Auto-industrie: JOEPIE: "De verbrandingsmotor zal nog minstens 70 jaar meegaan"

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In Tribune France staat een artikel met de bewering dat de verbrandingsmotor nog zeker 70 jaar zal meegaan. Dat wordt beweert door directeur Jean-Dominique Senard, van Renault France...
Citaat:
Tijdens de drie dagen van de Rencontres d'Aix, het Davos van de Auto Provence, sprak La Tribune live met economische en politieke besluitvormers vanuit haar openluchtstudio.
Daar herhaalde Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Renault-groep, dat de autofabrikant vastbesloten is om de overgang naar elektrische voertuigen voort te zetten. Hij is echter van mening dat de verbrandingsmotor nog vele jaren voor zich heeft, met name dankzij alternatieve brandstoffen, waarvan de prijs over 3 of 4 jaar zal dalen tot €1-€1,50 per liter. EINDE CITAAT

Ik denk dat de bewering is gestoeld op feit dat met synthetische brandstoffen de fossiele verbranding motoren na 2035 nog wel mogen voortbewegen.....

Jean-Dominique Senard verwacht niet dat de verbrandingsmotor snel zal verdwijnen.

CITAAT:
We zijn vastberaden op weg [naar het einde van de verbrandingsmotor]: zoals u weet, zal Renault in 2030 elektrisch zijn, we weten hoe we dat moeten doen," benadrukte hij. (...) Wat we ook doen, is [verbrandingsauto's] behouden, want ik denk, of we het nu leuk vinden of niet, dat de verbrandingsmotor nog minstens 70 jaar zal blijven bestaan in de hele wereld, en we willen de capaciteit behouden om deze markt te bevoorraden in de best mogelijke milieuomstandigheden."

De voorzitter van de Raad van Bestuur van de Renault-groep legt uit dat hij de hybride en verbrandingsmotor heeft behouden en dat hij samen met partners een fase van onderzoek en ontwikkeling "op alternatieve brandstoffen" opstart, met name waterstof, om tegemoet te komen aan de behoeften van consumenten die nog steeds uitgerust zullen zijn met voertuigen met hybride of verbrandingsmotor. Jean-Dominique Senard is nu al zeer optimistisch over dit onderwerp.
EINDE CITAAT

Tja ik kan er niets aan doen maar ben er wel blij met deze verwijzing naar de toekomst, zeker omdat dit neergezet wordt door het bestuur Franse auto industrie.
Ik dacht meteen dan kan ik nog ff dieselen :-D ( sorry beetje ego gericht en niet klimaatgericht....)
Voor hen die het originele artikel willen lezen de onderstaande link

https://www.latribune.fr/entreprises-fi ... 69010.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 24.07.2023 - 15:47 In Tribune France staat een artikel met de bewering dat de verbrandingsmotor nog zeker 70 jaar zal meegaan. Senard verwacht niet dat de verbrandingsmotor snel zal verdwijnen.
Zo kunnen wij met een gerust hart, onze Volvo blijven benutten zonder stekker.... De meeste van ons op dit forum, zijn er over 70 jaar niet meer. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is interessant nieuws, ook wel iets van eigen belang denk ik zo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

lint schreef: 24.07.2023 - 16:28 Dat is interessant nieuws, ook wel iets van eigen belang denk ik zo.
ik heb dat eigenbelang gelijk erkend...."

Tja ik kan er niets aan doen maar ben er wel blij met deze verwijzing naar de toekomst, zeker omdat dit neergezet wordt door het bestuur Franse auto industrie.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Feitelijk oud nieuws. De autoindustrie is al decennia bezig met de ontwikkeling van synthetische brandstoffen om fossielvrij en CO2 neutraal te rijden.
Kijk naar Porsche, VAG Group, Mercedes AMG, Jaquar... Die riepen dit enkele jaren terug al.
Renault ziet waarschijnlijk hun cijfers teruglopen en hun CEO mag hun ego wat opkrikken....
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 24.07.2023 - 17:03 Feitelijk oud nieuws. De auto-industrie is al decennia bezig met de ontwikkeling van synthetische brandstoffen om fossielvrij en CO2 neutraal te rijden.
.
Het punt is dat de markt hier al in France minder fanatiek bezig is met wegdrukken diesels en benzine auto s , als Nederland, en het geeft indicatie dat in ieder geval hier de soep anders gegeten wordt dan in Nederland.
De teneur bij de keurings stations is ook dat het "algemene denken" is dat voorlopig in France er nog geen diesel verboden komen.
En ja we zien wel dat steden autovrij worden gemaakt en ik vermoed dat binnen vijf jaar men hier aan de rand van grote steden als Lyon Bordeaux Paris de auto parkeert. Vind ik prima wisselgeld.

Kortom ook na 2035 rijden we fossiel. De synthetische olie neemt de markt al over en straks de synthetische brandstof...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Je kan Nederland niet vergelijken met Frankrijk en andersom ook niet.

Het is ook sowieso ook geen nieuws dat we na 2035 nog steeds fossiele brandstoffen gebruiken. Dat is in Brussel gezet op 2050.

