Wisselen naar faceliftinterieur
Geplaatst: 24.08.2023 - 11:01
Ik zie het weleens voorbij komen, de vraag of je een faceliftinterieur (2013 - 2017) kunt inbouwen in het pre-faceliftmodel (2009 - 2012). Ik heb het maar gewoon geprobeerd. Het ging niet zonder slag of stoot, dus hierbij mijn how-to. Ik had al dezelfde opties als het nieuwe interieur: een bestuurdersstoel die elektrisch verstelbaar is, met geheugen, inclusief deurmodule die geheugen van de spiegels opslaat. Ik begin deze post met de verschillen, verder in de post hieronder zijn bekende problemen en oplossingen die ik zelf gedaan heb.
Heb je een handmatig interieur en je gaat een elektrisch interieur inbouwen, dan is hier een handige handleiding voor de S60/V60 die erg dicht in de buurt komt van wat je moet doen.
Nb: Ik ben (en werk als) registercontroller. Dat betekent dat ik verstand heb van financiële verslaglegging en -risicobeheersing. Ik ben op geen enkele wijze een monteur of ingenieur. De kans bestaat dat ik zaken verkeerd benoemd heb, het is niet mijn vakgebied. Alles dat hier staat komt voort vanuit mijn eigen zoekwerk op internet en pionierend knutselen. Corrigeer mij waar nodig. Dat brengt automatisch het positieve nieuws dat je dus geen techneut hoeft te zijn hiervoor. Het slechte nieuws is, dat ik moet aangeven dat alles hier ter indicatie is en een weergave van mijn eigen hobbyisme. Dat betekent dat ik moet aangeven dat schade die ontstaat vanuit het volgen van dit verslag voor eigen verantwoordelijkheid en rekening is.
Modules
Belangrijke modules (meer informatie hier) die beïnvloed worden als je een interieur vervangt:
DDM = Driver Door Module: deurmodule bestuurdersdeur waarmee je alle vier de ramen mee kunt bedienen
PDM = Passenger Door Module: deurmodule passagiersdeur waarmee jij dat ene raam, maar de auto meer ramen mee kan bedienen.
PSM = Power Seat Module: de module waar de knoppen op zitten waarmee je de elektrische stoel kunt bedienen.
Al deze modules hebben invloed op de stoelbediening of spiegels. De DDM heeft na de facelift andere connectoren, de stekker past erin, maar maakt geen contact. Je moet of de facelift stekker erop solderen, of de DDM van de oude auto gebruiken. Als je een andere DDM plaatst, moet je deze voorzien van software om jouw auto (VIN) te kennen. Volgens mij de DDM, maar misschien ook de PDM, beheren en bedienen de spiegels en de geheugenstanden daarvan. PDM kan samenwerken met de nieuwe modules uit de faceliftset (maar heeft dan ander licht, wit i.p.v. groen). De PSM heeft de VIN van de auto waar die uit de fabriek mee komt. Dus het meest gemakkelijke (en wat ik dus gedaan heb) is alle modules van het oude interieur overzetten, anders moet je software erop laden (zie de link van de S60/V60 post).
Interieurvergelijking
Goed, even wat plaatjes. Het begon dus allemaal met de aanschaf van dit interieur:
Dit is het interieur dat we gaan vervangen (nee, het is niet viezer dan het nieuwe; het is een andere kleur. Origineel beige/bruin, nieuw zwart/crème):
Vergelijking tussen de beide interieuren:
De achterbank is exact hetzelfde, alleen de hoofdsteunen zijn iets anders:
Voor en na foto's:
En mijn uiteindelijke look-and-feel in de auto:
Belangrijke noten:
Stekkers onder de stoel:
Allereerst komt een stoel zo, met losse stekkers:
Stel je hebt uit enthousiasme de oude stoel al verwijderd, dan is hier een foto hoe de stekkers horen te zitten in het harnas:
DDM/PSM
Helaas passen de knoppen van de centrale deurvergrendeling niet op de stekkers van het oude interieur. Je moet dus ofwel de oude stekkers vervangen voor die van na de facelift met solderen, of je houd die uit het oude interieur. Ik heb voor de zichtbarheid de uiteinden van de connectoren van de facelift DDM rood gemaakt, en van de pre-facelift groen. Je ziet duidelijk dat ze verder uit elkaar staan na de facelift en dus nooit connectie zullen maken met de stkker:
Alleen de knoppen overzetten voor de "nieuwe look" kan ook niet, van binnen zijn de ook anders:
Hier de twee DDM's naast elkaar, boven de nieuwe en daaronder de oude. Je ziet ook dat een softwareupdate heeft plaatsgevonden na de facelift van SW 09 naar SWEA01. De hardware heeft maar één stap genomen, van HW 00 naar HW 01.
