
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Neem eens contakt op met een turbo revisie bedrijf.
Is het vacuüm slangetje van de wastgate niet lek of heb je die pas vervangen en zit de restrictor daar niet in.
Aansturing?
Gedaan met een vacuüm pompje?

Eric
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Dank je wel voor je reactie. Ik heb getest via de ODBD computer. Volgens mij is bij motor nr D5244T18 de waste gate elektronisch aangestuurd. De elektronische aansturing en het armpje zie ik dus bewegen op commando. Er gaat alleen een vacuum lijn naar de voorste motorsteun.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hoi Thomas, dat klopt als je de 205 of de 225pk sterke D5 hebt. Als je een 185pk sterke variant hebt is de turbo nog door vacuüm aangedreven.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Volgens het kentekenbewijs is het 200 pk. Ik heb nog tijdens een testrit gechecked hoe de auto reageerd, wanneer ik het armpje aanstuur tijdens het rijden. Als ik het goed begrijp, zou het vermogen terug moeten vallen, wanneer het armpje beweegt. Ik voelde geen verandering. Ik ga nu de turbo eraf halen voor een visuele inspectie.
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Waar kan ik een goed werkplaatshandboek in pdf vinden?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20596
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Probeer hier eens Thomas: https://www.matthewsvolvosite.com
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij welk toerental heb je dat armpje aangestuurd?
Probeer het eens boven de 3500 toeren.
Aan de andere kant, dat stangetje stuurt normaal de schoepjes van de turbo aan waardoor hij meer of minder druk opbouwd bij veschillende toerentallen.
Dat stangetje kan dus ook los zitten bij de schoepjes omdat kennelijk de drukopbouw niet veranderd.
Pas wel op dat de druk niet heel erg hoog wordt.

Eric
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Dank je wel voor je tip. Als ik de auto heb staan, dan haal ik wel de 3500 toeren. Wanneer ik ga rijden, dan wordt er, voor ik dat toerental bereik, een injector uitgeduwd. Ik heb de druk tijdens het rijden op laten lopen tot 2100 hPa op de computer. Dat is iets voorbij de 2000 toeren. Daarna heb ik onder vergelijkbare omstandigheden het armpje aangestuurd. Toen voelde ik geen verschil in vermogensafgifte.

Kan ik dit dus wel testen als de auto op zijn plek staat?
Thomas-18
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.05.2023 - 09:22

Ik heb de motor stilstaand naar 3500 toeren gebracht en toen het armpje bestuurd. Dat leverde een merkbare variatie in toerental. Dus dat lijkt te werken. Wat kan nog meer een oorzaak zijn van de te hoog oplopende turbo druk?
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bel een volvo tuner.
Die kan je vast beter adviseren en meten. .

Eric
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”