Motor service en krachtverlies

Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Beste,

Momenteel ben ik met onze XC90 2.4 D5 AWD op vakantie in Marokko. Heb er bijna 5000km op zitten. Heel veel bergen op en af gereden. Zelfs op het strand mee gereden. Echt een genot deze Volvo.

Nu heb ik sinds een paar dagen een klein probleem. Als ik op de snelweg vol gas geef, dan krijg ik een melding motorservice. Ook verlies ik dan kracht. De auto rijdt dan Max 100 ongeveer. Tot nu toe heb ik dit drie keer gehad. De eerste keer ging de melding zelf na 10 sec weg. De tweede en derde keer bleef het ff en moest ik de motor uit en aanzetten en was het weer weg. Gisteren heb ik weer eens 400km snelweg gereden en deed de auto het weer gewoon goed zonder de melding. Ik ga volgende week naar een Volvo dealer in Casablanca. Ik dacht zelf aan een turbo probleem maar de turbo lijkt gewoon goed te werken en ik zie geen gekke dingen onder de motorkap. Ook geen losse slangen. Iemand hier ervaring mee?
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27685
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hij schiet af en toe in de noodloop.
Rookt hij flink op het moment dat je gas geeft en de melding erin komt?
Ik heb dit ooit met een lekkende intercooler gehad. Ene moment was er niets aan de hand en als ie volle bak moest werken kwam de storing erin.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Nee zeker geen rook.
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5652
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Wastegate van de turbo zou ook kunnen. Of vacuüm.
Weet je welk toerental? Meest voorkomende is rond de 3000 rpm. Magneetventiel bijvoorbeeld.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

scheur in inlaat slang? slechte diesel ?
vacuumslang motorsteun(en)
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Slechte diesel is zeker mogelijk. Kan dat een oorzaak zijn ja? Zoals gezegd heb ik gisteren aan een stuk 400 km gereden zonder problemen.
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
redracer
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Je zult toch eerst moeten uitlezen om gericht te kunnen zoeken er gaat ergens een sensor buiten zn waarde . Je injectoren kunnen vervuild (of versleten) zijn. wanneer is je brandstofilter voor het laatst vervangen ? Juist bij vragen het vragen van vermogen gaat het mis vandaar dat bij normaal rijden niks aan de hand is . Mischien ergens ( vacuum ) slangetje los geraakt/geknikt met offroad rijden.
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Heb de auto uiteindelijk bij een lokale garage laten uitlezen. De monteur heeft een sensor die ergens onder de motorkap was schoongemaakt en terug gezet. Probleem meteen opgelost. Ben nu 3500km verder en alles doet het weer zoals het hoort. Wat een heerlijke reisauto die XC90. Enige wat tegenvalt is het verbruik en de in mijn ogen te kleine motor. Had liever een 3.0d erin gehad.

Ook kreeg ik de tip van een monteur die al 33 jaar bij Volvo werkt om af en toe de bak in manueel te zetten en dan in zijn 3e versnelling wat rond te rijden door de wijk. Volgens mij komt er dan rotzooi uit een filter in de versnellingsbak. Iemand ervaring met deze tip?
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nooit van gehoord nee, en heb ook geen idee wat je zou kunnen bereiken met de tip. Beste tip is om je automaat met regelmaat te spoelen, dat is behoud voor je bak en zorgt voor meer comfort en een lager brandstofverbruik.
Je opmerking over de 3.0 liter is wel bekend in de zin dat 163Pk voor zo'n zware bak best aan de lage kant is.
Ik heb zelf de XC90 met 185PK met Polestar gehad (205 PK dan als ik het me goed herinner) en dat ging echt meer dan prima. 3.0 echt nooit gemist.
Veel plezier verder met de XC90.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Top dat het opgelost is 👍

