Pagina 1 van 1

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 11:18
door alfredgeel2
Omdat op de V70 T5 nu 320.000km staan hebben we een V90 CC T5 automaat aangeschaft.
We hebben heel wat ervaring met het rijden in de bergen en ik heb nu met de nieuwe V90 toch enkele vragen.

Als ik met de V70 (automaat) de versnelling handmatig een lagere versnelling koos, kon ik rustig de pas afrijden door op de motor te remmen.
Nu met de V90 heb ik het gevoel dat de auto helemaal niet (of amper) remt op de motor.
Als ik de speed limit instel dan voel ik wel dat de auto serieus afremt.
Is er ergens een setting die ik vergeet in te schakelen waardoor de auto amper op de motor remt als ik handmatig een versnelling terugschakel?

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 13:48
door Pitcher
alfredgeel2 schreef: 24.07.2023 - 11:18 Omdat op de V70 T5 nu 320.000km staan hebben we een V90 CC T5 automaat aangeschaft.
We hebben heel wat ervaring met het rijden in de bergen en ik heb nu met de nieuwe V90 toch enkele vragen.

Als ik met de V70 (automaat) de versnelling handmatig een lagere versnelling koos, kon ik rustig de pas afrijden door op de motor te remmen.
Nu met de V90 heb ik het gevoel dat de auto helemaal niet (of amper) remt op de motor.
Als ik de speed limit instel dan voel ik wel dat de auto serieus afremt.
Is er ergens een setting die ik vergeet in te schakelen waardoor de auto amper op de motor remt als ik handmatig een versnelling terugschakel?

Gefeliciteerd, prachtige wagen! Uiteraard kunnen we een paar foto's altijd waarderen.

We rijden zelf een V90 T5 en in de bergen zet ik de wagen graag in Polestar (voorheen Dynamic). Hierdoor blijft de auto wat hoger in toeren en langer in de versnelling. Je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf te schakelen.

Bergafwaarts de wagen vooral niet op adaptive cruiscontrol, Pilot Assist of op Eco-modus zetten want dan wordt de auto vertraagd middels remmen. In Eco-modus loopt de auto zelfs in vrij (Coasting) dus wordt er helemaal niet vertraagd op de motor. Hierdoor slijten de remblokken aan de achterzijde onnodig hard. Bovendien lijkt het me dat je vooral op bochtige wegen meer controle over de wagen houdt als de bak niet in vrij loopt.

Veel plezier met je prachtige kilometervreter!

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 14:21
door mees
Nee, je vergeet niets.
Een ICE T5 GT remt veel minder af, dan de vorige serie motoren.
Als je toch voldoende op de motor af wil remmen in de bergen, met desnoods een caravan,
dan kan dat echt wel maar dan zit je rond de 5000 rpm.
Geeft niets......

Genietse van het mooiste model Volvo. (slechts mijn mening)

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 16:37
door lint
Misschien staat de rijmodus op ECO dan remt de auto ook minder af op de motor.

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 18:56
door raspaardje
Bij >3000-3500 toeren wordt er echt wel geremd op de motor. Zojuist nog gedaan met eenzelfde T5...:)

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 24.07.2023 - 22:23
door PGV90
Ik ben net terug uit de Alpen met betreffende auto.
Gefeliciteerd trouwens, top aankoop.

Hierboven is al een en ander goed beschreven.
Inderdaad op Eco remt nauwelijks op de motor, Comfort wat beter, maar Performance/Polestar werkt beste, dan blijft ie hoog in de toeren.

Andere optie is de versnellingspook naar links zetten op handmatig en dan steeds een versnelling op of af schakelen.

Beetje uitproberen wat je zelf het fijnste vind.

Succes!

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 31.07.2023 - 01:36
door jkr
Ik gebruik in de bergen ook vooral de polestar stand met als het nodig is handmatig terugschakelen. Remt dan goed op de motor

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 31.10.2023 - 11:35
door VolvoPunk
ik lees hier verschillende maal dat er in de ECO stand gereden wordt... ik heb niet de indruk dat de auto anders presteert in die stand dus ik gebruik enkel de standaard instelling. ( kan nu even op de naam niet komen ;-) ) Wel gebruik in in Griekenland en Lapland de off road stand in de bergen maar die slaat vanzelf over eens dat je sneller aan het rijden bent... automatische handrem staat altijd aan...

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 31.10.2023 - 16:57
door raspaardje
De Eco-stand geeft hetzelfde vermogen als de andere standen (Comfort en Dynamic/Polestar) maar de automaat rijdt meer op koppel en er kan "gecoast" worden.
Meer uitleg over coasten:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... anged=true

of

https://www.autoblog.com/2021/03/25/coa ... _wXVBM0WhW

rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

Geplaatst: 01.11.2023 - 11:46
door PGV90
Ik rij nu ca. 1.5 jaar met een Individual rijprofiel, op basis van Eco (met wel wat aanpassingen en start-stop uit). Mijn ervaring is dat de auto lager in de toeren blijft en dus eerder opschakelt.
Het verbruik is aanzienlijk zuiniger.
Staat nu overall op 8.1 L/100 km, waar ik voorheen vaak boven de 9 zat.
(niet helemaal te vergelijken, ik rij ook meer lange afstanden en op addaptive cruise).