3 kinderzitjes in een XC 60 MY + 2018

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Timmy89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 10:09

Hey Allen,

Ik ben vader van 2 en de 3de telg is onderweg:).
ik moet dus 3 kinderen met een kinderstoel binnenkort kwijt op de achterbank :).
Als de jongste geboren is (september) zijn de andere 2 J en 4,5J.

Wie heeft (of had) er ervaring met 3 kinderzitjes in een XC 60 of V60 met (ongeveer) hetzelfde scenario als mij?
Ik heb de optie met de geïntegreerde kinderzitjes op de achterbank.
Als draagstoel wouden we voor de jongste een van Nuna (deze heeft als voordeel dat je zowel met gordel als ingebouwde isofix kan bevestigen).
Afbeelding

Indien de middelste van 2 in het midden zou ziten dan wouden we de Maxi cosi Nomad wegens compactheid
Afbeelding

Indien de oudste in het midden zou zitten waren we volgende stoelverhoger tegen gekomen.
in de wet (België) weet niet als dit voor Nederland hetzelfde is. dat als er reeds 2 kinderstoelen aanwezig zijn de oudste (mits +3,5J) in het midden mag zitten op een verhoogd stoeltje
Afbeelding

Of originele stoel volvo (indien dit past)
Afbeelding

In welke volgorde zouden jullie de kinderen zetten? (wat is het veiligste en makkelijkste) uiteraard primeert de veiligheid !
  • De 2 jongste op de buitenzijde (draagstoel + kinderstoel met 4punts sluiting) en de oudste in het midden op een verhoogd stoeltjes (al dan niet de smalle autostoel van Volvo)
  • De jongste buiten 0J , de middelste 2J in een maxi cosi nomad (zeer smalle autostoel met 4punts gordel) en de oudste op het geintegreerde kinderzitje van Volvo
  • Andere opties ? :)
Als we voor de optie gaan dat we de oudste op een stoelverhoger zetten in het midden en de kleinste wordt niet mee vervoerd ben ik verplicht om de oudste op de geintegreerd kinderzit te plaatsen. gezien de draagstoel dan niet aanwezig is.


Mijn vrouw en ik zijn al bij verschillende kinderwinkels geweest maar het blijkt toch niet zo simpel te zijn als eerst gedacht en niemand kan een sluitend antwoord bieden. :).
Ideaal scenario is dat we de auto gebruiken om te testen echter is deze nog in bestelling en levertermijn is voor begin 2024.
Wegens zakelijk rijden is het niet mogelijk om voor een andere optie te gaan (vb. ander merk of een grotere dan de XC90).
Volvo V40 MY 2018 Black edition
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Op die leeftijd had ik een V90 die net wat breder was, maar in de XC60 hadden wij de oudste toen 6-7 op een verhoger, middelste 3-4 in isofix stoel en de jongste 0-1 in de maxicosi ook in een isofix. Wat we alleen vaak deden op langere afstanden, was de baby voorin. Mama/papa achter de passagiersstoel op de normale stoel.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
redracer
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

mijns inziens ;
baby bestuurderskant ( scheelt omlopen )
oudste in het midden op die volvostoel met rugleuning zonder zijflappen .
middelste buiten bijrijderskant

Of het past is zowel afhankelijk van de totale breedte als de vorm van de achterbank als de vorm van de stoelen . De ene autostoel is onder breed en boven smal en andersom . Ook handig is met gordelverlengers te werken omdat je er amper tot niet meer bij komt. Let op het midden kan een andere sluiting hebben.

In de '14 V70 kunnen er 3 iig grotere stoelen naast mekaar.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ook rekening houden voor vakantie, dan gelden de lokale regels namelijk:
In NL:
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren.
Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto.

Of kinderen in een zitverhoger in de auto vervoerd mogen worden, hangt niet af van hun leeftijd, maar van hun lengte en lichaamsgewicht.
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden.
Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten. Tot welke lengte een zitverhoger verplicht is? Voor kinderen tot 1,35 meter!

Let dus extra op in het buitenland:
In sommige landen in de EU moeten kinderen tot 1,50 meter een autokinderzitje gebruiken.
Ook gelden niet overal alle uitzonderingen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Timmy89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 10:09

Paul schreef: 04.07.2023 - 07:56 Op die leeftijd had ik een V90 die net wat breder was, maar in de XC60 hadden wij de oudste toen 6-7 op een verhoger, middelste 3-4 in isofix stoel en de jongste 0-1 in de maxicosi ook in een isofix. Wat we alleen vaak deden op langere afstanden, was de baby voorin. Mama/papa achter de passagiersstoel op de normale stoel.
Dit wouden we proberen te vermijden om 1 van de ons op de achterbank te zetten.
Indien het niet anders kan zal dit uiteindelijk moeten maar als we het kunnen vermijden doen we het graag :)
redracer schreef: 04.07.2023 - 10:13 mijns inziens ;
baby bestuurderskant ( scheelt omlopen )
oudste in het midden op die volvostoel met rugleuning zonder zijflappen .
middelste buiten bijrijderskant

Of het past is zowel afhankelijk van de totale breedte als de vorm van de achterbank als de vorm van de stoelen . De ene autostoel is onder breed en boven smal en andersom . Ook handig is met gordelverlengers te werken omdat je er amper tot niet meer bij komt. Let op het midden kan een andere sluiting hebben.

