Pagina 1 van 3

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 24.07.2023 - 11:50
door Bngergirl
Goedemorgen,
Ik heb sinds een paar maanden een volvo V50. Ik ben zijn 2e eigenaar.
Na de eerste 2 weken dat ik de auto had, ging het motorlampje al branden. Steeds mee terug gegaan naar de garage maar het probleem blijft maar verspringen.
Ik heb hem al een aantal keren laten uitlezen, en de laatste keer gewoon bij een volvo dealer. (alleen met de motor uit)
Alleen helaas kwamen daar 7 storingscodes uit voort.
Ik heb de codes opgezocht en de meeste hebben allemaal met het brandstofstysteem te maken.
Nu hebben we de luchtmassameter al een keer vervangen. Storing er niet uit.
De eerste lambdasonde dachten dat dat het was, vervangen, storing er 2 dagen uit. Daarna er weer in.
Verschil tussen voor en na de lambdasonde, hij zuipt nu. Voor de vervanging was hij wat zuiniger.
(De lambdasonde was vervangen nadat de garage de codes had gezien)

Problemen:
- Motorstorings lampje
- Problemen met starten. Motor heeft moeite met rond te blijven gaan. En moeite met aan te slaan.
- Koppeling. In zn 1 en 2 moet je erg spelen met de koppeling en gas om de motor draaiende te laten.
- In bochten houd hij soms in.
- Voor een 1.8 had ik iets meer pit verwacht. Behoorlijk sloom

Storings codes:
BCM- 0101
BCM- 0121
CCM-DD32
Cem-6F83
DIM-E003
Ecm-P017100
SRS-0005

Wie o wie kan mij helpen. En het eventueel in lekentaal uitleggen.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 26.07.2023 - 08:24
door Longone
Ik zou ermee naar een Volvo specialist gaan en die laten beoordelen of het nog de moeite waard is om hem op te lappen.

Lang niet alle problemen zijn eenvoudigweg uit te lezen en het risico op een "bodemloze put" met een hele hoop kosten en ellende is groot.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 28.07.2023 - 08:36
door VolvoV5089
Wat Longone ook zegt. Zoek een echte specialist die je kan adviseren. Welke regio woon je? Wellicht heeft het forum nog tips in je eigen omgeving. Is wellicht ook al een topic van.

Ik heb niet dergelijke klachten gehad maar uiteindelijk gaf mijn brandstof pomp de geest. Nu ik een nieuwe pomp en accu heb reageert die wel wat vlotter. Iets met de brandstof en/of luchttoevoer zou goed kunnen aangezien de motor moeite heeft met het ronddraaien. Het motorstoringslampje kan je evt. laten resetten wellicht dat die dan uit blijft. Soms springt deze bij mij ook aan en reset de garage de egr of lambasonde en is deze een tijdje weer uit.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 28.07.2023 - 21:31
door Terminator007
Gasklephuis al na laten kijken ?

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 28.07.2023 - 21:38
door Terminator007
wil trouwens nog wel eens voorkomen dat er oxidatie in het zekeringskastje bij de bijrijdersstoel zit of dat er wat stekkers los zijn vd verbindingen vrij eenvoudig op te lossen, voor de betere monteur.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 07.08.2023 - 20:20
door Bngergirl
Het word inderdaad al een beetje een bodemloze put.
De eerste lambdasonde is vervangen. Even reed hij beter maar ging daarin tegen heel erg zuipen.
Nu is de luchtmassameter vervangen. 5 augustus gebeurt, reed als een zonnetje. optrekken deed hij weer vlot, starten was ook beter. Alleen het idee dat hij wel weer meer lust. Op 66,75KM een volledig streepje weggedronken. Wel wisselende stukjes van snelweg en dorpjes.
Maar helaas vandaag sloeg de storing er weer in en zodra die erin zat was hij weer zo traag als stront.

