Tikken van nokkenas

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Zwaailampje
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 31.07.2023 - 08:48
Locatie: Belfeld

Beste forum leden,

Sinds kort heb ik een tik in de kop van mijn benzine motor.
hierbij tikken de kleppen pendelend 1 seconde wel en 1 seconde niet.

Volgens mijn Diagnosescanner zijn er geen actuele storingen bekend.
Ik had het vermoeden dat het defect kwam van de regelklep voor de nokkenasverstelling. (inlaat/uitlaat nokkenas)
Deze heb ik dan ook nieuw besteld en gemonteerd en tot mijn verbazing heeft dit niks geholpen.
Ook heb ik het huis van de nokkenas sensor losgehaald en schoon gemaakt waarbij mij niet direct iets opviel.
Als ik de stekker van de nokkenas sensor los trek gaat de motor betreft toeren even door de knieën en komt weer netjes terug op toeren.
Dit bevestigd volgens mij dat de sensor zijn werk doet en deze niet defect is toch?
Hierdoor wordt ook mijn motormanagement lampje getriggerd.
Deze kan na het terug steken van de sensor weer resetten met mijn Diagnosescanner – Resetter
Als ik de stekker van het regelventiel op de motor lostrek loopt de motor netjes zonder getik en krijg ik de volgende meldingen:

P0010 $13 Cilinderrij 1, nokkenasverstelling inlaat: onjuiste werking
P0011 $13 Cilinderrij 1, laatverstelling nokkenas inlaat: voorgeschreven punt niet bereikt.

Nu de nieuwe regelklep gemonteerd is kan ik de oude testen en wat mij opvalt is dat, als ik de stekker op de oude regelklep steek
terwijl de motor stationair loopt dat hij op het zelfde ritme 1 seconde wel en 1 seconde niet de stuurplunjer aanstuurt.

Nu ik alles weer terug heb gebouwd en alle storingen heb gereset blijft het pendelend getik in de motor kop.
Ik zal proberen een video te uploaden van mijn bevindingen.

Kan het aan het signaal liggen waarmee de regelklep wordt aangestuurd?
Waar komt dit signaal vandaan, direct uit de boardcomputer?

Owja misschien ook even handig dat ik even wat gegevens presenteer.
Volvo V40 station (645)
bouwjaar 2000 (1995.07-2004.06)
2.0 automaat / 1948ccm 136pk

https://drive.google.com/file/d/15AYRG5 ... drive_link

Ben ik het in de goede hoek aan het zoeken of heeft iemand anders nog een ander vermoeden?
Ik durf zo niet op vakantie te gaan 😞

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Eric
V4020011.8i
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.05.2023 - 07:42

IMG_20231001_121906.jpg
Heb je de groene dichting die tussen de motorblok en de VVT intake regeling zit ook nieuw vervangen, daar zit een filtertje op en dat dient heel proper te zijn. En gebruik je de juiste motor olie 5w . Dit is nodig om de juiste druk op te bouwen in de oliekanalen. Wat ook best is om te doen. De binnenkant van de motor eens te reinigen door middel van een additief dat spoelt alle aangekoekte olie weg uit al de olie kanalen. Als dat alles gedaan is de computer resetten. Je gaat de eerste 100 tal km dat getik nog horen maar naar mate zal het ophouden doordat de motoraansturing computer zelflerend is een zich dan aan alle omstandigheden heeft ingesteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Dit is een defect variabel nokkenas tandwiel. Bekend probleem bij deze modellen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”