verbruik V50 en verstuivers
Geplaatst: 05.09.2023 - 17:05
Recentelijk sprong onze v50 in limp modus. 'motor service vereist' en 'anti-skid service vereist'. Hij liep duidelijk op 3 cylinders en ging niet boven de 2k toeren.
Vida gaf een fout op cylinder 1, 'high to low side short'. Vida had in het verleden op alle cylinders wel al eens een fout gegeven, meestal iets met het buiten de geleerde max/min limiet lopen van de verstuiver in kwestie.
Dat werd verholpen met een flesje injector-reiniger.
Wij kochten deze auto op 72k km. Hij staat nu op zo'n 180k km. Gedurende die tijd was het verbruik eigenlijk altijd zo'n 5,5l/100km. Wat niet zo gunstig is als volvo belooft, maar gunstig genoeg om geloofwaardig te zijn.
Maar goed, nu reed hij niet meer (goed) dus. Omdat alle verstuivers meldingen hebben gehad in het verleden, heb ik besloten alle verstuivers te vervangen. Dit kostte mij EUR 230 per verstuiver, nieuw, voor VDO verstuivers.
Dit vervangen is overigens echt een klusje van niets. Het meest lastige was nog het schuim wat om e.e.a. gepakt zit, om dat er netjes uit te krijgen. En bij het terugklikken van de retourleiding brak er een koppelstukje af, waardoor er een nieuwe retourleiding nodig was (EUR 69, bij Volvo).
Dus vervangen, starten.. hij liep wat onrustig en heeft nog een km of 50 wat gesputtert, maar toen was het over. Sindsdien loopt hij weer prima.
We hebben er inmiddels 2 tanken diesel weggereden en het gehele rijgedrag is verbeterd. Hij trekt beter, en bij lastwisselingen had ie vroeger de neiging wat te schokken, is fors minder geworden.
Nu de reden voor dit hele verhaal.. het verbruik blijft nu hangen op 4,2l/100km. Dat is toch een aanzienlijke besparing.
Wat is een normaal verbruik voor een V50 d2 de 1600 diesel, 2e versie, zonder ERG klep etc.
Dan een andere vraag; deze verstuivers moesten volgens de verkopende site nog 'ingeleerd' worden. Ik heb een DICE, dus ik heb vDash gedownload en daar een account aanemaakt. Voor e15 kun je dan je verstuivercodes in de ECU zetten. Dit heb ik gedaan. IS dat het hele 'inleerproces', of zijn er nog stappen te ondernemen?
Over het algemeen: als je zo'n verstuiver-fout hebt met dat hij buiten z'n geleerde waardes loopt , kan ik maar 1 advies geven: vervang alle verstuivers. Het was bij ons dé reparatie met het meest positieve effect ooit.
Vida gaf een fout op cylinder 1, 'high to low side short'. Vida had in het verleden op alle cylinders wel al eens een fout gegeven, meestal iets met het buiten de geleerde max/min limiet lopen van de verstuiver in kwestie.
Dat werd verholpen met een flesje injector-reiniger.
Wij kochten deze auto op 72k km. Hij staat nu op zo'n 180k km. Gedurende die tijd was het verbruik eigenlijk altijd zo'n 5,5l/100km. Wat niet zo gunstig is als volvo belooft, maar gunstig genoeg om geloofwaardig te zijn.
Maar goed, nu reed hij niet meer (goed) dus. Omdat alle verstuivers meldingen hebben gehad in het verleden, heb ik besloten alle verstuivers te vervangen. Dit kostte mij EUR 230 per verstuiver, nieuw, voor VDO verstuivers.
Dit vervangen is overigens echt een klusje van niets. Het meest lastige was nog het schuim wat om e.e.a. gepakt zit, om dat er netjes uit te krijgen. En bij het terugklikken van de retourleiding brak er een koppelstukje af, waardoor er een nieuwe retourleiding nodig was (EUR 69, bij Volvo).
Dus vervangen, starten.. hij liep wat onrustig en heeft nog een km of 50 wat gesputtert, maar toen was het over. Sindsdien loopt hij weer prima.
We hebben er inmiddels 2 tanken diesel weggereden en het gehele rijgedrag is verbeterd. Hij trekt beter, en bij lastwisselingen had ie vroeger de neiging wat te schokken, is fors minder geworden.
Nu de reden voor dit hele verhaal.. het verbruik blijft nu hangen op 4,2l/100km. Dat is toch een aanzienlijke besparing.
Wat is een normaal verbruik voor een V50 d2 de 1600 diesel, 2e versie, zonder ERG klep etc.
Dan een andere vraag; deze verstuivers moesten volgens de verkopende site nog 'ingeleerd' worden. Ik heb een DICE, dus ik heb vDash gedownload en daar een account aanemaakt. Voor e15 kun je dan je verstuivercodes in de ECU zetten. Dit heb ik gedaan. IS dat het hele 'inleerproces', of zijn er nog stappen te ondernemen?
Over het algemeen: als je zo'n verstuiver-fout hebt met dat hij buiten z'n geleerde waardes loopt , kan ik maar 1 advies geven: vervang alle verstuivers. Het was bij ons dé reparatie met het meest positieve effect ooit.