Dat de grote steden van fossiele auto's af wilt heeft te maken met oa fijnstof en CO2. Maar met name de fijnstofuitstoot.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik meen ergens gelezen te hebben dat men al ver is om een dieselmotor om te bouwen naar waterstof als brandstof i.p.v. diesel. Dit omdat een dieselmotor hogere drukken aankan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Urbexpeditie schreef: 24.07.2023 - 18:02 Het is ook sowieso ook geen nieuws dat we na 2035 nog steeds fossiele brandstoffen gebruiken. Dat is in Brussel gezet op 2050.
In 2050 is mijn XC40 precies 30 jaar oud. Moet kunnen! :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Frits V70 schreef: 24.07.2023 - 18:07 Ik meen ergens gelezen te hebben dat men al ver is om een dieselmotor om te bouwen naar waterstof als brandstof i.p.v. diesel. Dit omdat een dieselmotor hogere drukken aankan.
Klopt Frits. In de transport sector zijn ze hier al best ver mee.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Waarom zou je een perfect lopende Euro 6 diesel willen om bouwen naar waterstof?
In dat proces gaat heet veel energie verloren. De Euro 6 diesel is veruit de schoonste verbrandingsmotor ooit gemaakt; Van de Euro 6 is de emissie vrijwel nihil. Daar kan geen benzine motor tegen op.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

WillyWortel2 schreef: 24.07.2023 - 19:54 Waarom zou je een perfect lopende Euro 6 diesel willen om bouwen naar waterstof?
In dat proces gaat heet veel energie verloren. De Euro 6 diesel is veruit de schoonste verbrandingsmotor ooit gemaakt; Van de Euro 6 is de emissie vrijwel nihil. Daar kan geen benzine motor tegen op.
Leg dat de heren politici even uit. Ze hebben er geen verstand van, maar beslissen wel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Punt is inderdaad "vrijwel nihil"
In Brussel wil men "nul komma nul"
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ach het kan maar zo dat de wal het schip gaat keren gezien de mondiale ontwikkelingen of beter bedreigingen . ik heb het ongefundeerde gevoelen dat we worden bedonderd waar we bijstaan op dit onderwerp.

Eerst moet de industrie de ontwikkeling van de huidige EV generatie auto s in de markt zetten en pas als dat gerendeerd heeft, dan pas komt het volgende verdien model er weer aan zoals waterstof of iets anders. Uiteindelijk bepaalt het dividend het aanbod en niet de urgentie tav het klimaat..;

Maar goed ik ben mogelijk wat pessimistisch, maar hoe langer je leeft, hoe meer je ziet door de 'herhaling van zetten' hoe de hazen lopen...
Volg het geld en je vindt de antwoorden
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou Bob, ik heb een eender beeld bij al deze ‘ontwikkelingen. En zeker mbt dividend vs klimaat’belangen’.
En wij… wij hebben het allemaal maar te pikken zolang we nog gebruik willen maken van onze mobiele vrijheden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dat EV uitstootvrij zou zijn is een illusie die alleen in Den Haag en Brussel geloofd wordt.
Daar worden helaas wel de besluiten genomen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb er geen moeite mee dat de uitstoot in stedelijke gebieden omlaag gaat, mede dankzij EV's. Dat is beter voor mens en milieu. Maar wie het productie- en afbraakproces erbij neemt komt wellicht tot de conclusie dat een EV niet beter is voor het milieu.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Msuidgeest schreef: 26.07.2023 - 09:34 Ik heb er geen moeite mee dat de uitstoot in stedelijke gebieden omlaag gaat, mede dankzij EV's. Dat is beter voor mens en milieu. Maar wie het productie- en afbraakproces erbij neemt komt wellicht tot de conclusie dat een EV niet beter is voor het milieu.
Exact.
Het is ook wel erg egoïstisch om te denken dat dit geen reden is om niet met je vervuilende auto de stad in te gaan.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Wil je 0 uitstoot? Moet je gaan fietsen.

In Den Haag en Brussel beslissen ze niets. Zij vertalen alleen de wensen en wil van de grote bedrijven voor het volk. De rest is poppenkast. Niet mee doen aan hun idiote spelletjes.

In Duitsland bestaat al de afspraak dat ICE's mogen blijven als ze op zogenaamd groene brandstof gaan rijden. De ICE zal niet uitsterven en aan de elektriciteit-honger van de groene agenda kan niet worden voldaan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JeroenSpock schreef: 26.07.2023 - 12:52 Wil je 0 uitstoot? Moet je gaan fietsen.

In Den Haag en Brussel beslissen ze niets. Zij vertalen alleen de wensen en wil van de grote bedrijven voor het volk. De rest is poppenkast. Niet mee doen aan hun idiote spelletjes.
Jeroen: Zo iets lijkt het wel. Geld wat telt..Daarnaast is Nederland helemaal niet in staat om grote massa EV te laten rijden. De electriciteits voorziening en vooral de borging daarvan is verkwanselt aan de markt..( zie Meta FB verbruikers in de polders die giga consumeert en dat is nb afgeregeld op gemeentelijk niveau....)

France heeft tegen Brussel gezegd geen marktwerking bij onze kerncentrales en betaalt vrolijk de boete aan Brussel... Betaal hier 0.17 per KW
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”