Als je de DDM wilt vervangen, dan moet je de volledige plastic cap verwijderen waar ze in zitten. Die zitten geklemd. Gebruik plastic gereedschap, je beschadigt de auto met schroevendraaiers! Het gemakkelijkste is als je het chroom bij de rode lijnen wat naar je toe trekt, zodat er ruimte ontstaat bij de blauwe lijnen om een plastic priem onder de plastic plaat te steken zodat je die langzaam los kunt duwen, of met kleine schokjes. Het zit met klemmen, die zijn geel op de foto. De plaat zit aan bij de voorstoelen ook nog onder een vast deel van de deur geschoven, volg de groene pijl om het eruit te krijgen. De DDM zit vast met vier keer T10:
PSM module
Heb je alles ingebouwd en is de stoel alleen verstelbaar de eerste minuten en bevriest de stoel daarna? Niet alleen leef je dan in de situatie die ik de eerste drie dagen uitdokteren meegemaakt heb na de interieurwissel, maar dan heeft je CEM door dat de PSM een anderen VIN geregistreerd heeft. Dit kan je oplossen door de stroom van de PSM af te halen (min van de accu of de grote zwarte stekker onder de stoel weer los te halen). Maar dat is niet echt werkbaar natuurlijk. Dan maar beter definitief oplossen, we bespreken hier hoe. Ik ben zelf niet het gevecht aangegaan om nieuwe software in te laden, maar heb de Power Seat module verwisseld. Had je een handmatig interieur, of ben je het schroevendraaien zat? Dan is hier uitleg hoe de software aan te pakken. Omdat het oude interieur beige en het nieuwe zwart is, heb ik alleen de chip overgezet. Je moet deze module uit de oude stoel halen:
Aan de voorkant zit een T10 voor de plastic kap:
Om precies te zijn hier:
Dan kan de kap los en zit de PSM met vier T20's vast. Je ziet een extra stekker bij de blauwe pijl voor de nieuwe functionaliteit van de lendesteun (zie foto hieronder), die verlies je dus niet met de wissel. Haal de groene en grijze stekker pas los als de module helemaal los zit, dan heb je de minste kans op snoeren beschadigen:
Dit zijn de knoppen van de facelift stoelbediening. Knop 5 is nieuw t.o.v. de pre-facelift. Je ziet in de afbeelding hierboven dat die knop een eigen stekker heeft die direct op de motor aangesloten is (blauwe pijl). Het verwisselen van de PSM's heeft zodoende geen impact op die nieuwe functionaliteit. Dan kan je de PSM's verwisselen.
Ook hier weer de partnummers van de pre-facelift (boven, productiejaar 2008) en facelift (onder, productiejaar 2016):
De pinnen zijn overigens gelijk, dus je kunt ze zo overzetten tussen interieuren en stekkers door de jaren heen aansluiten:
Omdat ik geen bruin wilde zien in een zwarte stoel, heb ik ze even open geschroefd (Phillips 2, vijf stuks) en de printplaten omgewisseld. Is gewoon uitwisselbaar. Nu werkt alles naar behoren! Je kunt hier goed de knoppen zien die de stoel bedienen, die zijn op dezelfde posities. Alleen de chip in blauwe beschermgel linksonder is in het nieuwe model vele malen groter geworden.
Heb je een handmatig interieur en je gaat een elektrisch interieur inbouwen, dan is hier een handige handleiding voor de S60/V60 die erg dicht in de buurt komt van wat je moet doen.
Nb: Ik ben (en werk als) registercontroller. Dat betekent dat ik verstand heb van financiële verslaglegging en -risicobeheersing. Ik ben op geen enkele wijze een monteur of ingenieur. De kans bestaat dat ik zaken verkeerd benoemd heb, het is niet mijn vakgebied. Alles dat hier staat komt voort vanuit mijn eigen zoekwerk op internet en pionierend knutselen. Corrigeer mij waar nodig. Dat brengt automatisch het positieve nieuws dat je dus geen techneut hoeft te zijn hiervoor. Het slechte nieuws is, dat ik moet aangeven dat alles hier ter indicatie is en een weergave van mijn eigen hobbyisme. Dat betekent dat ik moet aangeven dat schade die ontstaat vanuit het volgen van dit verslag voor eigen verantwoordelijkheid en rekening is.
Modules
Belangrijke modules (meer informatie hier) die beïnvloed worden als je een interieur vervangt:
DDM = Driver Door Module: deurmodule bestuurdersdeur waarmee je alle vier de ramen mee kunt bedienen
PDM = Passenger Door Module: deurmodule passagiersdeur waarmee jij dat ene raam, maar de auto meer ramen mee kan bedienen.
PSM = Power Seat Module: de module waar de knoppen op zitten waarmee je de elektrische stoel kunt bedienen.
Al deze modules hebben invloed op de stoelbediening of spiegels. De DDM heeft na de facelift andere connectoren, de stekker past erin, maar maakt geen contact. Je moet of de facelift stekker erop solderen, of de DDM van de oude auto gebruiken. Als je een andere DDM plaatst, moet je deze voorzien van software om jouw auto (VIN) te kennen. Volgens mij de DDM, maar misschien ook de PDM, beheren en bedienen de spiegels en de geheugenstanden daarvan. PDM kan samenwerken met de nieuwe modules uit de faceliftset (maar heeft dan ander licht, wit i.p.v. groen). De PSM heeft de VIN van de auto waar die uit de fabriek mee komt. Dus het meest gemakkelijke (en wat ik dus gedaan heb) is alle modules van het oude interieur overzetten, anders moet je software erop laden (zie de link van de S60/V60 post).
