'Kijkt' de Pilot Assist ook naar andere voertuigen?

PR2021
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.06.2023 - 18:21
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Mijn dank
Volvo V60 D3 Aut Momentum (MY2019)
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

raspaardje schreef: 12.09.2023 - 10:16 Denk dat het meeste waarmee topicstarter PR2021 geholpen is hier wel gezegd is. Tot wat opmerkingen/toevoegingen:
- PA is het systeem dat alleen vooruit kijkt en je eigen auto binnen de rijstrook houdt (=combi van ACC en LKA)
- CTA (=Cross Traffic Alert) is het systeem dat alleen werkt indien jezelf achteruit rijdt
- BLIS is een waarschuwingssysteem dmv lampjes in de buitenspiegels, dit systeem verzorgt niet de stuuringrepen
- Collision Avoidance is wél het systeem dat stuuringrepen doet. Maar of dat gebeurt wanneer een andere auto, die echt naast jouw auto rijdt, jouw kant op rijdt durf ik niet te zeggen.
Zodra de auto echter maar een beetje voor je rijdt en zich teveel naar jouw auto beweegt zal CA ingrijpen.
Dank voor je reactie! Ik ken de systemen die je hierboven nogmaals toelicht aangezien deze ook oo onze auto zitten.

Het verbaasd me dat deze sensoren (CTA en BLIS) niet in een breder spectrum gebruikt worden bijvoorbeeld bij Pilot Assist of Collision Avoidance. Volvo zal hier vast een goede reden voor hebben.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik heb mijn oorspronkelijke bericht nog een beetje aangepast.


Overigens zou het best kunnen dat de sensoren van bijv. BLIS weldegelijk het Collision Avoidance systeem kunnen activeren.
Dat weet ik echter niet.

Het Intellisafe Surround (vroeger een optie nu standaard op elke V60) staat al jaren op deze manier beschreven in de prijslijsten:
Blind Spot Information System - BLIS met Lane Change Merge Assist en Steer Assist, Cross Traffic Alert met Auto Brake en
Collision Warning & Mitigation Support achter


Op de Volvo website spreekt Volvo echter weer van Collision Avoidance, zie bijv. hier: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 511b650320

Over Collision Avoidance wordt echter met geen wordt gerept in de prijslijsten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb geen Blis, maar Collision Avoidance heb ik wel.
Dat is daar dus niet aan gekoppeld maar wel aan de PA modules
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

BLIS zou wel degelijk aan CA gekoppeld kunnen zijn.
Maar als jij geen BLIS hebt levert bij jou BLIS iig geen input voor CA.

Wel de andere systemen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat is waar wat je zegt.

Bij mij zal ie met een auto van de zijkant niet reageren.
Wel met een auto van voren iig, dat heb ik per ongeluk getest :-) Niet normaal trouwens die ingreep.

Voor de duidleijkheid die auto ging op een vreem lopend weggetje de hoek om en ik stuurde om een andere auto heen.
Toen greep ie in. Correct welliswaar, maar in dit geval had het nooit een botsing geworden.

Wel fijn om op deze manier te hebben meegemaakt. Weet als ie het echt op bv een 80km/h weg doet en je hebt je hand verkeerd aan het stuur dat je je pols en of vingers breekt
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8345
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Jers3n schreef: 12.09.2023 - 02:02Dat mag dus wel, op een (fiets)suggestiestrook (die met onderbroken lijn) mag men zelfs parkeren ‘als dat zonder die strook ook zou mogen’. (En dus ook rijden of stilstaan)
Is er een doorgetrokken lijn (onafhankelijk van de kleur van het wegdek), dan mag autoverkeer daar inderdaad helemaal niet overheen, zoals bij elke doorgetrokken streep (en kan het een fietsstrook indien zo aangeduid).
Zeker bij die Panda, dat is buiten de bebouwde kom, staan er geen fiets-logo’s op het wegdek in de suggestiestrook èn is er een vrij-liggend 2-richtingen fietspad. In de ‘Panda-situatie’ is het puur een suggestiestrook om de weg smaller te laten lijken, zodat er mogelijk minder (snel te) hard gereden wordt.
Dat van deze specifieke bushalte werd ons nota bene bij code 95 verteld...
Die weg waar de Panda rijdt is idd een 60 zone, met overdreven naar binnen getrokken onderbroken lijnen. Maar veel mensen gaan daar rijden zoals de Panda doet.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 12.09.2023 - 17:14 Dat is waar wat je zegt.