In de '14 V70 kunnen er 3 iig grotere stoelen naast mekaar.
De gordelverlengers is inderdaad een goede en ook iets wat we overwogen hadden moest het inklikken moeilijk gaan.
ik merk zelfs in mijn V40 dat dit al een grote hulp zou zijn.
Edgecrusher schreef: 04.07.2023 - 10:55 Ook rekening houden voor vakantie, dan gelden de lokale regels namelijk:
In NL:
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren.
Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto.

Of kinderen in een zitverhoger in de auto vervoerd mogen worden, hangt niet af van hun leeftijd, maar van hun lengte en lichaamsgewicht.
Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden.
Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten. Tot welke lengte een zitverhoger verplicht is? Voor kinderen tot 1,35 meter!

Let dus extra op in het buitenland:
In sommige landen in de EU moeten kinderen tot 1,50 meter een autokinderzitje gebruiken.
Ook gelden niet overal alle uitzonderingen.
Goede tip !
Ik merk nu al inderdaad dat het voor BE en NL al verschillend is.
nu is het niet zodat we wekelijks naar het buitenland gaan maar gaan wel regelmatig de grens over richting NL (woon op de grens).
Maar een autovakantie richting Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden,... zit er ook in. (al zal dit eerder voor volgend jaar zomer zijn)


Bijkomend was ik net aan het opzoeken aangaande wat afmetingen van de maxi cosi met de 4puntsbevestiging.
onderaan ca. 260 mm bovenaan ca 375mm.
Over de volvo stoel vond ik helaas geen maten en de dealer had hem op het moment ook niet staan.
van het moment dat we onze autostoel hebben voor de jongste ga ik met de dealer eens contact opnemen om eventueel wat maten op te meten of te testen.

Alvast bedankt ovor de reacties en de tips :).
Volvo V40 MY 2018 Black edition
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Bij wijze van tip, koop voor de kinderzitjes ook "onderleggers" die je bekleding beschermen. Met 3 kids is het schoonhouden van de auto lastig, dus het 'opvangen' van klodders ijs, fruitsap, mayonaise is al fijn op zich. Daarnaast beschermt het je stoelen tegen beschadiging en 'indeuken' door de harde plastic stoeltjes.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Kleine tip zou dat soort dingen niet in de auto eten ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Hier heb ik hetzelfde scenario met onze huidige V60 gehad. De (nu nog) jongste is inmiddels 3,5, haar broers zijn 7 & 9. We hadden de maxicosi altijd achter de passagier staan op het isofix onderstel, nu de grotere Volvo kinderstoel. En de middelste zit achter de bestuurder, in de Volvo zitverhoger met leuning. De oudste op een losse stoelverhoger in het midden. De laatste zit het minst fijn, en dan is een V60 aan de krappere kant (vrijwel alle stations in die klasse overigens). Met de XC60 van m'n vader merk ik dat er net wat meer ruimte op de achterbank is wel, dus het zou bij jou dan ook wel wat beter passen verwacht ik.

En er liggen inderdaad onderleggers onder bij ons, daar ligt van alles altijd na een lange (vakantie)rit! 😉
Timmy89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.07.2023 - 10:09

Die onderleggers kende ik niet eerlijk gezegd maar wel een goede.
nu merk ik vaak dat de oudste na school met zijn zandschoenen in de auto komt en op de een of andere reden ligt de achterbank soms ook vol zand.

Waar zijn die te bestellen?

Eten in de auto probeer ik zoveel mogelijk te vermijden voor de kids (m.u.v. vakantieritten)
Volvo V40 MY 2018 Black edition
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja hier liggen natuurlijk ook stukjes evergreen en koek kruimels op die achterbank na een rit. Ben blij dat ik een stopcontact gemaakt het bij het garagepad in Spanje, dus nu maak ik de auto gelijk schoon als ik er ben.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

Paul schreef: 05.07.2023 - 14:08 Kleine tip zou dat soort dingen niet in de auto eten ;-)
Helemaal eens, maar helaas komt het toch soms even aan op een snelle hap van een drive-through.
Timmy89 schreef: 05.07.2023 - 21:54

Waar zijn die te bestellen?
Ik heb ze besteld op Amazon(.nl), ben zelf te spreken over de "kinderzitjesonderlegger" (zoekterm) van Athlon Tools, en de "rugleuningbescherming" van LionStrong. Die laatste is zo'n kick mat die je bestuurders / passagiersstoel beschermt tegen de modderige laarsjes etc. Die maakt Athlon ook, maar deze is goedkoper en het heeft niet zoveel om het lijf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”