V60 D4 olie zelf vervangen

Plaats reactie
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Beste forum leden,

Ik heb een tijdje zitten spitten in de archieven van dit omvangrijke forum, echter heb ik niet gevonden wat ik zoek.
Ik heb in januari een ander blok in mijn V60 (D5204T3) laten lepelen (zie eerdere post...helaas..) en nu ben ik 15.000 kilometer verder. Ik zou graag zelf mijn olie willen vervangen.
Ik heb al talloze filmpjes gekeken en het lijkt eigenlijk heel simpel. Mijn vraag aan jullie is: is er al een how-to beschikbaar voor dit model? Ik zal hieronder de stappen zetten zoals ik ze nu voor ogen heb. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de techneuten/monteurs onder jullie zullen zeggen: doe het bij een garage. Dat snap ik, maar ik vind het ook leuk om zelf te leren en dit is een mooie eerste stap :).

- bodemplaat verwijderen
- olie via carterplug aftappen (oliedop onder motorafdekking los)
- nieuwe carterplug monteren en de o-ring licht insmeren met nieuwe olie
- rondom de nieuwe carterplug reinigen (remmenreiniger?)
- Olie filter losdraaien (dop 36)
- Oliefilter losmaken van het filterdeksel
- O-ring van filterdeksel halen en nieuwe monteren, licht insmeren met nieuwe olie
- Nieuw oliefilter in het filterdeksel stoppen
- Oliefilter weer vastdraaien en met een momentsleutel op 25nm draaien
- Olie bijvullen met Castrol 0w30 A5/B5 (circa 5.9 liter)

Jullie nog tips/tricks? Bedankt alvast!
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Paar extra stappen / wijzigingen:
- Vooraf de motor warm rijden helpt beter de olie er uit te laten lopen (warme olie is dunner).
- De carterplug heeft over het algemeen een koperen ring die je moet vervangen. Deze vervormt tijdens het aandraaien t.b.v. afdichting. Tenzij je een kunststof carter hebt, dan heb je wel een O-ring. Vervang deze bij een oliewissel. De carterplug hoef je niet te vervangen.
- Carterplug bij voorkeur ook met een momentsleutel vast draaien (moment zal verschillen per auto)
- Reinig rondom de carterplug beter VOOR het vervangen doen, dan werk je in een schone omgeving. Naderhand nog even napoetsen met wat remreiniger kan natuurlijk geen kwaad.
Zorg dat je altijd een oud t-shirt o.i.d. hebt om je handen aan af te kunnen vegen.
- O-ring van het oliefilter wil soms wel eens blijven plakken aan het motorblok. Wees er zeker van dat deze verwijderd is.
- Bijvullen: nooit de gehele voorraad er in 1 keer inkieperen. Liever 4 liter => + 1 liter + 0,5 liter en tussendoor blijven peilen. Gun de olie de tijd om naar onderen te lopen. Bij de zeer dunne oliën tegenwoordig zal dit snel gebeurt zijn. Teveel olie is schadelijk voor de auto en katalysator (in geval van benzinemotor uiteraard).
- Heb je wat olie lekkage geconstateerd en weet je niet zeker waar dit vandaan komt, is het nu een mooi moment de onderzijde van de motor even schoon te poetsen met een poetsdoek en de delen tussen het blok en de aanbouwdelen voor zover je er bij komt. Dit maakt detectie van waar eventuele lekkage vandaan komt makkelijker. Ook oogt het gewoon netjes.
- Bodemplaat weer monteren.
- Na een rit liever altijd nog even een keer opnieuw peilen om zeker te zijn van een correct oliepeil. Kleine moeite. Tijdens peilen ook even allerlei los blad e.d. weghalen rondom het blok en de randen van de motorkap. Dit voorkomt rottend plaatwerk in de toekomst.

