Inlaat druk van D5 motor loopt te hoog op
Geplaatst: 30.05.2023 - 13:47
Goede middag,
Mijn naam is Thomas, ik ben nieuw op het forum. Sinds 2018 rijd ik een XC90 D5 uit 2012. Inmiddels is de kilometerstand 240.000 km. Ik heb jaarlijks onderhoud laten uitvoeren bij een specialist.
Helaas is in maart de automaat kapot gegaan. Die heb ik laten vervangen. Bij het ophalen bleek er een turbo probleem te zijn. Zwiitserse garage kon niet aangeven of het een digitaal of mechanische storing is. Ik heb de auto meegenomen. Op slot doen bleek een werkende reset. Na 5 dagen kwam het probleem terug. De motor liep weer zonder turbo. In Nederland naar garage geweest, om het probleem uit te zoen en op te lossen. Het zou aan de wervelklep liggen, want het armpje was versleten. Verder rijden was geen probleem. Volgende dag gestrand in Duitsland met een losgesloten slang naar de intercooler. Er is een noodreparatie uitgevoerd, en daarmee zou ik verder kunnen rijden. Anderhalf uur later lag de intercooler slang er weer af.
Inmiddels heb ik de uitercooler slangen vervangen, het hele inlaattraject schoongemaakt, omdat dat vol roet zat. Ik heb het roetfilter geregenereerd. Ik heb alle storingsmeldingen gechecked en gewist. Bij 1e proefrit ging de intercooler slang er weer af en knalde 1 injector eruit. Ik heb daarna alle schade weer hersteld. Daarna ben ik een proefrit gaan maken met en heb ik de inlaat en turbo druk gecontroleerd. Deze loopt te hoog op. Als ik de wastegate aanstuur zie ik het armpje op en neer gaan.
Ik heb daarom de volgende vragen:
- Wat kan het probleem zijn?
- Is de wastegate los te vervangen?
Alvast dank jullie wel voor oplossingen en tips.
Groet, Thomas
Mijn naam is Thomas, ik ben nieuw op het forum. Sinds 2018 rijd ik een XC90 D5 uit 2012. Inmiddels is de kilometerstand 240.000 km. Ik heb jaarlijks onderhoud laten uitvoeren bij een specialist.
Helaas is in maart de automaat kapot gegaan. Die heb ik laten vervangen. Bij het ophalen bleek er een turbo probleem te zijn. Zwiitserse garage kon niet aangeven of het een digitaal of mechanische storing is. Ik heb de auto meegenomen. Op slot doen bleek een werkende reset. Na 5 dagen kwam het probleem terug. De motor liep weer zonder turbo. In Nederland naar garage geweest, om het probleem uit te zoen en op te lossen. Het zou aan de wervelklep liggen, want het armpje was versleten. Verder rijden was geen probleem. Volgende dag gestrand in Duitsland met een losgesloten slang naar de intercooler. Er is een noodreparatie uitgevoerd, en daarmee zou ik verder kunnen rijden. Anderhalf uur later lag de intercooler slang er weer af.
Inmiddels heb ik de uitercooler slangen vervangen, het hele inlaattraject schoongemaakt, omdat dat vol roet zat. Ik heb het roetfilter geregenereerd. Ik heb alle storingsmeldingen gechecked en gewist. Bij 1e proefrit ging de intercooler slang er weer af en knalde 1 injector eruit. Ik heb daarna alle schade weer hersteld. Daarna ben ik een proefrit gaan maken met en heb ik de inlaat en turbo druk gecontroleerd. Deze loopt te hoog op. Als ik de wastegate aanstuur zie ik het armpje op en neer gaan.
Ik heb daarom de volgende vragen:
- Wat kan het probleem zijn?
- Is de wastegate los te vervangen?
Alvast dank jullie wel voor oplossingen en tips.
Groet, Thomas