Pagina 1 van 2

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 14:26
door Ben
Als compacte SUV die grote Volvo-dingen doet, is de nieuwe volledig elektrische Volvo EX30 ontworpen om zo veilig te zijn als klanten van Volvo gewend zijn. Hij is ontworpen om de laagste CO2-voetafdruk van alle Volvo's tot nu toe te hebben en om het leven van mensen veiliger, gemakkelijker en aangenamer te maken met behulp van geavanceerde technologie en Scandinavisch design.

De Volvo EX30, die vandaag in Milaan aan de wereld werd voorgesteld en nu in een aantal markten*, waaronder Nederland, kan worden besteld, is Volvo’s meest compacte premium SUV. Hiermee breidt Volvo zijn voortdurend groeiende, volledig elektrische aanbod uit tot vier modellen. Nu de markt snel evolueert naar volledige elektrificatie, zal de Volvo EX30 helpen om in te spelen op de toenemende vraag naar volledig elektrische auto's in een snelgroeiend segment.

“We zijn verheugd met de komst van de nieuwe Volvo EX30,” aldus Herrik van der Gaag, Managing Director Volvo Car Nederland. “Een compacte SUV die zich onderscheidt op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Het is een echte Volvo die een scherpe prijsstelling combineert met uitstekende prestaties, een rijke uitrusting en sterke EV-capaciteiten. Door deze unieke mix aan kwaliteiten is het onze ambitie om met de Volvo EX30 de nummer één positie in de Nederlandse verkooplijsten te behalen. We kijken er naar uit om de Volvo EX30 zo snel mogelijk voor te stellen aan onze bestaande en nieuwe klanten. Met de Volvo EX30 zetten we de volgende stap in onze reis naar volledige elektrificatie, die we zijn begonnen met de Volvo XC40. Wij verwachten dat ook de XC40 onverminderd populair blijft. Onder andere vanwege de extra ruimte en actieradius. De Volvo EX30 zullen wij dus naast de volledig elektrische Volvo XC40 en C40 aanbieden.”

De Volvo EX30 is in Nederland vanaf nu te bestellen vanaf €36.795. Private Lease tarieven beginnen bij €519 per maand (60 maanden/ 10.000km), Care by Volvo, het flexibele auto-abonnement, is beschikbaar vanaf €539 per maand (48 maanden/ 10.000km) en het zakelijk leasetarief begint bij €499 (ex. btw per maand/ 72 maanden). Er zijn vier uitvoeringen van de Volvo EX30 die in aanmerking komen voor de SEPP subsidie.
Prijslijst20230608.JPG
De Volvo EX30 heeft een voor dit segment uitzonderlijk rijke uitrusting. Zo is het nieuwe model standaard uitgerust met 18” lichtmetalen velgen, 1-zone climate control, Google navigatie, Vapour Grey metallic lak, High Performance audio en een Park Assist camera achter. De veiligheidsuitrusting is eveneens ongekend met standaard Safe Space technologie, Adaptive Cruise Control en BLIS dodehoekdetectie. Door de hoge uitrusting en scherpe prijsstelling gaat de EX30 ook veel benzine-rijders in dit segment overtuigen om over te stappen op elektrisch rijden.

De aantrekkelijke vanafprijs van de Volvo EX30 betekent dat de klanten een premium volledig elektrische SUV krijgen voor een vergelijkbare prijs als een equivalent met verbrandingsmotor. Met het flexibele Care by Volvo abonnement, met vaste prijzen en transparant bestelproces, wordt het bestellen van de Volvo EX30 heel gemakkelijk.

"De volledig elektrische EX30 is misschien wel onze meest compacte SUV ooit, maar het is een grote stap voor onze klanten en een grote stap voor ons als bedrijf," zegt Jim Rowan, Volvo’s Chief Executive. "Wij zeggen graag dat de EX30 compact maar krachtig is, omdat hij alles biedt wat je van een Volvo verlangt, maar dan in een compact formaat. Zoals elke Volvo is het een uitstekend product dat veilig is en ontworpen rond mensen en hun behoeften."

De Volvo EX30 belichaamt alle designwaarden in een compacter formaat. Een lange wielbasis, grote wielen en gelijke overhangen brengen balans en verfijning in het exterieur. Hij is duidelijk elektrisch, met een zelfverzekerd gezicht, een gesloten grill en een digitale weergave van de koplampen met de hamer van Thor. Vijf levendige exterieurkleuren, van stijlvol Cloud Blue tot helder en expressief Moss Yellow. Laatstgenoemde kleur is geïnspireerd op korstmossen die groeien op rotsen langs de Zweedse westkust en geven de auto karakter en persoonlijkheid.

