Fornuisgroep aansluiten meterkast

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De titel zegt het al, er komt een inductiekookplaat omdat ik dat mooier en makkelijker vind koken. Er komt een kookplaat van 7 kW, geen 3 fasen plaat.
Nou komen er 3 fasen binnen in dit huis, met daar achter een aardlekschakelaar en 4 groepen. De kookgroep moet dus achter een nieuwe aardlekschakelaar.

Ik heb notabene geleerd voor stekkerpiloot maar dit is nieuw voor me. Ik kan natuurlijk Mark een PB sturen want ik heb zo het vermoeden dat hij hier wel wat van af weet. Maar iedereen mag mijn vraag lezen, en er zullen vast meer mensen zijn met goede tips.
Mijn idee was tot voor kort dat je dan 2 groepen pakt, van 2 fasen. Maar nu ik alles een beetje aan het uitzoeken ben, kom ik er achter dat dat niet zo is. Dan pak je dus 2 x 16A van 1 fase, ipv verdelen over 2 fasen.
7,4 kW en 32A is dus niet zo spannend, maar zal ik dan 1 fase gebruiken voor koken en die andere 2 verdelen over de rest van het huis? Verder geen zware apparaten in huis maar bij 40A hoofdschakelaar blijft er nog 1800W over op de kookfase tijdens het eitje bakken.

Klopt het ook dat een aardlekschakelaar helemaal niet op 2 verschillende fasen mag en kan?


Dan de vraag hoe ik de kabel naar de keuken stuur. In de meterkast de vloer in, en achter het huidige fornuis weer omhoog dacht ik zo.
5 draden in een 19mm buis? 2 bruin, 2 blauw, 1 geel/groen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik heb er de ballen verstand van Jeroen. Maar ik weet dat wij een 3-fase inductie plaat hebben. Waarschijnlijk scheelt dat ook weer een hoop gedoe met aansluiten.
Volgens mij zit er wel een aparte aardlek achter welk gescheiden is van de rest.

Inductie scheelt ook in het verbruik. Eerder kookten we op een keramische kookplaat en daarvoor op staal. Inductie scheelt ten opzichte van keramisch al de helft in energiekosten.
En het kookt veel beter. Reageert lekker snel, koelt de plaat na verbruik ook meteen af.

Maar zoals gezegd: ik weet dat prik in een meterkast pijn kan doen. Maar ik blijf er dan ook uit. Dat soort kasten heb ik niet veel mee.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

We koken nu op gas, maar inductie reageert sneller en is makkelijk schoon te maken. Vandaar de overstap, niet vanwege energiebesparing.

Elektra kan ik best, maar dit heb ik nooit geleerd (bestond toen ook niet denk ik) daarom zoek ik het op, en nu loop ik tegen die aardlekschakelaar aan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik word geacht hier verstand van te hebben ...

Van te voren wil ik graag weten waar al die groepen voor zijn want je hebt namelijk een 4 polige hoofdschakelaar met daar achter 6 keer een aardlekautomaat, elk voor een aparte groep.

