Ik worstel al een tijdje met een erg hoog olieverbruik (0,5l per 4/500 km). Op het internet lees ik dat dit een bekend probleem is bij de v40 vanwege de gebrekkige zuigerveren die zijn gebruikt voor de motor. Reparatiekosten zijn ook niet mis. Op het internet kom ik bedragen tegen die liggen tussen de 2.500 en 5.000 euro.
Ik vind het onacceptabel om zelf voor deze kosten op te moeten draaien terwijl volvo een productiefout heeft gemaakt. De auto is overigens altijd keurig onderhouden.
Nu overweeg ik om zelf een claim neer te leggen bij volvo. Zijn er mensen die dit probleem al eerder onder de aandacht hebben gebracht bij hun dealer of bij Volvo NL? Hoe is hierop gereageerd?
Volgens mij is de vervaltermijn voor productaansprakelijkheid in Nederland 10 jaar vanaf het moment dat de producent het product op de markt heeft gebracht.
Het is motorafhankelijk...
Ik heb 12.000km gereden vanaf de laatste beurt en zag dat er een heel klein beetje is verbruikt.
Omdat de peilstok is wegbezuinigd en digitaal van alles verbruikt kan zijn heb ik hem vanmorgen even laten uitlezen waarna de dealer een halve liter heeft bijgevuld.
Zaterdag gaat de caravan erachter, 2 liter 0w20 in de kofferbak, cruise op 100 en richting tussenstop in Gigny sur Saone.
Misschien kun je hier iets mee, het lichten van de kop en kijken hoe zuigers en veren er aan toe zijn is geen hogere wiskunde.
Er zijn bedrijven, buiten de dealer om, die dat kunnen en die zijn vaak net even prettiger in uurtarieven dan de 120/130 euro bij de dealer.
Die interval van 30k of eens per jaar werkt ook niet mee met de 0w20, bij mij gaat het er na 15k af en krijgt hij verse olie en filter.
Ik had een V40 D4 uit 2014 welke tussen de beurten (gewoon bij Volvo dealer) de nodige olie verbruikte.
Gekocht in 2016 met 22.000 op de teller en in 2021 met 218.000 km was het over en uit. Een scheur in het motorblok.
Met 162 tankbeurten een gemiddeld verbruik van 20,8 km/l (rijstijl is niet sportief en rijdt 150 km woon/werk verkeer (retour)
Dus was teleurgesteld, maar heb wel een V40 CC T4 ervoor in de plaats gekocht.
Maar de teleurstelling is nog niet helemaal verdwenen en houdt dit bericht zeker in de gaten
Zal niet alleen de productiefout van de zuiger zijn.
Een VAG revisiebedrijf geeft ook de lange intervallen de schuld.
Na revisie van de motor adviseerd hij elje 15000km/jaar de olie te verversen.
Ik heb om dezelfde reden uiteindelijk mijn V60 D4 uit 2014 weggedaan. Die lustte bijna meer olie dan diesel op een gegeven moment. Ik heb niet onderzocht of het een scheur in het motorblok was of een probleem met de olieschraapveren, dat kon niemand met zekerheid zeggen.
Gek genoeg wist dealer Serva uit ervaring te kunnen concluderen dat het de veren waren en er geen scheur in het blok zat. Volvo was bereid om de helft van de reparatie te vergoeden uit coulance. Dat ging toen om een bedrag van E1.750,-.
Maar omdat mijn 'eigen' dealer Hooftman vond dat je niet met zekerheid kon zeggen of het een scheur in het blok betrof of een probleem met de veren, heb ik uiteindelijk van de reparatie afgezien.
Het bericht van BkB komt me dan ook heel bekend voor. Ook voor de mijne vond ik het genoeg bij ongeveer 220.000 km, had ook 150 km woon-werkverkeer dagelijks en ben ook een V40 op benzine gaan rijden.