‘Initial Quality Study van J.D. Power

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Nel
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25.04.2020 - 08:15

Hallo forumleden, wat denken jullie van dit artikel uit HLN. Een Belgische krant. (origineel afkomstig van het gezaghebbende onderzoeksinstituut J.D. Power die in zijn ‘Initial Quality Study’ elk jaar opnieuw onderzoek doet naar de problemen bij nieuwe auto’s). Vooral de slechte score van Volvo is opvallend.

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo slecht als nu. Dat blijkt uit de jaarlijkse, grootschalige ondervraging van onderzoeksinstituut J.D. Power: “Zelfs een basis-element als een deurhendel blijkt steeds vaker problemen op te leveren.” Welke problemen doen zich voor? Waarom gaat de kwaliteit zo sterk achteruit? En welke automerken zijn aan te raden en te mijden? “Tesla en Polestar werken niet officieel mee aan de studie en het is duidelijk waarom.”

De studie peilt bij kopers van een nieuwe auto naar meer dan 200 mogelijke problemen die worden onderverdeeld in negen categorieën. Daarbij vragen ze niet alleen naar dingen die de geest geven, maar ook naar zaken die niet goed werken. Een navigatiesysteem dat vast loopt, bijvoorbeeld. 93.380 kopers van een nieuwe auto beantwoordden er maar liefst 223 vragen over. De resultaten worden weergegeven in het aantal problemen per 100 auto’s. Een lagere score duidt dus op een betere auto, met minder problemen. Een hoge score wijst dan weer op een slechtere auto, met meer problemen.

Mvg,

Nel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hallo Nel,
Wat ik opvallend vind, is dat de meeste Amerikanen goed scoren. Alleen Ford en Lincoln zijn uitzonderingen in de lijst. Toch vind ik zo,n onderzoek bedenkelijk. Feit is echter wel dat de kwaliteit in zijn algemeenheid, bijna overal achteruit is gegaan in de loop der jaren. Ook denk ik persoonlijk dat, hoe voller ze de auto,s volstoppen met allerhande elektronica, hoe meer storingen zich mogelijk voor doen. Zelf zie ik met mijn overstap van Opel Grandland (wat nu PSA-Stellantis is) naar Volvo XC40, als een juiste beslissing, op het juiste moment. Ik rij een XC40 van okt 2020, en heb tot nu toe geen enkele storing of probleem gehad. Ik ben ook niet gevraagd naar mijn mening over Volvo, want dan had Volvo bij mij hoog gescoord. Mvg, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Diep treurig
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20715
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Onzin onderzoek. Doe dit eens in Duitsland en je krijgt een andere uitslag. En waarom staan er geen Franse merken bij? Die worden daar blijkbaar niet verkocht ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dergelijke ‘onderzoeken’ gaan nergens over. Leg er 10 naast elkaar en je hebt 10 verschillende ‘beste’ en ‘slechtste’…
Kwaliteit / tevredenheid kent bij Amerikanen hele andere kaders dan bij Europeanen, dus daar gaat het al scheef.
En de zinsnede ‘Een lagere score duidt dus op een betere auto met minder problemen’ vind ik met name hilarisch.
Kortom, iets voor in de categorie ‘nonsence’
(Btw mijn mening zou niet anders zijn indien Volvo er als beste uit zou komen)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19501
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Klopt, het is specifiek de VS. En dat is echt een andere wereld. En daar worden idd (bijna) geen Franse auto's verkocht.
Blijft staan dat men aangeeft dat de kwaliteit over het geheel achteruit is gegaan. En dat is denk ik wel een (en de enige) juiste conclusie. Dat geldt trouwens overal voor qua consumenten producten.
En dat is idd een diep trieste conclusie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

