Pagina 1 van 2

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 21.07.2023 - 16:22
door FLITS34
Hoi,

Ik heb een paar vraagjes :

1. Hoe kan ik zien of mijn auto een kompas in de binnenspiegel heeft?
Volgens de manual zou ik met een paperclipje in het gaatje onder de spiegel het kompas moeten kunnen activeren.
Ofwel de schakelaar zit heel diep in de spiegel verborgen of het zit er gewoon niet op……..

2. De binnenspiegel en buitenspiegels zijn automatisch dimmend. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt en vroeg me dan ook af hoe het werkt.
Zitten er sensoren in de spiegels of is de lichtinval in de camera op de achterkant van de auto de auto de trigger?

3. Iemand enige ervaring wat de eventuele voordelen zijn van het veel duurdere premium (V power) tanken tov Euro 95
Zitten er behalve de eventuele additieven ook nog voordelen in vwb het brandstofverbruik?

Graag zie ik jullie reactie tegemoet,
Frank

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 21.07.2023 - 17:46
door teebee
1 en 2 geen idee
3 ik tank vrijwel altijd E98, E95 icm moderne motoren is niet de beste combi (vanwege allerlei bio-zooi heb ik begrepen), leidingen/slangen kunnen er minder goed tegen naar het schijnt.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 21.07.2023 - 23:49
door Jers3n
1. Kompas is er, als ik onze optielijst lees, alleen icm. homelink (3-tal knoppen aan onderzijde binnenspiegel te koppelen aan b.v afstandsbedienbare poort of garagedeur). Heb je wel die drie knoppen?

2. Dit staat in ons instructieboekje: “De achteruitkijkspiegel is voorzien van twee
sensoren (één aan de voorkant en één aan de
achterkant) die samenwerken om hinderlijke
lichtinval te identificeren en te verhelpen. De
sensor aan de voorkant registreert omgevingslicht, terwijl de sensor aan de achterkant de
koplampen van achterliggers registreert”
Bij komt overeen met hoe het bij onze oude XC70 werkte, spiegel reageert op verschil in lichtsterkte tussen voor-en achterzijde spiegel. Daar zat er onderin het frame van de binnenspiegel (spiegel-zijde) een zichtbare sensor en ook aan de achterzijde (dus voorraam-zijde) een sensor (in kleine uitsparing). Dek je die laatste overdag af, dan dimt de binnenspiegel (en mogelijk ook de buitenspiegels)

3. Ik heb het bijgehouden (Roadtrip-app) met de V70 T5, ca. 1300 km op Euro95 E10 met verbruik van 10,18 Km/L (op vakantie). Het totale gemiddelde gebruik met de V70 over 44.375km (dus incl. die 1300km op E10) was 10,91 km/L, veruit meeste op Vpower 98 E5 (naar ook wat km op Excellium98, Ultimate98, Vpower-Racing etc.) Nu zijn die afstanden niet helemaal vergelijkbaar en die vakantie ritten meestal meer snelweg km’s. Dus reële verschil is groter (ter vergelijking ca. 2400km op Excellium98 E5 (ook vakantie) gem. 11,97 km/L) dus duurder maar ook zuiniger. Dat icm. het feit dat wij niet veel rijden en de brandstof vaak wat langer in de tank zit (is bij E10 liever niet ivm. meer kans op scheiding bestanddelen), is de reden dat wij eigenlijk altijd 98 E5 tanken.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 22.07.2023 - 05:15
door AirBoxeRT
Aanvullend op punt 3. Moderne motoren kunnen juist beter tegen Euro95 met E10 (dus 10% ethanol). In mijn oldtimer moet ik dat spul echt niet gooien. Dan gaan de pakkingen in mijn carburateur, benzineleidingen etcetera er aan. Moderne motoren en leidingwerk kan er veel beter tegen.
Wat Jers3n zegt is waar: E10 verouderd veel sneller. Al na ongeveer 5 weken gaat de brandstof ‘vergommen’. Er komen dan dikke vlokken in de brandstof, een soort slush.
En premium is vaak ook Euro98. Dat heeft een hoger octaangetal (géén gehalte!, wat je vaak hoort). Dat heeft te maken met de klopvastheid en voorkomt pingelen (vroegontbranding). Komt vaak voor bij oudere motoren of hoogvermogens motoren met hoge compressieverhoudingen. Met de caravan tank ik vaak Euro98. De motor moet dan harder werken en blijft met euro98 wat mooier lopen.
Ook zitten er inderdaad additieven in. Internet staat vol met meningen van voor- en tegenstanders. Persoonlijk vind ik het lastig om daar een stelling in te nemen. Maar dat er benzines zijn die motoren helemaal schoonmaken, daar heb ik zo mijn twijfels bij.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 22.07.2023 - 19:13
door FLITS34
1. Ik heb volgens mij geen homelink systeem met 3 knoppen, dus misschien werkt het anders?