Batterijtechnologie die past bij persoonlijke behoeften

Er bestaat niet zoiets als gewoon 'een batterij' als het over batterijtechnologie en aandrijflijnen gaat. In plaats daarvan geeft Volvo zijn klanten de vrijheid om de batterijtechnologie te kiezen die het beste bij hen past. Volvo biedt de Volvo EX30 aan met drie aandrijflijnen en twee verschillende batterijtypen, waardoor de EX30 ook tegen een aantrekkelijke instapprijs aangeboden kan worden.

Voor berijders die het grootste deel van hun tijd in de stad doorbrengen of de neiging hebben om kortere afstanden af te leggen tussen de oplaadbeurten, biedt Volvo een optie met één motor en een LFP-accu. De standaard LFP-batterij, die gebruik maakt van lithium-ijzerfosfaatchemie, is kosten effectiever en gebruikt minder grondstoffen, wat betekent dat dit de beste optie is als men geen maximaal bereik nodig heeft.

Als men de actieradius wil maximaliseren, is de Single Motor Extended Range-variant met een NMC Extended Range-accu bij uitstek de ideale Volvo EX30. De NMC-accu bevat lithium, nikkel, mangaan en kobalt en produceert zijn energie efficiënter dan de LFP-variant. Deze optie met één motor en groter bereik geeft een actieradius tot 480 km tussen twee oplaadbeurten.

Als prestaties de prioriteit zijn, is er de Twin Motor Performance-variant waarin de NMC-batterij gekoppeld is aan een extra tweede elektrische motor. Deze vierwielaangedreven variant van de Volvo EX30 levert 315 kW (428 pk), met een acceleratie van 0-100 km/u in 3,6 seconden. Dit is officieel Volvo‘s snelst accelererende auto ooit!

Volvo EX30 exterior

Wat de Volvo EX30 ook snel kan, is opladen. De Twin Motor-variant met uitgebreide actieradius heeft een oplaadcapaciteit tot 153 kW, terwijl de standaardversie een capaciteit van 134 kW heeft. Dat betekent dat de accu in iets meer dan 25 minuten van 10 tot 80% opgeladen kan worden.
Via het midden display in de auto en de app kan de stroomsterkte, het maximale oplaadniveau en het moment waarop gestart wordt met opladen, ingesteld worden.

Om de rijervaring zo optimaal mogelijk te maken, is het chassis van de Volvo EX30 zo afgestemd dat de compacte afmetingen van de auto optimaal tot hun recht komen. Het lage zwaartepunt en het relatief lage en gelijkmatig verdeelde gewicht worden aangevuld met rijgemak en wendbaarheid in de stad en daarbuiten.

Een lagere CO2-voetafdruk met een grote impact op de veiligheid

Zoals Volvo in eerdere persberichten al schreef, is de Volvo EX30 ontworpen met de laagste CO2-voetafdruk van alle Volvo's tot nu toe en dit betekent een belangrijke stap voorwaarts in Volvo’s duurzaamheidsambities. Door de uitstoot tijdens de gehele productie- en levenscyclus aan te pakken en door zorgvuldig gebruik te maken van materialen binnen en buiten, is Volvo Cars erin geslaagd om de totale CO2-voetafdruk over 200.000 gereden kilometers terug te brengen tot minder dan 30 ton*.

De Volvo EX30 is ook ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn als van een Volvo verwacht mag worden en hij is erop gericht om zowel op de bestuurder als op anderen te letten in hectische stedelijke omgevingen. Zo is hij standaard uitgerust met een speciale veiligheidsfunctie voor fietsen die zogenaamde ‘portierongevallen’ helpt voorkomen door de bestuurder te waarschuwen voor een fietser, scooter of hardloper wanneer hij of zij op het punt staat het portier te openen.

Volvo’s beschermende veiligheidstechnologie illustreert verder hoe de hoge veiligheidsnormen zijn toegepast op de nieuwe compacte SUV. Hij bevat geavanceerde beveiligingstechnologie en een structureel ontwerp van topklasse dat voldoet aan Volvo’s ambitieuze interne veiligheidseisen, ontworpen om de Volvo’s voor te bereiden op verschillende scenario's in de echte wereld.