Maar vooral Jeroen: investeer in een nieuwe groepenkast. De gekozen automaten zijn oud en niet meer betrouwbaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Bedenk dat de hoofdaansluiting 3x25A is, je wilt een fornuisgroep die op 1 fase aangesloten wordt met 2x16A. Nu zal die hoofdaansluiting er niet zo snel uitvliegen omdat een kookplaat (inductie?) vaak niet het volledige vermogen opneemt omdat die moduleert. Ik zie een (oude en slordige) meterkast met midden onder een 4-polige hoofdschakelaar en 6 aardlekautomaten voor 6 lichtgroepen. Overweeg een nieuwe meterkast, maar dat terzijde. Onderzijde van de hoofdschakelaar (aansluitklem 2, 4, 6 en 8 ) is de voeding van de meter en permanent onder spanning. Klem 2 (zwarte draad) is een fase en laten we die L1 noemen, klem 4 is een fase die we L2 noemen en klem 6 is een fase die we L3 noemen. De rode draad op klem 8 is de nuldraad. Door de hoofdschakelaar in te schakelen wordt klem 1 = fase L1, klem 3 = fase L2, klem 5 = fase L3 en klem 7 is nuldraad. Aardlekautomaat linksonder zit op klem 5 = fase L3. Aardlekautomaat rechtsboven kan ik niet goed zien welke zwarte draad dit is, laten we aannemen dat die van hoofdschakelaar klem 3 = fase L2 komt. Dan nog een set van 4 stuks aardlekautomaten die dmv een kam (doorverbinding) naar de overgebleven faseaansluiting gaat, laten we aannemen dat die naar klem 1 = fase L1 gaat. De verdeling is dus 1 lichtgroep op fase L2, nog 1 lichtgroep op fase L3 en 4 lichtgroepen op fase L1. Om de fornuisgroep aan te sluiten zou ik de 2 aardlekautomaten die nu elk afzonderlijk op een fase zitten op 1 fase zetten, zeg fase L3 (klem 5 van de hoofdschakelaar) en de vrijkomende fase (hier dan L2) gebruiken voor de fornuisgroep, gebruik hiervoor weer een aardlekautomaat van 2x16A/30mA. Let overigens wel even op, de aan te sluiten kookplaat MOET 2 x gescheiden nul-aansluiting hebben! De aardlekautomaat voor fornuis is bijvoorbeeld deze:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

JeroenSpock schreef: 11.08.2023 - 15:49 Verder geen zware apparaten in huis maar bij 40A hoofdschakelaar blijft er nog 1800W over op de kookfase tijdens het eitje bakken.

Klopt het ook dat een aardlekschakelaar helemaal niet op 2 verschillende fasen mag en kan?


Dan de vraag hoe ik de kabel naar de keuken stuur. In de meterkast de vloer in, en achter het huidige fornuis weer omhoog dacht ik zo.
5 draden in een 19mm buis? 2 bruin, 2 blauw, 1 geel/groen.
De hoofdschakelaar is 40A maar de hoofdzekeringen zijn 25A, je houd dus niets over, je komt op 1 fase (25*230=5750W zelfs tekort voor een 7000W kookplaat)
Hoe je de kabel legt is per situatie natuurlijk verschillend en waarschijnlijk is een kant en klare 5x2,5mm2 YMVK kabel handig. Die sluit je dan weer aan op een Perilex wandcontactdoos. In jou geval gebruik je geen losse aardlekschakelaar maar een aardlekautomaat (aardlekschakelaar met automaat in een geschikt voor een fornuisgroep van 2xfase en 2xnul)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi en leerzaam topic.
Dank voor de uitleg.
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Het beste advies is in deze een nieuwe 3 fase groepenkast.
Dan kunnen de eindgroepen netjes verdeeld worden over de 3 fase's.
Ook heb je dan 3 nieuwe aardlekken verdeeld over de 3 fase's
Bekijk nog eens goed de kookplaat, bij de meeste wordt er met brugjes bepaald 1, 2 of 3 fase's. Met name 3 fase zou het beste passen bij de 3 fases die je binnen hebt.
Het is wel wat meer werk en meer kosten maar ook gelijk goed.

Deze kast is met 2 fase kook, er staan ook andere uitvoeringen op die website.