2. Ik zie geen sensoren in de spiegel. Is ook spiegel zonder frame. Dus mogelijk een ander systeem?

3. Bedankt voor jullie input, ik ga de komende tankbeurten premium 98 brandstof tanken…..jullie hebben me overtuigd

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 22.07.2023 - 20:35
door Jers3n
1. Zit er wel een klein gaatje ter grootte van een paperclip pinnetje onder in je binnenspiegel? Zo nee, dan denk ik dat het er niet op zit.

2. Bij een frame-less spiegel zit de sensor voor het invallende licht van de achter opkomende auto’s achter/in de spiegel (stukje “one-way-mirror). De sensor aan de voorzijde zit bij onze V90 CC aan de rechterzijde in de binnenspiegel (zie bijgevoegde foto)

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 23.07.2023 - 01:05
door FLITS34
1. Er zit idd een gaatje op de genoemde plek aan de onderkant van de spiegel. Ik heb daar al eens voorzichtig met een paperclipje in “geprikt” , maar voelde geen schakelaar.
Dus of de schakelaar zit heel diep in de spiegel of er zit geen kompas op……..

2. Bedankt voor de uitleg en de foto! Mijn binnenspiegel ziet er iets anders uit. Maar omdat de buitenspiegels ook automatisch dimmend moeten zijn dacht ik dat er misschien ergens een centrale sensor zou zijn of dat het via invallend licht op de camera’s zou werken.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 23.07.2023 - 08:10
door bluefreefun
Same here. In de auto eenzelfde spiegel als in de V90CC van Jers3n.
Was heel benieuwd of er dan toch...
Wel een gaatje, geen kompas.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 24.07.2023 - 09:37
door Henry82
Er zijn maar heel weinig XC40's met kompas geleverd in Nederland, is een redelijk zeldzame optie hier.
De kans is dus heel groot dat het er niet in zit

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 24.07.2023 - 14:48
door Krummel
Ter aanvulling, in de handleiding van mijn T5 staat; uw auto kan rijden op 95E10 maar we adviseren 98E5. Ik tank sowieso altijd de premium brandstoffen van Shell, BP of Total waar geen bio-ethanol in zit, omdat ik vind dat je op landbouwgrond voeding moet verbouwen en geen brandstof.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 26.07.2023 - 02:16
door FLITS34
Ik denk idd dat het kompas er dus niet in aanwezig is.

Wat betreft punt 3 : ik heb gemerkt dat mijn verbruik op E 95 op een wat langere afstand 1 op 17 is en met E 98 over dezelfde afstan 1 op 17,8 betreft.
Meerde keren getest met hetzelfde resultaat. Afgezien van het “voordeel” van de additieven levert het dus ook een iets gunstiger verbruik op

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 26.07.2023 - 11:49
door Hans Eilander
E5 (98) kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Ik doe het niet voor minder verbruik, maar met het oogpunt dat deze XC40 bijna zeker een blijvertje is. Het schijnt beter voor de motor te zijn. Dus ik ga voor het beste voor mijn Volvo. Daarom altijd Premium benzine. :)