Interieurvergelijking
Goed, even wat plaatjes. Het begon dus allemaal met de aanschaf van dit interieur:
Dit is het interieur dat we gaan vervangen (nee, het is niet viezer dan het nieuwe; het is een andere kleur. Origineel beige/bruin, nieuw zwart/crème):
Vergelijking tussen de beide interieuren:
De achterbank is exact hetzelfde, alleen de hoofdsteunen zijn iets anders:
Voor en na foto's:
En mijn uiteindelijke look-and-feel in de auto:
Belangrijke noten:
Stekkers onder de stoel:
Allereerst komt een stoel zo, met losse stekkers:
Stel je hebt uit enthousiasme de oude stoel al verwijderd, dan is hier een foto hoe de stekkers horen te zitten in het harnas:
DDM/PSM
Helaas passen de knoppen van de centrale deurvergrendeling niet op de stekkers van het oude interieur. Je moet dus ofwel de oude stekkers vervangen voor die van na de facelift met solderen, of je houd die uit het oude interieur. Ik heb voor de zichtbarheid de uiteinden van de connectoren van de facelift DDM rood gemaakt, en van de pre-facelift groen. Je ziet duidelijk dat ze verder uit elkaar staan na de facelift en dus nooit connectie zullen maken met de stkker:
Alleen de knoppen overzetten voor de "nieuwe look" kan ook niet, van binnen zijn de ook anders:
Hier de twee DDM's naast elkaar, boven de nieuwe en daaronder de oude. Je ziet ook dat een softwareupdate heeft plaatsgevonden na de facelift van SW 09 naar SWEA01. De hardware heeft maar één stap genomen, van HW 00 naar HW 01.
Als je de DDM wilt vervangen, dan moet je de volledige plastic cap verwijderen waar ze in zitten. Die zitten geklemd. Gebruik plastic gereedschap, je beschadigt de auto met schroevendraaiers! Het gemakkelijkste is als je het chroom bij de rode lijnen wat naar je toe trekt, zodat er ruimte ontstaat bij de blauwe lijnen om een plastic priem onder de plastic plaat te steken zodat je die langzaam los kunt duwen, of met kleine schokjes. Het zit met klemmen, die zijn geel op de foto. De plaat zit aan bij de voorstoelen ook nog onder een vast deel van de deur geschoven, volg de groene pijl om het eruit te krijgen. De DDM zit vast met vier keer T10:
PSM module
Heb je alles ingebouwd en is de stoel alleen verstelbaar de eerste minuten en bevriest de stoel daarna? Niet alleen leef je dan in de situatie die ik de eerste drie dagen uitdokteren meegemaakt heb na de interieurwissel, maar dan heeft je CEM door dat de PSM een anderen VIN geregistreerd heeft. Dit kan je oplossen door de stroom van de PSM af te halen (min van de accu of de grote zwarte stekker onder de stoel weer los te halen). Maar dat is niet echt werkbaar natuurlijk. Dan maar beter definitief oplossen, we bespreken hier hoe. Ik ben zelf niet het gevecht aangegaan om nieuwe software in te laden, maar heb de Power Seat module verwisseld. Had je een handmatig interieur, of ben je het schroevendraaien zat? Dan is hier uitleg hoe de software aan te pakken. Omdat het oude interieur beige en het nieuwe zwart is, heb ik alleen de chip overgezet. Je moet deze module uit de oude stoel halen:
Aan de voorkant zit een T10 voor de plastic kap:
Om precies te zijn hier:
Dan kan de kap los en zit de PSM met vier T20's vast. Je ziet een extra stekker bij de blauwe pijl voor de nieuwe functionaliteit van de lendesteun (zie foto hieronder), die verlies je dus niet met de wissel. Haal de groene en grijze stekker pas los als de module helemaal los zit, dan heb je de minste kans op snoeren beschadigen:
Dit zijn de knoppen van de facelift stoelbediening. Knop 5 is nieuw t.o.v. de pre-facelift. Je ziet in de afbeelding hierboven dat die knop een eigen stekker heeft die direct op de motor aangesloten is (blauwe pijl). Het verwisselen van de PSM's heeft zodoende geen impact op die nieuwe functionaliteit. Dan kan je de PSM's verwisselen.
Ook hier weer de partnummers van de pre-facelift (boven, productiejaar 2008) en facelift (onder, productiejaar 2016):
De pinnen zijn overigens gelijk, dus je kunt ze zo overzetten tussen interieuren en stekkers door de jaren heen aansluiten:
Omdat ik geen bruin wilde zien in een zwarte stoel, heb ik ze even open geschroefd (Phillips 2, vijf stuks) en de printplaten omgewisseld. Is gewoon uitwisselbaar. Nu werkt alles naar behoren! Je kunt hier goed de knoppen zien die de stoel bedienen, die zijn op dezelfde posities. Alleen de chip in blauwe beschermgel linksonder is in het nieuwe model vele malen groter geworden.