Storing remsysteem & motormanagement & Xenon verlichting XC 70 2.5T 2005

Plaats reactie
Onnie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.08.2020 - 22:20
Locatie: Ovezande

Goedenavond,

Sinds een week of 6 na een uitgebreide zoektocht ben ik in het bezit van deze mooie XC 70, met een km stand van 162.000.Van een liefhebber geweest, forum stickers er op en eraan. Hij komt uit omgeving Franeker. Ik uit het Zeeuwse, veel verder kon ik in Nederland niet rijden.
Blij mee naar huis, en bij bijna thuiskomst het linker dimlicht defect. Dat kan natuurlijk. Het betreft hier Xenon verlichting. Omdat de Volvo Assistance bijna af zou lopen heb ik hem voor een olieverversing naar de Volvo dealer gebracht waardoor deze weer met een jaar verlengd zou worden. Hier tevens preventief de automaat laten powerflushen, er was in de historie niet terug te vinden of dat ooit uitgevoerd was. En naar het dimlicht laten kijken.
Aldaar constateert de monteur dat 1) het lampje niet helemaal fris meer was. Dat kan, vervangen maar. Wel 146,00 voor een lampje maar ok. 2) de Xenon lampen zijn aftermarket, merk Valeo.
Mee naar huis genomen, maar de melding kwam dezelfde avond opnieuw.
Het leek temperatuur afhankelijk, de ene keer blijven branden de andere keer van meet af aan niet aangaan.
De auto toch meegenomen op vakantie. Loopt prima op zich, maar out of the blue ( wel warm weer ) de storing in het remsysteem waarover ik op het forum al meer over gelezen heb:
-Temperatuurmeter viel weg
-Toerenteller viel weg
-rode gevarendriehoek aan.
-ABS lampje aan en blijft aan
Etc etc

Auto aan de kant gezet en eerst eens af laten koelen. Auto startte gewoon weer maar de melding remsysteem, zsm stoppen etc bleef maar nu ook de melding storing in motormanagementsysteem. Dagteller alleen streepjes en de km stand teller staat gewoon stil/loopt niet meer op.
BC werkt ook niet meer, alleen maar 9999 etc. Volvo assistance gebeld, affijn lang verhaal. Hij bleef gewoon rijden, remmen wat minder maar we konden er nog mee uit de voeten. Op de terugweg naar huis in het donker besloot ook het 2e dimlicht ermee te stoppen en zijn we op stadslicht en de mistlampen naar huis gesukkeld.

Ik las oorzaken in een kabelboom en nog een hoop andere ellende; ik weet er iets van maar ben geen sleutelaar. Ik ga zeker terug naar het autobedrijf waar ik hem van gekocht heb, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen met reparaties aan dit geheel, zodat ik wat beslagener ten ijs kom.Resetten ben ik geen voorstander van

Bij voorbaat dank voor de reacties, groeten, Onno
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoorheenS60 2.0T 2007,V70 2.0T 2013
Huidige:
XC70 2.5T 2005
XC40 Recharge 2022
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ziet er fraai uit, maar de adaptieve (met stuur mee draaiende) xenon koplampen zijn origineel nooit op dit bouwjaar geleverd (vraag me ook af of dat werkt, hiervoor zou er ook een knopje onderaan op de middenconsole moeten zitten). Van dit model waren die lampen pas leverbaar op een MY07 (die met zijknipperlichten in de buitenspiegels) of jonger (in geval van V70/S60 van hetzelfde model).
Uit m’n hoofd past dat qua stekkers/bedrading ook niet 1op1 (de bij origineel xenon behorende automatische koplamphoogte verstelling werkt volgens mij ook iets anders bij adaptieve lampen als ik het goed herinner) en is er waarschijnlijk iets aangepast in de kabelboom/stekkers om het aan te kunnen sluiten. Wellicht is dat een richting om in te zoeken voor je dimlicht?
Meldingen omtrent het remsysteem zou ik persoonlijk nooit mee door blijven rijden en zsm laten uitlezen (bij een dealer).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Onnie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.08.2020 - 22:20
Locatie: Ovezande

Hartelijk dank voor uw reactie! Er zit inderdaad een schakelaar onder de middenconsole onder de bekerhouder waarvan ik niet wist waar deze voor diende. Die zal ik eens omzetten en zien wat er dan gebeurt. Verder zal ik morgen contact gaan leggen net de verkopende partij. Wordt vervolgd, nogmaals heel hartelijk dank!
VoorheenS60 2.0T 2007,V70 2.0T 2013
Huidige:
XC70 2.5T 2005
XC40 Recharge 2022
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat is denk ik niet wat ik bedoel, voor het aan-/uitzetten van de meedraai functie zou er in het rijtje schakelaars onderstaande omcirkelde knop moeten zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Onnie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.08.2020 - 22:20
Locatie: Ovezande

Dat is ‘m inderdaad niet, deze zit niet op het dashboard. Ik heb een achteraf ingebouwde schakelaar onder de bekerhouder waarvan ik niet weet wat ie doet. Ook zit er 1 aan de buitenzijde van de middenconsole bestuurderszijde, deze zorgt voor het bewegen van de RTI waar nu TomTom op draait. En die werkt😉
VoorheenS60 2.0T 2007,V70 2.0T 2013
Huidige:
XC70 2.5T 2005
XC40 Recharge 2022
Onnie
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 27.08.2020 - 22:20
Locatie: Ovezande

Vandaag bij Volvo Bluekens geweest en uitgelezen; wat bleek:
De spanningskabel lag volledig los op de pool te stuiteren waardoor de BCM deze storing veroorzaakte. Het gaf tevens spanningsverlies wat tevens de continue storingen in de xenon dimlichten zou kunnen verklaren. Nu 3 afzonderlijke ritten gemaakt vandaag en heb nog geen melding gezien. Ook de startmotor draait sneller rond ineens. Hoefde er niet voor te betalen, dikke pluim voor Bluekens! En hopelijk blijft het stabiel nu.
VoorheenS60 2.0T 2007,V70 2.0T 2013
Huidige:
XC70 2.5T 2005
XC40 Recharge 2022
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”