Zo een paar puntjes waar je mogelijk wat aan hebt. Gebruik maar wat je zinvol vindt.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 616
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Als laatste is dan daar de reset ,geeft ie de volgende keer aan wanneer nieuwe olie nodig is , kun je instellen per jaar of op km gereden .
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 392
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Nog een puntje, olie aflaten en dan filter los halen en vervangen. Intussen laat je het nog lekker uitlekken beneden.
Daarna carterbout erin en vullen.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27801
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En voor het opvangen van de olie: zorg voor een bak waar een tuit aan zit, dat maakt het opruimen/afvoeren een stuk gemakkelijker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

En je kan hiervoor ff snel een brug huren. Doe ik ook altijd. Kost je 7,50 euro voor 1 uur + 2 euro voor de afvoer vd olie en filter. Voor dat geld ga ik niet onder de auto liggen martelen.
Ik gooi zelf om de 2 wissels een engine cleaner in de auto, laat hem 15 minuten ermee draaien en dan die brug op.. is het direct lekker warm. :-)

Om het filterhuis los te krijgen gebruik ik altijd een zo'n grote zwarte dop van 86mm (https://allesvooruwvolvo.nl/p/oliefilter-sleutel/). Dat kleine spul vh filterhuis los doe ik nooit voor deze V70, ik wissel het toch vrij vaak.
Voor de VEA 4 cil motoren schijn je eigenlijk deze te moeten gebruiken, maar mijn oude van het P2 platform past nog uitstekend... https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... 5/RD73707A

(Wellicht ff nalopen welke volgens de theorie goed op je filterhuis past.)
Hier wat google fu: https://www.youtube.com/results?search_ ... oli+change
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
jurgen89
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 28.05.2018 - 09:41

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb de onderdelen bij elkaar, behalve de ring van de carterplug. Weet iemand wat de juiste is?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27801
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ken de D4 niet, wat voor plug zit hier in?
In het geval van een stalen bout dan zit hier een koperen ringetje op.
Zelf ooit een doosje met allerlei maten besteld voor een paar euro, heb je in 9 van de 10 gevallen altijd de goede en direct een voorraadje.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het gaat volgens mij over de D4 5-cilinder en die heeft een stalen carterplug (die kun je gewoon opnieuw gebruiken) en hier hoort een aluminium ringetje op (die moet je altijd wel vervangen). Ik gebruik altijd de ELRING 247.804 (= Volvo 577 751), o.a. te bestellen bij Autodoc. Kost ca. 0,25 euro, dus gelijk 10 bestellen of zo, kun je voorlopig vooruit. Past ook op de carterplug van de 850 GLT en waarschijnlijk meer Volvo's.

Als toevoeging op het olie verversen: Is al gezegd, maar verversen met warme olie, dan loopt het makkelijk weg/leeg, samen met de vervuiling. Verder gebruik ik ook altijd een busje engine flush (van Liqui Moly, voor de wissel bij de oude olie gieten en 10-15 minuten laten draaien). Tijd nemen om de olie goed uit te laten lekken, dus inderdaad eerst oliefilter doen (en eventueel een bakkie/biertje) en dan carterplug pas erin. Filterhuis niet te vast draaien, is van kunststof, aanhaal moment staat er op. Ik voeg ook altijd een flesje olie additief bij de nieuwe olie (ook Liqui Moly).

Olie vullen met een wat grotere trechter, anders wordt het een bende. Het olievulgat is namelijk redelijk klein en je giet er zo naast.

Bij het losdraaien van de carterplug: De olie stroomt in eerste instantie niet recht naar beneden, maar "spuit" uit het gat, dus zorgen dat je opvangbak goed staat anders wordt het ook een bende. Pas op: olie is erg heet als je met een warme motor aftapt.

Oliefilter kan goed vastzitten in het filterhuis, gewoon flink aan trekken en dan komt hij los.

Als je onder de auto gaat werken: Vertrouw nooit je Chinese garagekrik en gebruik altijd assteunen, houten blokken o.i.d. Auto op de handrem.

Als je geen echte peilstok hebt dan ca. 5,5-5,7 liter vullen en dan zit je altijd goed. Na een stuk rijden kijken wat de digitale meter aangeeft en eventueel wat bijvullen indien nodig.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”