Even voorstellen en een in nevelen gehulde V50...
Geplaatst: 03.09.2023 - 20:52
Hallo allemaal! Na een tijdje rondgezworven te hebben op het forum zonder account, waarbij ik de nodige nuttige info opgeduikeld heb, heb ik toch maar besloten om lid te worden. Dit om te kijken of hier nog mensen heldere ingevingen hebben omtrent wat, zacht gezegd, interessante problemen met mijn MY2012 V50 D2.
Mijn eerste Volvo, ondertussen ook alweer 7 jaar geleden, was een 480. Die heb ik nog steeds. Maar, omdat ik toch meer kilometers ging maken voor werk heb ik augustus vorig jaar besloten om er een diesel bij te kopen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een V50 D2 uit 2012.
Een fijne, probleemloze auto het afgelopen jaar. Afgezien van het standaard onderhoud (ik heb afgelopen juli de draagarmen voor, schijven en blokken achter en alle filters en vloeistoffen vervangen) eigenlijk nooit problemen gehad.
Tot eind juli bij de apk bleek dat de auto niet door de deeltjesmeting kwam. Roetfilter vervangen was het advies.
Dus... roetfilter besteld en aan de slag maar, en als we dan toch bezig zijn ook meteen de EGR maar schoongemaakt. En daar komt de crux; accu niet los gehaald en sluiting gemaakt op de raildruk sensor...
Dom natuurlijk. Uiteindelijk de boel weer in elkaar gezet en inderdaad; de nodige storingen.
- De laaddrukregelaar van de turbo kreeg geen goede waarde meer door; dat bleek een losse vacuümleiding achterop het blok.
- De brandstofdruksensor gaf op weg naar de apk allerlei rare waarden, van enorm hoge tot enorm lage drukken. Daarbij trok de auto ook een rookgordijn waar je u tegen zegt, allemaal onverbrande diesel.
Met het oog op de sluiting vermoedden we al vrij snel dat de brandstofdruksensor de geest gegeven had en rare of lage brandstofdrukken gaf, dit was in vida ook wel terug te zien. Het sensor signaal fluctueerde enorm.
Daarbij ook de melding in Vida dat alle injectoren aan hun maximale adaptatiewaarde zaten, vermoedelijk vanwege het proberen te compenseren voor een te laag gemeten druk.
Dat zou ook het pluimen en naar onverbrande diesel stinken moeten verklaren, sensor geeft een lagere druk dan eigenlijk op de rail staat en dus stuurt het motormanagement alle injectoren maximaal open. Resultaat; veel te veel diesel in de verbrandingskamer natuurlijk.
Goed. Dan dus de brandstofdruksensor maar vervangen. Zo geschiedde. Daarna voor de zekerheid het hele brandstofsysteem nog nagelopen en ontlucht en.... geen foutcodes meer!
Kortom, VIDA, en de auto vinden dat er niks meer aan de hand is. Ik daarentegen, heb daar een mening over. En wel vanwege het volgende:
De auto start keurig, waarna hij of afslaat, of blijft lopen, maar erg slecht. Alsof hij een cilinder mist. Daarbij ook goed blauw pluimend en stinkend naar onverbrande diesel.
Gas reactie is er bijna niet, tenzij je het pedaal wat verder intrapt. Langzaam klimt het toerental dan, tot hij rond de 3000RPM oppakt en netjes begint te lopen. Doe dit een paar keer en het roken lijkt minder te worden en de auto begint ook in de lagere toerengebieden netjes te lopen.
Desondanks blijft hij stationair erg veel roken en stinken. Nu ben ik wel benieuwd waar ik het nog moet zoeken, foutcodes zijn er niet meer namelijk. De auto is tevreden naar eigen zeggen.
Nu zijn we met de slechte brandstofdruksensor nog naar de garage gereden (20 km totaal) dus de eerste redenering is dat alles ondertussen vol zit met onverbrande diesel die er nog uit moet, uitlaat, turbo, egr, allemaal natuurlijk lekker vol. Dan zou een goede rit de boel wel schoon moeten branden.
Maar voordat ik mijn motorolie vol diesel heb zitten; ergens heb ik het idee dat er meer aan de hand is en hoop ik dat hier op het forum iemand is die in een bepaalde richting kan wijzen waar het nog te zoeken zou zijn.
Bijgaand een video van de gasrespons van de auto wanneer hij eenmaal loopt; onderin houdt hij even in, daarna pakt hij keurig op. Afgezien daarvan trekt hij ook keurig voor zover ik dat in onze lange steeg kan proberen zonder geldige APK op het moment. Check engine lampje op de video is van de EGR die voor nu even afgekoppeld is om daar niet ook nog invloed van te hebben.