Ik woon in Veenwouden friesland.
Ik weet dat er een dorpje verderop een sweedskspecialist.frl zit. Die heeft hem toen uitgelezen. Alleen zonder draaiende motor. (Doen ze dat altijd alleen zonder draaiende motor uitlezen? Of ook met draaiende motor?)
Toen stond er achter bepaalde codes: Storingscode is niet actief.
Klinkt mij als ik dat zo lees, dat die storing er wel inzit maar met een stilstaande motor niet actief is.

AFM : geen storing gevonden
AUD : geen storing gevonden
BMC-0101 Communicatie tussen regeleenheden. Communicatieprobleem met motorregeleenheid : Storingscode is niet actief
BMC- 0121 Giersensor signaal buiten toegestane bereik : Storingscode is actief
CCM-DD32 Klepmotor, temperatuur rechts geen communicatie : Storingscode is niet actief
CEM-6F83 Dimmer onjuist signaal : Storingscode is actief
DDM : Geen storing gevonden
DIM- E003 Configuratiestoring Softwarestoring : Storingscode is niet actief
ECM-0171 Adaptieve lambdaregeling, rij 1 bovengrens : Storingscode is niet actief
EPS : Geen storing gevonden
ICM : Geen storing gevonden
MPM : Geen storing gevonden
PDM : Geen storing gevonden
SRS-0005 accuvoeding lage spanning : Storingscode niet actief
SWM : Geen storing gevonden
TRM : Geen storing gevonden

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 07.08.2023 - 20:23
door Bngergirl
Longone schreef: 26.07.2023 - 08:24 Ik zou ermee naar een Volvo specialist gaan en die laten beoordelen of het nog de moeite waard is om hem op te lappen.

Lang niet alle problemen zijn eenvoudigweg uit te lezen en het risico op een "bodemloze put" met een hele hoop kosten en ellende is groot.
Het begint inderdaad op een bodemloze put te lijken.
Het scheelt de garage waar hij tot nu toe steeds heen gaat heel schappelijk en meedenkend is.
Alleen beginnen die ook een beetje de hoop op te geven voor de auto.
Ze zien me steeds al aankomen en zeggen dan meteen ownee is het probleemgeval weer terug. Jup helaas wel

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 07.08.2023 - 21:46
door The Mechanic
Ik zie maar 1 storingscode in het motormanagement (ECM). De motor loopt veel te arm, vaak ten gevolge van valse lucht.

Waarom is de luchtmassameter ooit vervangen? Is hier een nieuwe, originele van Volvo in gekomen?

Welke foutcode deed de garage besluiten de lambdasonde te gaan vervangen? Ook een originele gemonteerd?

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 07.08.2023 - 22:14
door Bngergirl
The Mechanic schreef: 07.08.2023 - 21:46 Ik zie maar 1 storingscode in het motormanagement (ECM). De motor loopt veel te arm, vaak ten gevolge van valse lucht.

Waarom is de luchtmassameter ooit vervangen? Is hier een nieuwe, originele van Volvo in gekomen?

Welke foutcode deed de garage besluiten de lambdasonde te gaan vervangen? Ook een originele gemonteerd?
Ze besloten de lambdasonde te vervangen omdat ze hoopte dat er een verkeerde meeting werd gedaan.
Maar nadat de storing weer terug was weer uitgelezen en gezien dat het brandstofmensgel te arm was of dat er ergens een lucht lek was/ Valse lucht. En aan de hand daarvan besloten de luchtmasssameter te vervangen.

