Help: Boos terugschakelen, condens op voorruit en standslichtfout

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Situatieschets
Ik heb een aantal hinderlijke zaken bij mijn XC60 T6 uit 2009. Het vreemde is, dat het komt en gaat. Soms rijd ik dagen zonder dat ik iets merk, soms is het een aantal dagen of uren even vervelend. Er is geen pijl op te trekken.
  1. Als de automaat terugschakelt van de 5e naar de 4e versnelling (ergens als ik terugzak onder de 45 kmpu), dan gaat dat met een schok. Alle overige versnellingen, omhoog of omlaag, maken niet uit.
  2. De stadlichten hebben een foutmelding en uiteindelijk zelfs de standslichten en de contourlichten (die oranje aan de zijkant van de koplamp) Zie de afbeelding met de groene pijlen.
  3. Als het geregend heeft, dan ontstaat af en toe condens op de voorruit. Als ik dan de voorruitverwarming aan zet, dan is binnen een ogenblik de gehelevoorruit vol met dichte condens en kan ik niet meer veilig verder rijden.
Ik lees maar één foutcode uit, dat betreft een open of verbroken massa met de lampen. Verder lees ik niets over een airco, droger of de versnellingsbak. Toen ik de kabels van de stadsverlichting met elkaar verbonden had en de lampjes van de contourverlichting had vernieuwd, waren de issues met de lampjes verdwenen.

Impactanalyse
Wat is er gedaan aan de auto dat mogelijk effect heeft hierop?
  • Dit is al zo sinds ik de auto in mijn bezit heb, sinds oktober afgelopen jaar. Ze hebben toen de aircopomp en de aircocondensor vervangen. Mogelijk is de droger defect of niet goed aangesloten, wat de condens veroorzaakt? van de week voelde ik ineens een koude tocht en was de condens ineens zo weer weg. Dus het moet iets met de airco/droger zijn, me dunkt.
  • De automaatbak is voor aankoop gereviseerd. Tussenbak, automaatbak en uitlaatsysteem zijn daarvoor gedemonteerd en gemonteerd. Mogelijk een massa ergens los?
Helluuuup
Alle issues die ik beschreven heb en ervaar, kunnen te maken hebben met een massa die ergens los zit (en dan weer even contact maakt na een drempel o.i.d. waardoor de problemen tijdelijk verdwijnen). Iemand een tip waar ik naar kan kijken? Waar zitten de relevante massapunten? Andere tips?

Visuele ondersteuning
Storingsmelding van de lampen (ja, ik heb inderdaad later een TFT scherm ingebouwd):
20230613_164949k.jpg
De lampen die ik bedoel die de foutmelding veroorzaken:
Afbeelding van WhatsApp op 2023-06-14 om 12.05.50.jpg
De voorruit als ik na regen de voorruitverwarming aanzet:
20221220_173635k.jpg
20230104_173225k.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb je je interieurfilter al wel eens vervangen? Andere oorzaak van het vochtprobleem zou kunnen zijn dat je ergens een lekkage hebt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

is je afwatering onderaan t raam vrij van bladeren etc ?
Op die momenten dat het beslaat doet je airco het waarschijnlijk niet ...

wbt automaat wellicht motosteun?
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Dank voor de reacties zo ver. In oktober heeft ze een grote beurt gehad, hoop dat het interieurfilter toen is vervangen. Maar goed, even een nieuwe erin kan geen kwaad en zo duur zijn ze niet.

Bladeren zie ik niet onder de voorruit, maar zal eens wat plastic delen verwijderen.

Motorsteun zal ik eens bij de garage navragen. Begin dit jaar is een motorsteun vervangen, vanwege een "klap" als je haar in de achteruit zetten.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Onder je vloer gechecked op vocht/water door evt lekkage voorruit (of open dak?)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Ik sluit me aan bij teebee: ik had hetzelfde condens probleem terwijl de airco goed werkt. Het aloude en bekende irritante probleem: lekkage. Water onder de bekleding bij de voorstoelen. Het dikke schuim onder de matten en bekleding was helemaal volgezogen als gevolg van een lekkende sluiting tussen twee slangetjes in de A-stijl = afwatering dakraam.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”