Voorstellen en vraag

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Hallo!

Ik heb sinds april een S40 in bezit uit 2003. Gekocht voor €800,- met 229k op de teller om mee te doen aan een garbage run, maar er al snel mijn daily auto van gemaakt en vandaag de 240k aangetikt. Van buiten is hij nog in perfecte staat, interieur helaas iets minder. Ik wil de auto graag weer helemaal herstellen. Motorisch ervaar ik weinig problemen. Ik ben recent naar de Volvo Dealer in Zwolle geweest voor een keuring, die konden op dat moment ook geen problemen vinden. Toch ervaar ik het volgende:

De auto rijdt normaliter prima op een klein rammeltje hier en daar na. Ik heb alleen elke dag op dezelfde plek het probleem dat de motor plotseling onregelmatig gaat lopen, namelijk als ik de snelweg afkom bij een vrij korte afrit, en ik stevig moet remmen. Bij de stoplichten gaat de auto in stationair schudden, ratelen en de motor dreigt uit te vallen. Ik kan wel met de koppeling het gas indrukken, en dan loopt de motor weer even normaal. Als ik weer wegrij, is het probleem ook binnen een minuut weer weg. De Volvo-dealer had geen idee wat het kan zijn, maar heeft iemand hier een idee?

Alvast bedankt!
Helga-v40
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 22.02.2023 - 06:39
Locatie: Arnhem

Hoi Diede welkom op dit forum
check de vacuüm slank van je rembekrachtiger eens kan zijn dat die slang is uitgedroogd en dus een scheurtje ergens
2 de optie is de rubberen slangen van en naar het brandstofregel systeem egr en zo
veel plezier
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Ga ik zeker nakijken, dankjewel!!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5648
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Eventueel vacuumlekje in een motorsteun
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Helaas bleken de bovenstaande opties toch het probleem niet te zijn! Het probleem is iets erger geworden. Als het gebeurd en ik bij een stoplicht en de motor stationair draait, valt hij heel soms uit. Hij start daarna wel weer prima, dus geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik gok alleen dat het misschien toch wel aan de motor kunnen liggen. Is het te adviseren om bougies/bobines te vervangen?
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Korte toevoeging; De garage, en de Volvo-dealer zelf zeggen dat ze er niet naar willen/kunnen kijken. Er gaat namelijk geen motorlampje branden, dus ze geven aan dat ze het dan niet uit kunnen lezen. En het probleem komt alleen af en toe voor dus de kans dat het voor komt als ik bij de garage ben is niet zo groot...
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Wat voor motor praten we over?
Hoe is de verdere staat van onderhoud van de motor?
Wanneer is bijvoorbeeld voor het laatst een brandstoffilter vervangen?
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Het is een 1.8 liter benzinemotor (16-LH-XP)
Ik heb hem in April gekocht, volgens de vorige eigenaar heeft hij bij de APK in januari 2023 een kleine beurt gehad. Ik heb er nog geen onderhoud aan gedaan, behalve het vervangen van de ruitenwissermotor. Ik wilde een grote beurt laten doen bij de nieuwe APK in januari. KM stand is inmiddels 245.xxx
Diede
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 17.08.2023 - 16:17

Helga-v40 schreef: 22.08.2023 - 12:19 check de vacuüm slank van je rembekrachtiger eens kan zijn dat die slang is uitgedroogd en dus een scheurtje ergens
Volgens de Volvodealer was dit niet het probleem, maar bij een andere Garage is toch geconstateerd dat dit wel het probleem was! Het gekke is dat als ik met de motor de rempedaal 10x indruk, en dan de motor start, het rempedaal wel gewoon wat dieper zakt. Dus daarom heb ik goede hoop dat het niet de vacuum pomp is, maar inderdaad alleen het slangetje wat kapot is.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”