Lambdasonde niet origineel, Luchtmassameter wel

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 10.08.2023 - 13:29
door VolvoV5089
Gebruik je E10 of E5? En heeft de auto lang stil gestaan toen deze te koop stond?
Ethanol kan aankoeken als het lang in de leidingen/tank zit.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 10.08.2023 - 13:43
door corsa_gsi
Dan moet die wel heel lang stil gestaan hebben voordat zoiets gebeurt.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 10.08.2023 - 15:02
door Ludo
Gezien code SRS-0005 er in zit, zou ik die als éérste oplossen.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 10.08.2023 - 15:15
door Fredhead
Dat is geen actieve, dus (geen) actuele storing.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 10.08.2023 - 15:21
door Ludo
fredhead schreef: 10.08.2023 - 15:15 Dat is geen actieve, dus (geen) actuele storing.
Juist daarom.
Ik gok dan ook dat de problemen (lampjes die gaan branden) na een reset, zich voordoen bij koude motor.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 18.08.2023 - 16:42
door Bngergirl
Toen ik hem gekocht had werd er gezegd dat er een nieuwe accu in zat.
We hebben zelf ook nog de accu getest maar die bleek verder wel in orde te zijn.
We gaan nu kijken of het de carterventilatie is. Als dat zo is dan is het helaas einde verhaal voor deze volvo.
Kreeg te horen dat het aantal km's wat deze volvo gelopen heeft al behoorlijk veel is voor het blok wat erin ligt.
Hoelang de auto voor de tijd stil heeft gestaan durf ik niet te zeggen. Ik heb hem bij een garage gekocht. Ik gebruik E10.

Ik heb de auto woensdagavond weer laten resetten. Nu heeft hij weer zn power terug en zuipt hij niet meer zo veel. Alleen het slecht starten nog wel. Ik ben nu benieuwd hoelang de storing eruit blijft.
Na de zomervakantie gaat een oud medewerker van een volvo garage even naar de auto kijken. Maar aan de telefoon klonk hij niet heel hoopvol.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 18.08.2023 - 17:23
door Fredhead
Wat is de kilometerstand dan als ik vragen mag?

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 18.08.2023 - 19:19
door The Mechanic
Uitlezen met draaiende motor maakt geen verschil. Een foutcode wordt gewoon in het geheugen opgeslagen.
Zijn na de reparaties wel de adaptiewaarden netjes gereset?

Gebruikt de auto ook veel olie?

Slecht aanslaan bij starten kan ook een vervuilde gasklep zijn en daar is vroeger ook een software update voor geweest. Wanneer is deze voor het laatst geupdate bij de dealer?

Verder zijn dit redelijk simpele motoren, dus om nou te zeggen dat hij meteen is afgeschreven?

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 07.09.2023 - 19:44
door trekdrop
Met betrekking tot de 'bodemloze put' . In mijn ervaring kan 1 fout leiden tot een reeks aan foutcodes. Als je dan die ene fout verhelpt, zijn alle codes verholpen.

Begin met resettten van alle foutcodes. En dan kijken wat er als 1e terugkomt.

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 20.09.2023 - 15:50
door Bngergirl
The Mechanic schreef: 18.08.2023 - 19:19 Uitlezen met draaiende motor maakt geen verschil. Een foutcode wordt gewoon in het geheugen opgeslagen.
Zijn na de reparaties wel de adaptiewaarden netjes gereset?

Gebruikt de auto ook veel olie?

Slecht aanslaan bij starten kan ook een vervuilde gasklep zijn en daar is vroeger ook een software update voor geweest. Wanneer is deze voor het laatst geupdate bij de dealer?

Verder zijn dit redelijk simpele motoren, dus om nou te zeggen dat hij meteen is afgeschreven?
Hij heeft een moment gehad dat hij veel olie gebruikte. Bij gevuld en daarna niks meer van gemerkt. Oliepijl blijft netjes.

Simpele motoren mogen het gerust zijn. Alleen dan moet je er ook wel wat van af weten. En zelf en aan te durven sleutelen

Volvo v50 1.8 bj2004 benzine

Geplaatst: 20.09.2023 - 15:53
door Bngergirl
trekdrop schreef: 07.09.2023 - 19:44 Met betrekking tot de 'bodemloze put' . In mijn ervaring kan 1 fout leiden tot een reeks aan foutcodes. Als je dan die ene fout verhelpt, zijn alle codes verholpen.

Begin met resettten van alle foutcodes. En dan kijken wat er als 1e terugkomt.
Hij is vorige week weer uitgelezen. En kwa motor storingen kwam er maar een naar boven. En dat was de abs sensor G-hoek fout.
Alleen die was verder in de computer nergens meer te vinden. Die is er waarschijnlijk uitgeschreven. Verder kwam naar boven dat de thermostaat stuk is.
Nu probeer ik alleen uit te vinden waar die zit. Alleen kan op internet er niet echt wijzer uit worden.