Problemen met het koppelen van Volvo XC60 aan de Volvo On Call App

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Beste Volvo liefhebbers,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Volvo XC60 - 2019 T5 Momentum (Pro?). Hoewel ik enorm geniet van mijn nieuwe aanwinst, ondervind ik wat problemen met het koppelen van mijn voertuig aan de Volvo On Call app.

Een paar dagen geleden heeft de Volvo-dealer mijn voertuig omgezet zodat ik een pincode kon ontvangen om de auto aan mijn account te koppelen. De initiële poging om deze koppeling tot stand te brengen was niet succesvol; het proces bleef hangen bij stap 3 van de 5 (auto aanzetten en proberen communicatie te krijgen met de Volvo). Na enkele uren van pogingen heb ik eindelijk verbinding kunnen maken met de auto, vervolgens met behulp van de On Call-knop in de auto zelf, kon ik de koppelprocedure afronden (stap 4/5 bevestigt dat je echt wilt koppelen en stap 5/5 is het geven van een naam aan je voertuig).

Echter, alles lijkt nog niet volledig naar behoren te werken. Wanneer ik een diagnose start via de app, markeert deze alles als correct, met uitzondering van de laatste stap "Beschikbaarheid". Hier staat als extra informatie: "Uw Volvo is niet beschikbaar sinds (null)".

Ik heb contact opgenomen met de Volvo-dealer, maar zij konden geen oplossing bieden. Ik heb een afspraak gemaakt voor eind juli voor verder onderzoek. Ondertussen had ik ook telefonisch contact met Volvo-support (0800 0227 809) en zij constateerden aan de app-kant dat er geen verbinding lijkt te zijn tussen de server en de communicatiemodule van het voertuig (specifieker: de VCM/TEM-module).

Ik wend me tot dit forum in de hoop dat iemand met vergelijkbare ervaringen me kan helpen met het oplossen van dit probleem. Kan ik bijvoorbeeld controleren of de module is aangesloten of ontbreekt? Is het mogelijk dat deze module een batterij heeft die vervangen moet worden? Alle suggesties en adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Even een kleine update. Na enkele uren zoeken kwam ik erachter dat TEM in “slaap modus” wordt gebracht alvorens het wordt vervoerd, of als het voor een lange tijd stil staat gaat het automatisch in deze modus. Ik moet het dan een herstart geven, maar blijkbaar gaat dat alleen via VIDA software.

Ik vraag me af of ik het niet een harde reset kan geven door te ontkoppelen en weer koppelen. Enig idee of dit klopt en gaat helpen? Zo ja, enig idee waar deze TEM module zit in de volvo xc60 2019?
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 904
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Heb zelf een fabrieksreset gedaan om zeker te stellen dat eventuele vorige eigenaren ontkoppeld werden. Ik kon mijn V60 nog steeds niet koppelen omdat die nog niet vernederlands was. Ik heb een wegklapbare trekhaak bij mijn dealer laten monteren en als service hebben ze de auto vernederlands en gelijktijdig VOC geactiveerd. Mijn vorige V40 heb ik in de app verwijderd (auto bij inruil ook gereset) en de V60 toegevoegd met de door de dealer ontvangen pincode. Eerst het Volvo ID in de auto gezet met de Volvo ID app op het middenscherm. Daarna de koppeling doorlopen met de app. De auto mag niet via het interne modem met internet verbonden zijn anders mislukt de koppeling, zie ook https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 512f5ac307
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Hi Rogier,

De stappen die jij hebt ondernomen, en waar je mij naar linkt, heb ik uitgevoerd. Samen met Volvo Support (telefonisch). Een fabriekreset uitgevoerd om inderdaad zeker te zijn dat er geen ander eigenaar verbonden zou zijn.

Uiteindelijk wel voorbij stap 3 gekomen, maar helaas lukte het niet om de status van voertuig op te halen (vergrendeld, ontgrendeld, locatie, actieradius etc). Diagnose in de app geeft ook aan dat de Beschikbaarheids test faalt.

Na nog keer terug te hebben gebeld, gaf de Volvo Support aan zij zien dat de app verbinding heeft met hun server, maar de server niet met het voertuig. En dat het vermoedelijk de communicatiemodule is (VCM/TEM).

Mij werd verteld dat het mogelijk defect is maar de volvo dealer daarover moet oordelen. Echter vraag ik mij af of de reset van deze module kan helpen.

Bron: https://www.swedespeed.com/threads/hard ... me.593643/
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Zo te zien moet hij inderdaad even aan Vida om wakker gemaakt te worden:.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Ik hoop dat dat het is, deze module vervangen is volgens mij vrij prijzig :/

Even uit interesse, waar komt de screenshot vandaan? Is dat toevallig iets waar ik zelf ook in had kunnen kijken?
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Het is een screenshot van het systeem waar Volvo medewerkers alle technische informatie uit halen, is helaas niet open toegankelijk.

En volgens mij was er ook een andere manier om je OnCall wakker te maken, alleen kan ik nergens meer vinden hoe of wat. Ik dacht dat je je OnCall knop een tijdje ingedrukt moest houden oid, maar weet het niet meer zeker.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Tosko
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 20.05.2023 - 00:00
Locatie: Flevoland

Ik heb iets gelezen dat je de knop voor voorruitverwarming zo'n 20 seconden ingedrukt houdt, zou de SOS-knop moeten gaan knipperen. Dat zou een reset geven aan het systeem.
Na een paar keer te hebben geprobeerd en de SOS-knop niet ging knipperen, heb ik het opgegeven. Volgens mij is deze handeling voor nieuwere voertuigen waar het Google-systeem in zit.

Vandaar dat ik dacht dat ik misschien met een hardware matige reset (ontkoppelen en koppelen) hetzelfde kan simuleren als de software reset via VIDA.

Anders zal ik toch echt even moeten wachten tot de 20ste.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Klopt, die methode is alleen voor de AAOS (Google) auto's.
Denk dat je idd even langs de dealer moet, ik kan niks meer vinden over een andere methode. En heb het echt een paar keer gedaan, volgens mij was het je OnCall knop een paar keer indrukken, of 1 keer lang ingedrukt houden.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”