https://www.groepenkastcompleet.nl/groe ... rnuisgroep
Volvo XC60 T8
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Mooi dat er zoveel kennis aanwezig is op het forum. Mijn conclusie zou zijn laat het over aan een vakman die de kookplaat veilig van energie voorziet. De groepenkast maakt op mij een wanordelijke indruk waarmee ik niet wil zeggen dat die ondeugdelijk is. Al is het een huisaansluiting, er gaat aardig wat energie door. Veiligheid komt eerst.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ik denk dat het wat rommelig oogt door die 2 later aangebrachte aardlekautomaten. Waar zijn deze voor? Deze worden lijkt het met een dikke kabel 6mm2? gevoed en gaan achter de automaat met een veel dunnere kabel 2,5mm2? verder, tenminste zo lijkt het. Was dit eerst een 1 fase aansluiting die later opgewaardeerd is naar 3 fasen?
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Die 6mm2 is goed, vanaf de hoofdschakelaar naar een eindgroep moet dat 6mm2 zijn.
De verdeling van de groepen over de 3 fase's is niet helemaal gelijkwaardig.
Een dubbele 1 fase fornuisgroep erbij plaatsen is door 25 ampere hoofdzekering ook niet aan te raden want daar hoort ook weer aardlek voor te zitten en daar is niet bepaald voldoende ruimte voor.

Wat betreft de bedrading kan het met inderdaad 2x Bruin, 2x Blauw en Geel/Groen. Mag ook met 5x2,5 mm2 kabel, net wat handigste is om aan te leggen.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Even terzijde… maar denk je er aan ook al je pannen te vernieuwen? Pannen gebruikt op gas zijn in de meeste gevallen ‘misvormd’ door het vuur. En volledig vlak oppervlak heb je dan niet en dat is redelijk essentieel voor inductie. Dat nog afgezien van de geschiktheid van de bodem (geleiding).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

adderoos schreef: 11.08.2023 - 21:11 Een dubbele 1 fase fornuisgroep erbij plaatsen is door 25 ampere hoofdzekering ook niet aan te raden want daar hoort ook weer aardlek voor te zitten en daar is niet bepaald voldoende ruimte voor.
De voorgestelde fornuisgroep aardlekautomaat 2x16A/30mA is juist bedoelt om in deze situatie te plaatsen, dat is een dubbele aardlekschakelaar van 30mA en installatieautomaat van 2x16A met B karakterestiek in een behuizing van 2 eenheden breed. Daar komt dus geen aardlekschakelaar meer voor en wordt direct achter de hoofdschakelaar geplaatst. Alle voorstellen om de kookplaat op 3 fasen aan te sluiten en een nieuwe meterkast plaatsen onderschrijf ik. Maar dat zou ik wel aan de vakman overlaten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb inderdaad 3x25A van Enexis. Daar dacht ik net in de bus aan, en jullie dus ook al.

Het is een huurhuis waar ik zelf geen nieuwe meterkast in ga zetten. Op de kluslijst staat sinds dit jaar dat de gasleiding verlegd mag worden, die moet een stukje omlaag om ruimte te maken voor de kookplaat.
Elektrische installatie mag ook gewijzigd worden en hoeft niet terug in originele staat als ik het huis weer uit ga.

Links onder is voor de zonnepanelen, 2 jaar geleden aangelegd door de verhuurder.
Links boven snap ik ook niet helemaal. Voeding komt van een van de fases, na de ALS gaat hij verder in een grijze buitenkabel en verdwijnt in de grijze buis die direct naar beneden loopt en de vloer in gaat.

De vakman wil deze klus niet doen, want de verhuurder moet dit doen zeggen ze. 4 bedrijven gevraagd in Veendam.
Verhuurder zegt, nee je moet dit zelf (laten) aanleggen.

Die dubbele fase kookgroep met ingebouwde ALS ga ik even opzoeken, dat is dan precies wat ik nodig heb inderdaad.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Kijk voor alle zekerheid eerst nog even hoe je de gewenste kookplaat moet aansluiten, daar zijn nogal veel variaties in. Niet alle kookplaten voor 2x16A enkelfase hebben gescheiden nul aansluitmogelijkheden. De fornuisgroep aardlekautomaat is deze https://www.groepenkastcompleet.nl/sep- ... -16-ampere
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Als het een huurwoning betreft is inderdaad gebruikelijk dat de verhuurder er voor zorgt.
Dat verhuurder anders zegt is te begrijpen, zou het wel laten bevestigen dat het akkoord is, voorkomt gedoe later.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb helemaal niets met dit soort electra dingen.
Wij hebben voor het aanleggen van 3 fase aansluiting, de nieuwe meterkast en de laadpaal een vakman ingeschakeld.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Een perilex aansluiten is niet zo’n toer hoor.
IMG_5760.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8311
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Msuidgeest schreef: 11.08.2023 - 17:23Van te voren wil ik graag weten waar al die groepen voor zijn want je hebt namelijk een 4 polige hoofdschakelaar met daar achter 6 keer een aardlekautomaat, elk voor een aparte groep.