Bij mij zal ie met een auto van de zijkant niet reageren.
Wel met een auto van voren iig, dat heb ik per ongeluk getest :-) Niet normaal trouwens die ingreep.

Voor de duidleijkheid die auto ging op een vreem lopend weggetje de hoek om en ik stuurde om een andere auto heen.
Toen greep ie in. Correct welliswaar, maar in dit geval had het nooit een botsing geworden.

Wel fijn om op deze manier te hebben meegemaakt. Weet als ie het echt op bv een 80km/h weg doet en je hebt je hand verkeerd aan het stuur dat je je pols en of vingers breekt
Of BLIS uiteindelijk gekoppeld is aan CA weet ik dus niet, hè!
Dus of de auto uiteindelijk weg zal sturen wanneer een auto die naast je rijdt jouw kant op komt en jouw auto dreigt te gaan raken.

Weet wel dat CA laat ingrijpt, dat beschrijft Volvo ook zo.
Dat heb je dus ook mogen ervaren...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nee, maar wat je zegt zou heel goed kunnen en ik denk dat het klopt.
Mijn CA doet het waarschijnlijk alleen van voor en niet van de zijkant. Ik ga niet weer testen overigens :-)

Een auto met BLIS mogelijk wel van de zijkant. Dat was toen ook het verhaal met die politie Volvo,s volgens mij, die konden iemand er niet aframmen en daar is dat toen uitgehaald.
Misschien liggen er nog ergens BLIS chipsets die ik kan gebruiken........
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Henk{GP}
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 08.02.2023 - 14:04

Hierbij my 2cts.
Handige insights bij het gebruik van PA.
- PA werkt tot ongeveer een ingestelde snelheid van 134 km/u in mijn MY19, daarboven deactiveert het systeem.
- elektrische rijden werkt tot ongeveer 125 km/u in mijn MY19.

Hervatten van de Adaptieve Cruise of Pilot Assist (e.g. bij een stoplicht) kan gemakkelijk met het reset/return knopje op het linker bedieningspaneel van je stuur. Dan hoef je het gaspedaal niet aan te tikken om het systeem weer op gang te krijgen (e.g. in de file op de snelweg).
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

BLIS werkt icm CA. Zelf mogen ervaren dat het systeem heeft ingegrepen. Ik reed op de middelste rijbaan van drie. Een invoegend voertuig rechts van mij reed achter mij gelijk naar de uiterst linkse rijbaan. Ik wilde net een voertuig inhalen. Door de hoge snelheid van het andere voertuig heb ik deze niet opgemerkt. Stuuringreep het gevolg. Naar rechts en een melding dat het systeem had ingegrepen en een aanrijding heeft voorkomen.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
Henk{GP}
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 08.02.2023 - 14:04

C30BlackStone schreef: 13.09.2023 - 20:29 BLIS werkt icm CA. Zelf mogen ervaren dat het systeem heeft ingegrepen. Ik reed op de middelste rijbaan van drie. Een invoegend voertuig rechts van mij reed achter mij gelijk naar de uiterst linkse rijbaan. Ik wilde net een voertuig inhalen. Door de hoge snelheid van het andere voertuig heb ik deze niet opgemerkt. Stuuringreep het gevolg. Naar rechts en een melding dat het systeem had ingegrepen en een aanrijding heeft voorkomen.
Zo denk ik dat we maar blij mogen zijn met hoe Volvo deze systemen heeft ontwikkeld. De rijhulpsystemen bij de concurrentie is niet altijd even doordacht.. Of juist zo aanwezig dat je ze permanent afschakelt voordat je de oprit af bent.. Ik vind het allemaal goed werken (y)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

