Even voorstellen en een airco probleem

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Mickey1984
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2022 - 11:20

Goeiedag mede volvo rijders,

Ik ben Michael en sinds 2 jaar trotse bezitter van een v50 met de welbekende 2.4 5 cilinder motor.

Helaas ben ik er achtergekomen dat mijn airco niet meer werkt wat erg jammer is met de temperaturen van de laatste tijd.
Ik ben via dit forum bij de volvo specialist Goos in Breda uitgekomen. Deze heeft voor mij mijn airco volledig nagekeken en kwam tot de conclusie dat zowel mijn pomp en condensor kapot zijn. Kosten om dit te maken zouden iets van 1400 euro zijn.
Aangezien ik zelf redelijk handig ben met sleutelen en ik een brug en eventuele hulp tot mijn beschikking heb zou ik zelf eventueel willen proberen om de pomp en condensor te vervangen.
Zijn deze dingen zelf te vervangen?
De garage heeft de airco leeg laten lopen, hierdoor zou ik geen probleem moeten hebben hiermee.
Het laten controleren en vullen laat ik dan weer in Breda doen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zolang er geen gas meer in het systeem aanwezig is zijn deze goed zelf te vervangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ook met gas er in is het voor iemand met handige handjes en een brug en gereedschap wel te doen (alleen mag dat niet).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Mickey1984
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2022 - 11:20

Dan ga ik binnenkort toch maar eens de onderdelen bestellen en een zaterdag sleutelen 8) 8)
Mickey1984
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.11.2022 - 11:20

In de bijlage nog een foto van vorige week net voordat we naar Denemarken vertrokken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Ik heb de pomp een jaar of 2 geleden zelf vervangen. Ik zou niet weten wat er kapot moet zijn aan een condensor.

Dat gezegd hebbende, het is alweer kapot. Het is nl niet de pomp die kapot gaat, maar de koppeling. Dit is te merken, als je er spanning op zet hoor je een duidelijke tik te horen. Hoor je die niet, is de koppeling kapot.

Helaas kun je de koppeling niet los kopen.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

trekdrop schreef: 08.09.2023 - 18:42 Ik heb de pomp een jaar of 2 geleden zelf vervangen. Ik zou niet weten wat er kapot moet zijn aan een condensor.

Dat gezegd hebbende, het is alweer kapot. Het is nl niet de pomp die kapot gaat, maar de koppeling. Dit is te merken, als je er spanning op zet hoor je een duidelijke tik te horen. Hoor je die niet, is de koppeling kapot.

Helaas kun je de koppeling niet los kopen.
De koppeling is dan vaak helemaal niet kapot ;). De koppeling is wat ingesleten. Je kan deze demonteren en een aantal shims eruit halen om de goede afstand te zetten. Daar zijn ze op gemaakt. Of eventueel wat tiewraps om de veer van de koppeling doen. Dan werkt deze in bijna alle gevallen gewoon weer.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Kijk dat is nuttige info waar ik wat mee kan! Die van ons is op dit moment 'kapot'. Ik zal eens kijken of ik er wat aan kan doen op de door jou beschreven manier. Voordeel van prutsen aan de koppeling: het ding hoeft niet helemaal uitgebouwd te worden en het AC/circuit hoeft niet open.
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Je kan het gemakkelijk zien:
- Schroef de wielkast rechtsvoor los, wiel hoeft daar niet voor af, maar is wel makkelijker.
- Als je deze iets naar buiten duwt kan je de koppeling zien van de airco
- Zet de airco aan, draait de koppeling dan niet mee? Grote kans dat slijtage het probleem is.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”