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 26.07.2023 - 12:33
door redracer
Er is ook nog EUR100+ zonder ethanol te krijgen bij o.a tanqyou en argos pompen mochten die in de buurt zitten .
Wellicht leuk om eens de vergelijking te maken.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 29.07.2023 - 12:54
door Vosken

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 29.07.2023 - 22:18
door Hans Eilander
Nu heb ik verschillende soorten uitleg gelezen, over onderlinge verschillen tussen E5 en E10. Ik blijf gewoon bij Total Excellium 98. Daar zit geen of minder dan 5% Ethanol in. In principe zou ik ook E10 kunnen tanken, want ik rij gemiddeld 250 km per week. E10 word pas link (alg afzetting) als je heel weinig rijd, of als de auto langer stilstaat. Maar ik wil het risico niet aangaan, en tank dus het beste voor de motor. Er is mogelijk altijd wel een iets betere brandstof, zoals Shell V power of BP Ultimate. Maar ik vind het prima zo. Wel is door mijn dealer van de scooter, ten zeerste afgeraden E10 voor de scooter te tanken. Dat heeft toch wél wat te zeggen denk ik.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 04.12.2023 - 07:26
door bohemian
Verbruik V Power benzine of gewone/regular 95/E10.

Ik heb het op wat langere ritten in/naar Duitsland bijgehouden. Altijd moeilijk, nooit precies dezelfde rit, altijd wat residu bij wisseling van de soort benzine. Ik zou zeggen dat het verschil in verbruik "achter de komma is". Ik heb het idee dat het directe effect, dus meer kilometers door betere benzine, niet zo groot is. Echter vermoed ik wel dat NA het gebruik van V Power (dus het indirecte effect) de motor zuiniger en beter loopt. Het zijn dus, in mijn geval, vermoedelijk vooral de additieven die het verschil maken.

Ik durf niet al te stellig te zijn, daarvoor zijn de effecten te moeilijk meetbaar. Maar ik tank momenteel af en toe een volle tank V Power voor een lange rit, vooral voor de -mogelijk- reinigende werking op de motor.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 04.12.2023 - 20:43
door dimitripb
FLITS34 schreef: 26.07.2023 - 02:16 Afgezien van het “voordeel” van de additieven levert het dus ook een iets gunstiger verbruik op
Ik denk dat het prijsverschil het verschil in verbruik weer teniet doet. E5 98 is ongeveer 16% duurder dan E10 95 terwijl je verbruik 5% lager ligt met E5.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 04.12.2023 - 22:21
door Hans Eilander
Ook al zou E5 in de praktijk niet zuiniger zijn dan E10, dan is E5 in ieder geval beter voor de motor. Het prijsverschil heb ik er graag voor over. Want mijn huidige XC40 gaat na 3-4 jaar echt niet weg. Dus zeker op de lange termijn gezien, is E5 (naar alle waarschijnlijkheid) beter voor de levensduur van de motor.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 05.12.2023 - 22:27
door dimitripb
E10 is voor moderne motoren geen enkel probleem. Alleen als je weken of maanden niet rijdt kan er een tijdelijk probleem ontstaan met de brandstof.

V power, kompas en dimmende spiegels

Geplaatst: 06.12.2023 - 03:04
door FLITS34
Die additieven in bijvoorbeeld V Power kunnen ook een negatief effect hebben en dan met name op motoren die al wat meer kilometers op de klok hebben.
De reinigende additieven kunnen namelijk ook wat kooldeeltjes losmaken van bijvoorbeeld de zuigerveren waardoor ze gaan “lekken” en je auto een olieslurper gaat worden.
De meeste motoren hebben geen enkel probleem met de ethanol in bijvoorbeeld E10 brandstof. Op internet is wel een lijstje te vinden welke motoren bestand zijn tegen ethanol. Als je regelmatig tankt is ethanol ook geen probleem. Als je auto/motor lange tijd stilstaat kan de ethanol wel verdampen, waardoor er vocht in je tank kan komen met alle gevolgen van dien.
Dan is het idd zaak om het liefst geen ethanol in je benzine te hebben. Er zijn enkele merken benzine die geen ethanol in de brandstof hebben, maar daar moet je echt naar zoeken.