C30BlackStone schreef: 13.09.2023 - 20:29 BLIS werkt icm CA. Zelf mogen ervaren dat het systeem heeft ingegrepen. Ik reed op de middelste rijbaan van drie. Een invoegend voertuig rechts van mij reed achter mij gelijk naar de uiterst linkse rijbaan. Ik wilde net een voertuig inhalen. Door de hoge snelheid van het andere voertuig heb ik deze niet opgemerkt. Stuuringreep het gevolg. Naar rechts en een melding dat het systeem had ingegrepen en een aanrijding heeft voorkomen.
Dank voor je reactie. Ik kan idd dan ook niet anders concluderen dat BLIS input geeft aan Collision Avoidance om weg te sturen en daarmee een aanrijding te voorkomen.
Pilot Assist kijkt echt alleen naar voren en Cross Traffic Alert werkt alleen wanneer de achteruitversnelling is ingeschakeld.

Het ontbreken van BLIS betekent dus iets meer dan alleen maar het gebrek aan wat lampjes in de buitenspiegelglazen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Nou dat vind ik niet helemaal de juiste omschrijving.

Zowel Blis hard en software als de PA systeem leveren input aan CA.
Als je Blis hebt werkt CA ook bij en auto die van de zijkant komt. Zonder Blis alleen van de voorkant (die in tegengestelde richting komt)

De Volvo systemen werken inderdaad beter dan de meeste concurrenten heel smooth ook. Tesla is nog iets beter overigens, Mercedes ongeveer gelijk maar duur.
De VAG en BMW gaan ook wel daarna wordt het sterk minder.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 14.09.2023 - 13:35 Nou dat vind ik niet helemaal de juiste omschrijving.

Zowel Blis hard en software als de PA systeem leveren input aan CA.
Als je Blis hebt werkt CA ook bij en auto die van de zijkant komt. Zonder Blis alleen van de voorkant (die in tegengestelde richting komt)
Ik zeg toch niks anders?

Wat ik wil zeggen is dat heel veel mensen denken dat BLIS alleen twee lampjes in de buitenspiegel is.
Maar het is dus een systeem dat ook input verzorgt om CA te activeren in de situaties van auto's die naast of iets achter je rijden.
En daarmee een aanrijding kan worden voorkomen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb blis en CA maar bij de aanrijding vorige maand hebben deze niet ingegrepen:busje voegde op 't laatste moment in op uitvoegstrook net thv mijn auto, en we raakten elkaar over de ganse lengte van de auto(spiegel toegeklapt en nog bleef busje mijn auto wegduwen) schade bij mij valt mee: kras op spiegelbehuizing en richtingaanwijzer, linker achterdeur (blutsje ter grootte van 2€) en linkerachtervleugel licht geraakt(bluts en kras ter grootte van 2€), reed wel niet op PA of ACC
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 929
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat is ook apart, of de auto moet geen ruimte hebben gezien zowel aan de zijkant als achterkant.
Ik zou het wel na laten kijken, want volgens mij had ie het wel moeten doen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2800
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 15.09.2023 - 14:56 Dat is ook apart, of de auto moet geen ruimte hebben gezien zowel aan de zijkant als achterkant.
Ik zou het wel na laten kijken, want volgens mij had ie het wel moeten doen.
Yep, lijkt er wel op.

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19857
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Yep zo ken ik ring Antwerpen...lomp in en uitvoegen.
De Fransen rondom Lyon die zie je aankomen, rondom Antwerpen als een sloopkogel zoals dit busje.
Was altijd blij dat ik uitsluitend met Truck daar langs kwam, die zag men niet zo snel over het hoofd..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

diesel01 schreef: 15.09.2023 - 16:40 Yep zo ken ik ring Antwerpen...lomp in en uitvoegen.
De Fransen rondom Lyon die zie je aankomen, rondom Antwerpen als een sloopkogel zoals dit busje.
Was altijd blij dat ik uitsluitend met Truck daar langs kwam, die zag men niet zo snel over het hoofd..
was de ring rond Brussel maar is even erg als Antwerpen
busje is los tegen mijn zijkabt gereden aan +/- dezelfde snelheid al ik reed, het is pas toen ik afremde(omdat hij bleef duwen en er rechts ook een busje reed) dat het schurend geluid kwam(op de vorige video van de frontcamera is er geen busje te zien, hoor je me enkel claxoneren)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”