De Volvo EX30 is er ook op gericht om het leven in de auto comfortabeler, relaxter en aangenamer te maken door middel van geavanceerde technologie en een doordacht Scandinavisch interieurdesign. Er kan gekozen worden uit vier verschillende interieurstijlen, elk met hun eigen expressie, terwijl er in het hele interieur slimme opbergmogelijkheden zijn.

Samen met een contextuele UX met één scherm, met Google built-in en de nieuwste versie van Volvo’s infotainmentsysteem, weerspiegelen al deze kenmerken van echt Volvo-design.

Over baanbrekende technologie gesproken: de Volvo EX30 is de eerste auto met een nieuwe generatie van de populaire Park Pilot Assist-functie. Het kan alle soorten parkeerplekken aan, inclusief parallelle, gebogen, loodrechte en diagonale visgraat-stijl, waardoor parkeren in krappe ruimtes eenvoudiger wordt.

De nieuwe Park Pilot Assist identificeert alle beschikbare parkeerplekken in de buurt. Zodra de gewenste plek is aangeklikt in de nieuwe 3D-gebruikersinterface, bedient de functie het gaspedaal, de rem en de besturing. Terwijl het parkeerproces wordt begeleid, toont het scherm de afstand tot objecten zoals auto's, muren en paaltjes in metrische of Engelse cijfers.

Zoals bij elke Volvo heeft de onderneming ook bij de Volvo EX30 nauw samengewerkt met technische partners zoals Google, Apple en Qualcomm om de meest optimale gebruikerservaring te leveren. Volvo heeft ook nauw samengewerkt met ECARX via de joint venture voor software HaleyTek om het best mogelijke infotainmentplatform voor de klanten te leveren.

Een gevoel van rust

Natuurlijk wordt de Volvo EX30 ook geleverd met een digitale sleutelfunctie die handig is voor de gebruiker en het gemakkelijk maakt om de auto met anderen te delen. Dankzij de geavanceerde UWB- en CCC-industrie standaarden is Volvo’s technologie compatibel met een groot aantal telefoonmerken en -modellen.

De speciale app voor de auto bevat alle relevante diensten met betrekking tot de auto, van opladen tot het vinden van de auto op een drukke parkeerplaats, vergrendelen en verwarmen op een koude winterdag. De Volvo EX30 is ook voorbereid om software-updates via de ether te ontvangen die hem na verloop van tijd beter zullen maken.

Alsof dat nog niet genoeg is, kan voor de Volvo EX30 ook gekozen worden uit vijf verschillende thema's voor de sfeerverlichting. Elk thema is geïnspireerd op een ander Scandinavisch landschap en verschuift subtiel van kleur, waardoor het interieur rust uitstraalt.

Of men nu de voorkeur geeft aan het warme zonlicht dat door de bladeren van een Scandinavisch bos valt, een zonsondergang aan de Zweedse westkust, het wereldberoemde noorderlicht, de gouden zomerhemel van de Zweedse midzomer of de heldere stemming van een zonsondergang in de stad, de Volvo EX30 wordt gevuld met de kleuren van ieders keuze. Voor extra beleving kan elk verlichtingsthema gekoppeld worden aan een sfeervolle soundscape.

In stijl door het land toeren

Tot slot heeft Volvo nog een verrassing. Vanaf volgend jaar is de Volvo EX30 ook verkrijgbaar als Cross Country variant. De orderboeken voor deze speciale versie van de compacte elektrische SUV gaan in 2024 open en de productie start naar verwachting later dat jaar.

De Volvo EX30 Cross Country bouwt voort op Volvo’s lange Cross Country-geschiedenis, de befaamde modellenreeks voor klanten die wat meer avontuur uit hun auto willen halen. Hij wordt geleverd met een reeks op maat gemaakte kenmerken, zoals meer bodemvrijheid, 19-inch zwarte wielen en de optie van 18-inch wielen met op maat gemaakte banden.

Als de Volvo EX30 Cross Country de gebaande paden verlaat, is hij herkenbaar aan de skidplates aan de voor-, achter- en zijkant, de speciale zwarte panelen op de voorbumper en achterklep en het stijlvolle Cross Country-logo. De kleine Zweedse vlag op de motorkap maakt het geheel af.