De steeds verder toenemende mate van ‘ver-electronificeren’ heeft mi tot gevolg dat er meer storingen ontstaan.
Neem bv een ABS sensor, indien deze defect gaat (of een slecht contact heeft) ontstaat er een cascade van storingen (welke eigenlijk geen storingen zijn). Maar de hele meuk is tegenwoordig aan elkaar geknoopt en dus gaat er vanalles op tilt bij een willekeurige ‘hick-up’. Neemt niet weg dat idealiter er geen enkele storing zou zijn…. Nope, alles kan kapot. Maar de wijze van productie (kosten zo laag mogelijk) en aanverwante controle kan beslist beter.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 15.07.2023 - 12:11 De steeds verder toenemende mate van ‘ver-electronificeren’ heeft mi tot gevolg dat er meer storingen ontstaan.
Dat is nu precies wat ik hierboven al aangaf. Hoe meer elektronica word ingebouwd, hoe meer de kans op storingen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Of de algemene kwaliteit achteruit is gegaan is maar de vraag. Je kan auto’s uit het verleden niet vergelijken met het heden. De verschillen zijn te groot, evenals de wijze van ‘testen’. Normen mbt kwaliteit zijn tegenwoordig van een andere orde dan vroeger net als de wijze waarop deze wordt getoetst. Vroeger mankeerde auto’s ook behoorlijk wat maar ik denk dat men toen veel meer accepteerde (of zelf wat kon ‘oplappen’ voor weinig). De moderne klant is vele malen kritischer met als logisch gevolg dat er meer ‘klachten’ volgen.
Maar dan nog… je kan ook mazzel hebben met je auto’s (of ronduit pech).
Ik heb bv in het verleden 10x een (nieuwe) Alfa Romeo gereden en stuk voor stuk probleemloos (en roestvrij!), de algemene mening mbt dat merk in die tijd vond men dat best bijzonder. (Mazzel dus).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 15.07.2023 - 16:37 Je kan ook mazzel hebben met je auto’s (of ronduit pech). Ik heb bv in het verleden 10x een (nieuwe) Alfa Romeo gereden en stuk voor stuk probleemloos (en roestvrij!), de algemene mening mbt dat merk in die tijd vond men dat best bijzonder. (Mazzel dus).
Vooral dat "roestvrij" wat je zegt..... Men beweerde namelijk vroeger, dat in elke Alfa showroom, muziek te horen was, opdat je als klant de nieuwe Alfa,s niet hoorde roesten... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 15.07.2023 - 17:35
teebee schreef: 15.07.2023 - 16:37 Je kan ook mazzel hebben met je auto’s (of ronduit pech). Ik heb bv in het verleden 10x een (nieuwe) Alfa Romeo gereden en stuk voor stuk probleemloos (en roestvrij!), de algemene mening mbt dat merk in die tijd vond men dat best bijzonder. (Mazzel dus).
Vooral dat "roestvrij" wat je zegt..... Men beweerde namelijk vroeger, dat in elke Alfa showroom, muziek te horen was, opdat je als klant de nieuwe Alfa,s niet hoorde roesten... :lol: :lol:
Zo zie je maar, het ‘al roesten in de folder’ betrof zeker niet elk exemplaar. Maar zo’n praatje doet het altijd goed.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

J.D. Power is best wel een gerenomeerd onderzoeksbureau voor consumenten, die doen geen onzin onderzoeken en gaan wel degelijk ergens over.
Dat er geen Franse auto's bij staan omdat die niet of amper verkocht worden in de U.S.A. lijkt mij logisch wanneer het onderzoek baseert op de ervaringen en meningen van de eigenaren.
En wanneer je dit soort onderzoeken ergens anders gaat uitvoeren op dezelfde basis bestaat de kans dat er een ander resultaat uit komt. De kans is groot dat daar geen Amerikaanse auto's verkocht worden.

Feit blijft dat er iets ervaren wordt door de consument in Amerika en dat daar onze trotse Volvo's bijstaan die er zeer karig van af komen. Dat was ooit niet zo. Mijn hoop was dat na jaren minder goed scoren (vanaf de XC90 II) in deze jaarlijkse test er eindelijk weer een duidelijke stijging te zien zou zijn.

Maar ook dat de daling een algemeen beeld is vind ik treurig, en die van Volvo vind ik diep treurig, maar begrijp het wel. Er zijn wel meer consumentenartikelen die kwalitatief niet meer zo goed in elkaar steken. En dat is jammer, zeker wanneer de trend duurzaam gewenst is.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Misschien moeten we accepteren dat Volvo de afgelopen jaren heeft ingeboet op kwaliteit?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

ruuds70 schreef: 16.07.2023 - 08:59 J.D. Power is best wel een gerenomeerd onderzoeksbureau voor consumenten, die doen geen onzin onderzoeken en gaan wel degelijk ergens over.
Dat er geen Franse auto's bij staan omdat die niet of amper verkocht worden in de U.S.A. lijkt mij logisch wanneer het onderzoek baseert op de ervaringen en meningen van de eigenaren.
En wanneer je dit soort onderzoeken ergens anders gaat uitvoeren op dezelfde basis bestaat de kans dat er een ander resultaat uit komt. De kans is groot dat daar geen Amerikaanse auto's verkocht worden.

Feit blijft dat er iets ervaren wordt door de consument in Amerika en dat daar onze trotse Volvo's bijstaan die er zeer karig van af komen. Dat was ooit niet zo. Mijn hoop was dat na jaren minder goed scoren (vanaf de XC90 II) in deze jaarlijkse test er eindelijk weer een duidelijke stijging te zien zou zijn.