Maar vooral Jeroen: investeer in een nieuwe groepenkast. De gekozen automaten zijn oud en niet meer betrouwbaar.
De groepen heb ik net uitgezocht, ik heb er even een snelle schets van gemaakt. Die voeg ik toe.
Als iemand een simpel online programma kent om dit netjes uit te tekenen hoor ik het graag.

Waarom zouden de automaten niet meer betrouwbaar zijn? Die van de 4 groepen worden niet meer verkocht zo te zien, de linker nog wel.
Rogier64 schreef: 11.08.2023 - 18:55Aardlekautomaat linksonder zit op klem 5 = fase L3. Aardlekautomaat rechtsboven kan ik niet goed zien welke zwarte draad dit is, laten we aannemen dat die van hoofdschakelaar klem 3 = fase L2 komt. Dan nog een set van 4 stuks aardlekautomaten die dmv een kam (doorverbinding) naar de overgebleven faseaansluiting gaat, laten we aannemen dat die naar klem 1 = fase L1 gaat. De verdeling is dus 1 lichtgroep op fase L2, nog 1 lichtgroep op fase L3 en 4 lichtgroepen op fase L1. Om de fornuisgroep aan te sluiten zou ik de 2 aardlekautomaten die nu elk afzonderlijk op een fase zitten op 1 fase zetten, zeg fase L3 (klem 5 van de hoofdschakelaar) en de vrijkomende fase (hier dan L2) gebruiken voor de fornuisgroep, gebruik hiervoor weer een aardlekautomaat van 2x16A/30mA.
Je zit aardig in de buurt ja. Was ook mijn idee om groep 3 en 4 op 1 fase te zetten, maar als ik toch 2 fasen pak voor die fornuisgroep met automaat, dan is dat niet nodig en kan ik daarvoor prima L2 en L3 gebruiken lijkt me.
De wasmachine draait alleen 's nachts en in het weekend.

Rogier64 schreef: 11.08.2023 - 18:55Let overigens wel even op, de aan te sluiten kookplaat MOET 2 x gescheiden nul-aansluiting hebben!
De keuze valt momenteel op de Inventum IKI6035. Maar ik kan nergens vinden of dat ding intern gescheiden nul heeft. Dan moet ik ze even een email sturen.
adderoos schreef: 11.08.2023 - 20:28Het beste advies is in deze een nieuwe 3 fase groepenkast. Dan kunnen de eindgroepen netjes verdeeld worden over de 3 fase's. Ook heb je dan 3 nieuwe aardlekken verdeeld over de 3 fase's
Bekijk nog eens goed de kookplaat, bij de meeste wordt er met brugjes bepaald 1, 2 of 3 fase's. Met name 3 fase zou het beste passen bij de 3 fases die je binnen hebt.
Het is wel wat meer werk en meer kosten maar ook gelijk goed.
Die kosten wil ik niet maken in een huurhuis, maar ik erger me ook aan de rommelige meterkast.
teebee schreef: 11.08.2023 - 21:27Even terzijde… maar denk je er aan ook al je pannen te vernieuwen?
Dat wordt het volgende topic ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20691
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Feitelijk zou je elke automaat 2 maal per jaar moeten testen: testknopje op de aardl3k indrukken en bij automaten gewoon enkele malen afschakelen.

Maar omdat niemand dat doet veroudert de automaat en loop je het risico dat hij bij sluiting afschakelt op een verkeerde waarde.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”