Bekijk hier hoe Jim Rowan de nieuwe Volvo EX30 ‘uitpakt’:

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 16:01
door Edgecrusher
Mooie auto, stille hoop dat het een beetje een V40 opvolger had kunnen zijn, maar kom in de configuratie toch al uit op 50k.
Volvo beneomt de accucapaciteit niet, maar bij de opgegeven actieradius, die altijd erg optimistisch zijn kom ik toch uit bij een Extended Range, Ultra + geblindeerde ruiten en verwarmde ruit en stuur.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 16:05
door Henry82
Accucapaciteit:

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 16:15
door Hans Eilander
Een prachtig introductie filmpje. Schitterend, hoe ze dat zo in elkaar hebben gezet. En de EX30 is óok nog eens een schitterend ontwerp. Van welke kant je hem ook bekijkt. Een prachtige compacte Cross-over. Ik geloof zeker dat de EX30 óok een best-seller gaat worden voor Volvo. En dan nog die vanaf prijs? Gewoon top. Voor €40K rij je in een zeer complete EX30. Als miniatuur (1:18) wil ik hem zeker hebben. Of de echte EX30 eens voor mij zal zijn, zal afhangen van de instap. Want 10 cm lager dan de XC40, is wél een nadenkertje. De praktijk zal het leren. Mijn eerste indruk van de EX30 is: Grandioos gelukt! :)

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 17:20
door lint
De accu capaciteit en actieradius zijn niet grensverleggend.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 18:01
door V480-S60
Nu baal ik dus echt dat Volvo zo laat met deze EX30 komt. Ondanks dat een HUD ontbreekt vind ik dit voor dit geld een betere wagen dan mijn huidige (compromis, maar wel bewuste keus) leasert. Vergelijkbare WLTP actieradius maar meer vermogen en ook nog 1000 kg trekken voor hetzelfde geld.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 18:20
door teebee
lint schreef: 07.06.2023 - 17:20 De accu capaciteit en actieradius zijn niet grensverleggend.
Das geen nieuws en zeker niet voor deze afmetingen.
Zal wel ns tijd worden dat over de hele linie van EV’s die actieradius en capaciteit ns (ruimschoots) verhoogd worden, de techniek is er al lang. Daarom voor mij nog altijd een ‘no go’ (als 1e auto).

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 18:44
door Urbexpeditie

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 18:46
door Msuidgeest
Begrijp ik het goed: maar 1000 kg achter een EX30?

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 19:06
door OGA244
Achter het basismodel met short-range batterij idd, de long range meer en de twin engine het meest

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 19:43
door C30BlackStone
Prachtige compacte Volvo👌

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 20:20
door Frits V70
Maar eens een keer bij de dealer in het echt gaan bekijken. Ik vond de XC40 toen best wel tegenvallen t.o.v. de XC60.

Maar zou misschien een E vervanger kunnen worden van de luxe baby Benz van mijn betere helft. We gaan het zien.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 20:24
door Urbexpeditie
Ik heb mijn mening wel bijgeschaafd.
Vind het een nette en aardige auto voor een zeer schappelijke prijs.

Zat wat prijzen te vergelijken en mij viel het op dat de prijzen in Nederland nagenoeg hetzelfde zijn als hier in Zweden. Bij andere merken zit daar toch nog een aardig gat.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 21:05
door Msuidgeest
OGA244 schreef: 07.06.2023 - 19:06 Achter het basismodel met short-range batterij idd, de long range meer en de twin engine het meest
Ik zag ergens anders dat er tot 1800 kg achter mag. Dat is toch beter dan een "kruiwagen zand".

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 07.06.2023 - 23:45
door Theo V70
Msuidgeest schreef: 07.06.2023 - 21:05
OGA244 schreef: 07.06.2023 - 19:06 Achter het basismodel met short-range batterij idd, de long range meer en de twin engine het meest
Ik zag ergens anders dat er tot 1800 kg achter mag. Dat is toch beter dan een "kruiwagen zand".
Long range 1400 kg
Twin engine 1600 kg

Daarmee kun je een redelijke grote caravan trekken.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 08.06.2023 - 07:31
door ZX10r
Op zich niet verkeerd

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 08.06.2023 - 08:29
door Walter
vergelijk die aanhangergewichten eens met andere EV's...

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 08.06.2023 - 09:22
door Msuidgeest
In de zelfde prijsklasse is er geen vergelijk.

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 08.06.2023 - 09:34
door Henry82
Volvo zelf vergelijkt hem hier met de Megane, 2008, Mokka, Niro en ID.3:

De EX30 introductie en prijzen

Geplaatst: 08.06.2023 - 09:56
door Edgecrusher
Ik vind hem qua prijs ook nog wel in de buurt van de model 3 en de Y zitten van Tesla, dan is de 3 en Y ook nog wel een heel interessant alternatief.