Wervelklep blok schoonmaken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koosvm
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 22.08.2010 - 15:34

Beste forummers,

Het is tijd voor een nieuwe wervelklep in onze xc90 d5 euro 4.

Is het verstandig om de poorten in de motor naast de injectoren en onder de wervelklep schoon te maken? Of valt de troep dan in de motor en kun je het beter laten zitten?

Alvast bedankt voor tips!
XC90 D5 summum (MY 2010)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Koosvm,
Dit kan zeker, waar je voor moet zorgen is dat je eerst alle losse stukjes verwijderd dmv een stofzuiger of iets.
Dan kun je de ingangen afplakken of volstoppen met oude doeken. Hierna kun je met oplosmiddelen de vuilrestanten verwijderen. Mocht je het niet zeker weten kun je dit ook op YouTube even kijken of je filmpjes hierover kan vinden. Belangrijkste is dat alles weer leeg is als je alles weer gaat opbouwen en er geen grote vuilresten achterblijven.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Koosvm
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 22.08.2010 - 15:34

bedankt dat gaat lukken. ben benieuwd hoe het eruit ziet van binnen na 187.000km. zal foto maken
XC90 D5 summum (MY 2010)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

187.000km is niets! Die van mij ging defect (tenminste we ontdekten het een half jaar later ongeveer) bij 280.000km. Zou kunnen dat die eerder een keer vervangen is, maar wij hadden de auto met 180.000km gekocht en toen niets over gehoord of gelezen.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Koosvm
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 22.08.2010 - 15:34

Vandaag de wervelklep vervangen. Leuk, spannend en geweldig moment als het blok weer aan slaat. Echt een smerige bende. Ik merkte dat de wervelklep slecht was omdat er links-rechts 3-4mm speling op zat. geen foutcodes.

Niet heel makkelijk, je hebt goed gereedschap nodig en het is heeel veel schoonmaken. je hoeft niets te ontluchten na demontage. (2x op contact II gehad voor minuutje, pompt/ontlucht automatisch) start daarna 2x starten vanzelf.

Het lastigste was de aluminium buis te verwijderen bovenop, ik kwam er later achter dat je deze bij de T-splitsing los moet maken (vida) achter de egr buis.(sleutel 7 voor nodig)
De injector kanalen zijn perfecr schoon te zuigen met een 16mm pvc buisje aan de stofzuiger. de overige kanalen heb ik alleen bovenin schoongemaakt. troep kan toch diep de motor in vallen daar.

De injectors heb ik alleen uitwendig gereinigd in een ultrasoonbad.

Om het sleutelen wat leuker te maken kan ik de ballonnen aanraden :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Koosvm op 09.09.2023 - 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 D5 summum (MY 2010)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
Gebruikersavatar
Koosvm
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 22.08.2010 - 15:34

vergeet niet dat de wervelklep op een rubber komt, dat is om hem te monteren en daarna trek je die eraf. kan echt originele delen aanraden. pakking van de deksel was ook goede kwaliteit
XC90 D5 summum (MY 2010)
V70 D4 awd summum (MY 2015)
XC70 D5 summum (MY 2005)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”