Op bezoek in Beesd, eerste kennismaking met de EX30
Geplaatst: 19.06.2023 - 14:37
Bij de importeur in Beesd mocht ik vandaag de EX30 uitgebreid bekijken en er zelfs in plaats nemen.
Mijn eerste indruk is dat er een échte VOLVO staat. Mijn lijfspreuk 'als er VOLVO op staat is het een échte VOLVO' wordt weer helemaal waargemaakt.
Op de foto's ziet de EX30 er al goed uit maar als je hem in werkelijkheid ziet zou je, ook als er geen letters op zouden staan, meteen zien dat het een VOLVO is.
En zo voelt hij ook. Meteen als je de deur opent geeft dat een degelijke indruk. Een van de dingen waar ik bij andere Volvo's een probleem mee heb is de instaphoogte. In bv. de V40 moest ik mezelf 'inlepelen' omdat de doorgang van dat model zo klein is. Bij de XC40 was dat al veel beter en ook bij deze EX30 heeft Volvo de instapruimte ruim genoeg voor mijn lange bovenlijf gemaakt. Ik kan dus gewoon instappen.
Maar ook de binnenkant voelt goed en degelijk aan. De gebruikte materialen zijn vrijwel allemaal op de een of andere manier gerecycled maar dat zie je er niet aan af. Het is geen luxe gepimpte auto maar gewoon degelijk Scandinavisch design zonder opsmuk. Ik hou daar van.
Op voorhand had ik wat bedenkingen met betrekking tot het ontbreken van een tellerblok of HUD vóór de bestuurder. Maar dat viel alleszins mee.
Dat heeft mede oorzaak in het feit dat het een compacte auto is. Alles zit gewoon wat dichter bij de bestuurder en daardoor hoef je niet echt naar rechts te kijken om de display, waarop alle benodigde gegevens bovenaan staan, goed te kunnen bekijken.
De ruimte op de achterbank (we mochten er nog niet op zitten) is zoals je die van een compact model moet verwachten. Het is geen auto voor een gezin met tienerkinderen. Daar heeft Volvo andere modellen voor. Maar de kleintjes kun je met een gerust hart meenemen en hebben dan ruimte genoeg. Ruimte zat in de kofferbak ook. Mooi recht van vorm met onder de gewone laadruimte nóg een extra bagagebak. De afdekking daarvan is uitneembaar en ik denk dat veel gebruikers die dan ook maar gewoon thuis zullen laten. De tildrempel is aangenaam zodat je ook grotere kratten en dozen makkelijk kunt inladen.
Handig is ook het schema op de binnenkant van de achterklep waar je de belangrijkste binnenmaten kunt aflezen. Dat is handig als je bij IKEA twijfelt of een pakket nou net wel of net niet in de auto past.
Volvo heeft geprobeerd voor de EX30 een prijs te calculeren die erg concurrerend is en daar zijn ze wat mij betreft goed in geslaagd.
Zodra de auto beschikbaar is voor proefritten zal ik dat zeker gaan doen. Intussen ga ik m'n spaargeld vast tellen.
Eind van het jaar komt de auto in de showrooms van de dealers en kan er ook mee gereden gaan worden.
Mijn eerste indruk is dat er een échte VOLVO staat. Mijn lijfspreuk 'als er VOLVO op staat is het een échte VOLVO' wordt weer helemaal waargemaakt.
Op de foto's ziet de EX30 er al goed uit maar als je hem in werkelijkheid ziet zou je, ook als er geen letters op zouden staan, meteen zien dat het een VOLVO is.
En zo voelt hij ook. Meteen als je de deur opent geeft dat een degelijke indruk. Een van de dingen waar ik bij andere Volvo's een probleem mee heb is de instaphoogte. In bv. de V40 moest ik mezelf 'inlepelen' omdat de doorgang van dat model zo klein is. Bij de XC40 was dat al veel beter en ook bij deze EX30 heeft Volvo de instapruimte ruim genoeg voor mijn lange bovenlijf gemaakt. Ik kan dus gewoon instappen.
Maar ook de binnenkant voelt goed en degelijk aan. De gebruikte materialen zijn vrijwel allemaal op de een of andere manier gerecycled maar dat zie je er niet aan af. Het is geen luxe gepimpte auto maar gewoon degelijk Scandinavisch design zonder opsmuk. Ik hou daar van.
Op voorhand had ik wat bedenkingen met betrekking tot het ontbreken van een tellerblok of HUD vóór de bestuurder. Maar dat viel alleszins mee.
Dat heeft mede oorzaak in het feit dat het een compacte auto is. Alles zit gewoon wat dichter bij de bestuurder en daardoor hoef je niet echt naar rechts te kijken om de display, waarop alle benodigde gegevens bovenaan staan, goed te kunnen bekijken.
De ruimte op de achterbank (we mochten er nog niet op zitten) is zoals je die van een compact model moet verwachten. Het is geen auto voor een gezin met tienerkinderen. Daar heeft Volvo andere modellen voor. Maar de kleintjes kun je met een gerust hart meenemen en hebben dan ruimte genoeg. Ruimte zat in de kofferbak ook. Mooi recht van vorm met onder de gewone laadruimte nóg een extra bagagebak. De afdekking daarvan is uitneembaar en ik denk dat veel gebruikers die dan ook maar gewoon thuis zullen laten. De tildrempel is aangenaam zodat je ook grotere kratten en dozen makkelijk kunt inladen.
Handig is ook het schema op de binnenkant van de achterklep waar je de belangrijkste binnenmaten kunt aflezen. Dat is handig als je bij IKEA twijfelt of een pakket nou net wel of net niet in de auto past.
Volvo heeft geprobeerd voor de EX30 een prijs te calculeren die erg concurrerend is en daar zijn ze wat mij betreft goed in geslaagd.
Zodra de auto beschikbaar is voor proefritten zal ik dat zeker gaan doen. Intussen ga ik m'n spaargeld vast tellen.
Eind van het jaar komt de auto in de showrooms van de dealers en kan er ook mee gereden gaan worden.