Maar ook dat de daling een algemeen beeld is vind ik treurig, en die van Volvo vind ik diep treurig, maar begrijp het wel. Er zijn wel meer consumentenartikelen die kwalitatief niet meer zo goed in elkaar steken. En dat is jammer, zeker wanneer de trend duurzaam gewenst is.
Dergelijke auto-’onderzoeken’ zijn per definitie onzin, geen enkele uitgezonderd. En of het een JD-nogwat onderzoek betreft maakt dat niet anders. Het is dusdanig grootschalig, complex en van zoveel aspecten afhankelijk dat je dat niet in een simpel lijstje kan stoppen. En al helemaal niet als het een Amerikaans onderzoek betreft; dat kan je onmogelijk projecteren op de Europese markt.
Zoals gezegd zijn ervaringen uit het verleden geen enkele graadmeter tov nu; men is kritischer geworden en er zijn hele andere meettechnieken. Ook zijn de normen mbt de eventuele aanwezigheid van grote/kleine gebreken (noem het ‘acceptatie’) flink anders dan in hte verleden.
Kort: het onderzoek neerleggen in de Europese markt is kul. Wellicht geeft het de Amerikaanse consument (welke ik als een enorme pieper beschouw tov de Europese) een beeld, maar mij in ieder geval niet. Bedenk dat een gemiddelde Amerikaan vol lof zal zijn over (de meeste) Amerikaanse producten (zo niet dan toch) en Europees is inferieur. Uitzonderingen zijn dan bv weer de snobs die iets ‘exotisch’ willen rijden als een Alfa….
En een Tesla bv kunnen ze daar al afbranden simpel omdat ze de persoon erachter een *** vinden.
Laatst gewijzigd door teebee op 16.07.2023 - 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Tesla is Amerikaans...:)

Ben het wel grotendeels eens met teebee.
En toch geeft het een beeld; dat fabrikanten die wat verder zijn vwb elektrificatie en innovatie dit nog niet geheel onder controle hebben.
Met wellicht Porsche en Kia als uitzondering.

Ofwel gaat innovatie ten koste van andere zaken (tijd daarin gaat ten koste van iets anders) ofwel de innovatie zelf gaat niet zonder slag of stoot. Denk aan de introductie van AAOS met OTA updates bij Volvo.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20715
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ze onderzoeken maar een eind in de ronde. Wij zijn tevreden met de auto's die we altijd gekocht hebben. Dat er wel eens een storing optrad was vervelend maar wel oplosbaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 16.07.2023 - 11:40 Tesla is Amerikaans...:)

Ben het wel grotendeels eens met teebee.
En toch geeft het een beeld; dat fabrikanten die wat verder zijn vwb elektrificatie en innovatie dit nog niet geheel onder controle hebben.
Met wellicht Porsche en Kia als uitzondering.

Ofwel gaat innovatie ten koste van andere zaken (tijd daarin gaat ten koste van iets anders) ofwel de innovatie zelf gaat niet zonder slag of stoot. Denk aan de introductie van AAOS met OTA updates bij Volvo.
Dat verbeteringen in kwaliteit (continu) nodig zijn/blijven is evident maar een dergelijk ‘onderzoek’…. Enfin…
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Interessanter is daarom wellicht de toename in het aantal issues per fabrikant door de jaren heen.
Niet zozeer de verhoudingen van fabrikanten tov elkaar (de ranglijst).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 16.07.2023 - 11:58 Interessanter is daarom wellicht de toename in het aantal issues per fabrikant door de jaren heen.
Niet zozeer de verhoudingen van fabrikanten tov elkaar (de ranglijst).
Dat zou (deels) een beter beeld kunnen geven.
Echter de wijze van meten, normen qua kwaliteit, acceptatie van klant, etc etc zijn factoren welke van invloed zijn.
Er zou dan een beeld moeten worden gepresenteerd obv harde (vastgelegde en geverifieerde) data mbt uitgevoerde reparaties als gevolg van storingen (dus geen -deels- slijtage). En dergelijke data gaan fabrikanten niet geven. Uitsluitend input van klanten is gekleurd en eenzijdig.
Evengoed…. Ik ben en blijf blij met mn Volvo ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mee eens hoor.
En toch representeert ook dit forum voor mij een beeld dat vaker hele jonge auto's te maken hebben met allerlei issues die voorheen niet optraden.

En dat beeld past helaas wel in het plaatje zoals J.D. Power dat schetst.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”