Pagina 1 van 1

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 19.07.2023 - 13:27
door Rebelsam1987
Hallo beste mensen,

Ik heb een dringende vraag. Ik heb een jankend geluid uit mijn spanner ontdekt die steeds erger wordt. Alleen heeft niemand tijd om deze te vervangen want ik ga er over 2 weken mee op vakantie. Ik wil het wel zelf doen hen lange tijd als monteur gewerkt alleen heb ik begrepen dat bij de hybrid d6 een speciale manier vereist om deze riem te spannen. Kan iemand misschien een handleiding plaatsen zodat ik er zelf mee aan de slag kan ? Alvast bedankt

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 19.07.2023 - 17:11
door The Mechanic
Weet je zeker dat het geluid niet uit de ISG komt? Spanner gaat zelden defect.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 19.07.2023 - 20:37
door Rebelsam1987
ISG is voor het laatst in 2018 vervangen en hoe ik zeker weet dat het de spanner is komt doordat ik met een spuitje wd40 direct op de spanner het geluid helemaal verdwijnt en nadat het uitdroogt over ongeveer 20 km rijden dan komt het geluid weer terug. Met een lange schroevendraaier voorzichtig tegen de zijkant van de spanner duwen laat het geluid ook verdwijnen. Isg maakt als het goed is continu jankend geluid bij hogere toeren nog erger. Bij mij is het zo dat het alleen stationair te horen is.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 19.07.2023 - 21:17
door Sracovlov
Riem en spanner wel netjes elke 90.000km vervangen volgens de Volvo specificaties en richtlijnen?

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 19.07.2023 - 21:50
door Rebelsam1987
Niet dat ik weet heb de auto pas 3 maanden en de vorige garage heeft aangegeven nooit de spanner te hebben vervangen.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 21.07.2023 - 17:36
door Rebelsam1987
Niemand ?

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 21.07.2023 - 19:52
door Msuidgeest
Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 21.07.2023 - 22:21
door The Mechanic
Msuidgeest schreef: 21.07.2023 - 19:52 Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.
En zo simpel is het dus niet, er is een procedure die je precies moet volgen, en je hebt een herz meter nodig om de riemspanning te meten.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 22.07.2023 - 00:04
door Rebelsam1987
The Mechanic schreef: 21.07.2023 - 22:21
Msuidgeest schreef: 21.07.2023 - 19:52 Als je de spanner en riem koopt zie je vanzelf hoe het los en weer vast moet.

De spanner moet drukloos gemaakt worden waarna de riem slap hangt. Vervolgens de riem verwijderen en de spanner weer ontspannen. Dan de hele spanner losdraaien en verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde ... maar dat is natuurlijk logisch.
En zo simpel is het dus niet, er is een procedure die je precies moet volgen, en je hebt een herz meter nodig om de riemspanning te meten.
Dit bedoel ik dus. Veel mensen denken dat dit gewoon een simpele snaar is om te vervangen maar er is een procedure en die zoek ik.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 22.07.2023 - 00:06
door Rebelsam1987
Ik heb nu een app gevonden die speciaal is ontworpen om multiriem uit te meten in hertz.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 27.07.2023 - 19:11
door Rebelsam1987
Update:

Toch zelf gedaan en een bijna fatale fout gemaakt.

Heb de spanner en riem besteld via een reguliere materialenzaak en zelf gemonteerd dmv de app met de hertz meter en een handleiding via via gekregen.

3 dagen volgehouden en met stom geluk is hij gesprongen terwijl ik stilstond en de awd knop indrukte om te starten, gelijk de motor uitgezet en zag dat de riem door 2en was.

Uiteindelijk na nader onderzoek bleek deze riem die voorgeschreven word bij de materialen boer toch te zwak dus kijk uit mensen hou het aub bij origineel volvo en niet dezelfde fout maken. Ik heb geluk gehad dat dit bij stilstand is gebeurt en dat ik het doorhad anders had ik veel meer schade.

Uiteindelijk de auto laten slepen naar de dealer die met pijn en moeite een gaatje heeft kunnen maken voor mij. 2 dagen later mocht ik de auto ophalen met een rekening van 382 euro voor multiriem en spanner origineel.

U bent gewaarschuwd.

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 28.07.2023 - 21:14
door WillyWortel2
Goede eerlijke tip om niet te makkelijk after market onderdelen te monteren.
Netjes dat de dealer deze klus er toch tussendoor heeft gedaan.
Nu onbezorgd van de vakantie gaan genieten. :-D

Multiriem en spanner probleem

Geplaatst: 29.07.2023 - 09:11
door Gouwe
Ja, dat is ook een manier om een dealer te dwingen om een plekje vrij te maken in de planning :-).
Fijn dat het nu toch is opgelost en goede vakantie gewenst.