VIDEO
Ik heb voor de goede orde nog even een plotje gedraaid van de brandstofdruk tegen de adaptatiewaarden van alle injectoren en ben wel benieuwd of daar nog wat zinnigs van te zeggen valt.
PLOT
Dylan
Mijn eerste Volvo, ondertussen ook alweer 7 jaar geleden, was een 480. Die heb ik nog steeds. Maar, omdat ik toch meer kilometers ging maken voor werk heb ik augustus vorig jaar besloten om er een diesel bij te kopen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een V50 D2 uit 2012.
Een fijne, probleemloze auto het afgelopen jaar. Afgezien van het standaard onderhoud (ik heb afgelopen juli de draagarmen voor, schijven en blokken achter en alle filters en vloeistoffen vervangen) eigenlijk nooit problemen gehad.
Tot eind juli bij de apk bleek dat de auto niet door de deeltjesmeting kwam. Roetfilter vervangen was het advies.
Dus... roetfilter besteld en aan de slag maar, en als we dan toch bezig zijn ook meteen de EGR maar schoongemaakt. En daar komt de crux; accu niet los gehaald en sluiting gemaakt op de raildruk sensor...
Dom natuurlijk. Uiteindelijk de boel weer in elkaar gezet en inderdaad; de nodige storingen.
- De laaddrukregelaar van de turbo kreeg geen goede waarde meer door; dat bleek een losse vacuümleiding achterop het blok.
- De brandstofdruksensor gaf op weg naar de apk allerlei rare waarden, van enorm hoge tot enorm lage drukken. Daarbij trok de auto ook een rookgordijn waar je u tegen zegt, allemaal onverbrande diesel.
Met het oog op de sluiting vermoedden we al vrij snel dat de brandstofdruksensor de geest gegeven had en rare of lage brandstofdrukken gaf, dit was in vida ook wel terug te zien. Het sensor signaal fluctueerde enorm.
Daarbij ook de melding in Vida dat alle injectoren aan hun maximale adaptatiewaarde zaten, vermoedelijk vanwege het proberen te compenseren voor een te laag gemeten druk.
Dat zou ook het pluimen en naar onverbrande diesel stinken moeten verklaren, sensor geeft een lagere druk dan eigenlijk op de rail staat en dus stuurt het motormanagement alle injectoren maximaal open. Resultaat; veel te veel diesel in de verbrandingskamer natuurlijk.
Goed. Dan dus de brandstofdruksensor maar vervangen. Zo geschiedde. Daarna voor de zekerheid het hele brandstofsysteem nog nagelopen en ontlucht en.... geen foutcodes meer!
Kortom, VIDA, en de auto vinden dat er niks meer aan de hand is. Ik daarentegen, heb daar een mening over. En wel vanwege het volgende:
De auto start keurig, waarna hij of afslaat, of blijft lopen, maar erg slecht. Alsof hij een cilinder mist. Daarbij ook goed blauw pluimend en stinkend naar onverbrande diesel.
Gas reactie is er bijna niet, tenzij je het pedaal wat verder intrapt. Langzaam klimt het toerental dan, tot hij rond de 3000RPM oppakt en netjes begint te lopen. Doe dit een paar keer en het roken lijkt minder te worden en de auto begint ook in de lagere toerengebieden netjes te lopen.
Desondanks blijft hij stationair erg veel roken en stinken. Nu ben ik wel benieuwd waar ik het nog moet zoeken, foutcodes zijn er niet meer namelijk. De auto is tevreden naar eigen zeggen.
Nu zijn we met de slechte brandstofdruksensor nog naar de garage gereden (20 km totaal) dus de eerste redenering is dat alles ondertussen vol zit met onverbrande diesel die er nog uit moet, uitlaat, turbo, egr, allemaal natuurlijk lekker vol. Dan zou een goede rit de boel wel schoon moeten branden.
Maar voordat ik mijn motorolie vol diesel heb zitten; ergens heb ik het idee dat er meer aan de hand is en hoop ik dat hier op het forum iemand is die in een bepaalde richting kan wijzen waar het nog te zoeken zou zijn.
Bijgaand een video van de gasrespons van de auto wanneer hij eenmaal loopt; onderin houdt hij even in, daarna pakt hij keurig op. Afgezien daarvan trekt hij ook keurig voor zover ik dat in onze lange steeg kan proberen zonder geldige APK op het moment. Check engine lampje op de video is van de EGR die voor nu even afgekoppeld is om daar niet ook nog invloed van te hebben.
VIDEO
Ik heb voor de goede orde nog even een plotje gedraaid van de brandstofdruk tegen de adaptatiewaarden van alle injectoren en ben wel benieuwd of daar nog wat zinnigs van te zeggen valt.
PLOT
Dylan