Je zou hem iets kunnen 'helpen' met een chippie bij obbe

163pk --> 210 pk
340nm --> 460nm

Dan zie je hoeveel reserve er eigenlijk nog inzit en hoe geknepen hij nu is .
Nadeel is wel dat je ' oude ' automaat iets meer voor zn kiezen krijgt en zou ook niet meer goedkope bagger diesel tanken om uberhaupt de waardes te halen .
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Iemand een idee om welke sensor het gaat die gereinigd is? Ik zag de monteur dus de rechterkoplamp verwijderen en daar ongeveer bezig geweest zijn. Deze week heb ik de melding 1 keer weer gekregen. Wil dus de sensor helemaal vernieuwen.

Alvast bedankt.
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5652
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bestuurderskant zit de Lucht Massa Meter. Rechts....? Geen idee eigenlijk.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Als je voor de auto staat, die rechterkant. Dus niet vanuit de binnenkant gesproken.
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5652
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bestuurderskant zit bij mij links :whistle:
Daar zit ook de luchtmassameter (sensor voor sommigen)
Maar je kan het natuurlijk ook vragen aan de garage waar deze vervangen is....
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Beste leden. even twee aanvullende vragen. Sinds kort krijg ik de melding weer bij vol gas. Begint nu een beetje storend te worden dus binnenkort maar eens een afspraak maken voor het veranderen van de sensor. Mijn vraag is; is het slecht voor de motor om tijdens het rijden het contact uit en aan te zetten? En is het dan beter om hem tijdens het rijden in N te zetten en dan het contact uit en aan te zetten? Of beter helemaal niet doen?

Andere vraag: normaal gesproken als ik een tijdje heb gereden met de auto, dan hoor ik na het parkeren een soort ventilator een paar minuten zijn werk doen. Het valt me op dat dat niet meer het geval is. Moet ik me ergens zorgen om maken?
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Ayyoub,

Aan en uit zetten tijden het rijden wordt sowieso afgeraden omdat je stuurbekrachtiging en rembekrachtiginf dan ook wegvallen.
Als deze in drive staat is dat helemaal een klap voor je motor en versnellingsbak, want deze gaan direct blokkeren.
Veiliger is om dan de vluchtstrook op te gaan en daar even opnieuw te starten, mocht je een herstart nodig achten.
De ventilator zou wel moeten gaan draaien als de auto op de werktemperatuur is en deze dan uitgezet word, dit hoeft niet direct te gebeuren, maar kan na een paar minuten plaats vinden. Afhankelijk van de warmte buiten en de temperatuur van de motor. Mocht deze het niet doen, dan zou je dit ook tijdens het rijden moeten merken omdat de motor dan oververhit raakt. Dit heet ook niets met de lmm te maken.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb dezelfde melding gehad destijds bij mijn XC90 met 185PK D5 blok. Was een lekkage op de aanvoerbuis van de turbo. Buis loopt onder het blok door. Hij zuigt daardoor bij volgas valse lucht aan. Weet niet of een 163Pk eenzelfde soort van buis/constructie heeft, maar gok van wel. Laat die dus zeker controleren. Bij mijn dealer deden ze dat met een rookapparaat en binnen mum van tijd was de diagnose gesteld. Daarnaast heb ik deze melding ook gehad toen het gasklephuis stuk was (versleten tandwieltje).
Ik zou dus vooral beginnen met het uitlezen van de storingen in plaats van het lukraak vervangen van onderdelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5652
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Die melding komt bij tig van gebreken. Je kan een hele lijst opnoemen. Ik zou beginnen met de melding fatsoenlijk uit te lezen. En dan niet met een obd2, maar bij den dealer of specialist.
Die kijken verder....

Succes
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ayyoub schreef: 10.09.2023 - 07:10 Beste leden. even twee aanvullende vragen. Sinds kort krijg ik de melding weer bij vol gas.
Brandstoffilter
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Steller van de vraag is voor het laatst op 12 september hier online geweest. Verspilde moeite verder.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”