V60 D3 2011 onvindbare problemen

Plaats reactie
Chinookles
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 12:36

Ik probeer het kort samen te vatten.
V60 D3 bouwjaar 2011 automaat 250.000km

In 2016 begon auto uit te vallen na vermogenverlies, maar na uitvallen kon je herstarten. Volvo garage, nieuwe batterij. Ik zei toen al, het lijkt me geen batterijprobleem. Toch gewoon nieuwe batterij gestoken. Week erna opnieuw hetzelfde probleem maar niet meer te herstarten. Getakeld, naar de volvo garage, nieuwe dieselpomp.

Vorig jaar terug uitval, alles viel 1 bij 1 uit, herstarten niet mogelijk dus opnieuw getakeld. Nieuwe alternator.

Paar maanden geleden, langs autostrade opnieuw volledig vermogenverlies, auto viel niet stil maar bleef hangen op een bepaald toerental. Ging in een soort van veiligheidsmodus. Bleek abs sensor rechtsvoor te zijn, nieuwe gestoken.

Sinds 2 weken valt auto opnieuw volledig uit tijdens rijden. Volledig uit het niets, alle lampjes gaan aan op dashboard en valt iit. Je kan wel terug herstarten.
Al 3x volledig laten uitlezen, ene keer geeft werkelijk alles een fout, andere keer niet.
Enige waar ze nog konden aan denken omdat ze dit al meermaals hebben gezien bii dit model, was een kabel die zich achter/onder de dieselpomp/tank bevindt en die doorgesmolten is. Dit weekend tank/pomp verwijderd, kabeltje was intact.

Ze weten niet meee wat het zou kunnen zijn en gaan er momenteel ook niet verder achter zoeken omwille van de oplopende werkuren.

Iemand die dit probleem herkent bij dit model?
Radeloos aan het worden…
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Mij staat enkel sluiting in de stekker op de brandstofpomp bij. Dit gebeurt wel vaker, gehad met mijn V60 en ook met mijn XC60

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Chinookles
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 12:36

sbv schreef: 03.07.2023 - 19:53 Mij staat enkel sluiting in de stekker op de brandstofpomp bij. Dit gebeurt wel vaker, gehad met mijn V60 en ook met mijn XC60
Ja ik denk dat het dat is wat ze bekeken hebben, maar was geen probleem mee
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Klinkt als kortsluiting ergens.... ik heb dit nooit meegemaakt met mijn s60 d3, maar heb wel eens meegemaakt bij aansluiten van diagnose apparaat dat de auto ergens kortsluiting kreeg en alles in foutcode sloeg en zelfs de stuurbekrachtiging foutmelding gaf en uitviel. Je zou eigenlijk moeten zoeken in het elektrisch circuit..... onderdelen vervangen lijkt onnodig... wellicht tijdens rijden krijg je trillingen en schokjes op bekabeling dus ergens gaat er iets mis
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Ik bedenk me nu net... hetzelfde probleem heb ik wel eens gehad met mijn C70 uit 1998 T5. Daar was de hoofdcomputer de boosdoener. Net als hoe jij het beschrijft viel de auto plots uit tijdens rijden en kon hem erna terug starten en later of paar dagen later gebeurde het telkens opnieuw. Heb mijn computer toen laten fixen door iemand van de forum de eprom op de computer had kleine speling
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Chinookles
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 12:36

c70_ibo schreef: 04.07.2023 - 12:08 Klinkt als kortsluiting ergens.... ik heb dit nooit meegemaakt met mijn s60 d3, maar heb wel eens meegemaakt bij aansluiten van diagnose apparaat dat de auto ergens kortsluiting kreeg en alles in foutcode sloeg en zelfs de stuurbekrachtiging foutmelding gaf en uitviel. Je zou eigenlijk moeten zoeken in het elektrisch circuit..... onderdelen vervangen lijkt onnodig... wellicht tijdens rijden krijg je trillingen en schokjes op bekabeling dus ergens gaat er iets mis
Ja waarschijnlijk zoiets, maar hoe vind je het 🤷‍♀️
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Check ook de massakabel, als die door corrosie slecht contact maakt dan krijg je ook van die moeilijk reproduceerbare storingen. Zeker stilstaand zal er dan niets te vinden zijn maar als je rijdt beweegt er vanalles.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

De historie van de eerdere problemen die je beschrijft lijken toch allemaal verschillende storingen en oorzaken te zijn. Ook vanwege de tijd tussen de reparatie en het volgend probleem. Moet je deze informatie dan meenemen in dit ''nieuwe'' probleem?

Belangrijk is om wanneer de storing zich heeft voorgedaan en er staan foutcodes in opgeslagen (ook al zijn het er een hele boel) de samenhang tussen die foutcodes te proberen te achterhalen. Een motor slaat niet zomaar af, het feit dat die daarna meteen weer te starten is zou mij in de richting van een fout in de communicatie tussen de modules sturen (CAN bus) . Dit zijn lastige storingen en zeker wanneer het maar sporadisch voorkomt. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen zoals:

- omstandigheden waaronder de storing optreedt
- wat er verder waarneembaar is wanneer de storing optreedt
- onderhoud- reparatiehistorie van de auto
- opgeslagen foutcode(s) en de samenhang
- freeze frame data (bij OBD gerelateerde storing

Zo is de kans groter dat de storing oproepbaar gemaakt kan worden en metingen uitgevoerd kunnen worden. Als de storing zich niet voordoet zal er ook niets verkeerds gemeten worden. .. Lastig karwei!

Sommige monteurs kiezen ervoor een doos onderdelen tegenaan te gooien en hopen op het beste....Die moet je niet hebben.
Chinookles
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 12:36

Nee idd we hebben nu een specialist in volvo maar geen officiële dealer. Die zegt ook, alles wat we kennen qua problemen met dit model, is gecheckt. Verder blijven zoeken, kost alleen maar geld en daar is geen beginnen aan. Onderdelen beginnen vervangen zonder aanwijsbare reden, doen ze ook niet (in tegenstelling tot een officiële dealer,vroeger blauw betaald).
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een accu is heel goed te testen maar wordt zomaar vervangen.
Dat gebeurde bij de Volvo dealer, uw huidige garage is wat minder snel met het vervangen van onderdelen.

Het lijkt er sterk op dat de werkelijke oorzaak van het stilvallen of het optreden van noodloop nog steeds aanwezig is.
Misschien toch eens naar een andere werkplaats omzien die systematisch mogelijke oorzaken kan uitsluiten.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ook bij dealer de auto al volledig laten uitlezen met Vida, mogelijk dat er dan wel eea gevonden gaat worden?

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

Communicatie met de computer kan de boosdoener zijn vermoedelijk. Ik vermoed misschien zelfs de computer zelf, de auto schakelt zich daarom uit volledig
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”