Pagina 1 van 2

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 08:28
door N207
Eerste dilemma.
We overwegen onze V60 T5 R-Design in te ruilen en twijfelen tussen plug-in hybride of volledig elektrisch.
De voor- en nadelen van beide typen beginnen te duizelen, waarbij we niet geholpen worden door verkopers. Een verkoper die voorkeur heeft voor plug-in zal de nadelen van elektrisch aandikken, en bij een verkoper met een voorkeur voor elektrisch is dit andersom.
Hopend dat hier objectievere meningen zijn....

Tweede dilemma.
als we voor elektrisch gaan bestaat de shortlist uit twee auto's: Polestar 2 en Volvo XC40 Recharge.
Als we beide auto's samenstellen volgens onze wensen, is het verschil in aanschafprijs niet groot.
De Polestar vinden we het mooist, rijdt lekkerder, is beter afgewerkt en heeft meer bereik. De Volvo is iets groter, ook niet lelijk en heeft een wat hogere zitpositie (vooral door mijn vrouw gewenst).
We hebben inmiddels ook bij andere merken proefgereden, maar dit is de shortlist geworden. Wel opvallend is dat de Volvo-dealer het laagste inruilbedrag voor de V60 biedt van allemaal...

Het zwakke punt van Polestar is dat hier geen auto kan worden ingeruild bij aanschaf. Je zult dus zelf je auto moeten verkopen of via de Volvo-dealer, waar de Polestar dan in onderhoud komt. Maar diezelfde Volvo-dealer biedt bij aanschaf van een Polestar ineens € 2000,-- minder voor dezelfde V60.
En om de V60 nu maar op Marktplaats te zetten.... We hebben het hier niet over een auto van een paar duizend Euro.

Kortom, het tweede dilemma is dat we eigenlijk voor de Polestar willen kiezen, maar tegen de verkoop hiervan opzien. Ideeën?

Bedankt voor het meedenken.

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 09:12
door raspaardje
Waarom de V60 verkopen is mijn eerste gedachte?

Omdat een andere auto goedkoper te rijden is of omdat je weer eens wat nieuws wilt?

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 09:55
door N207
raspaardje schreef: 12.09.2023 - 09:12 Waarom de V60 verkopen is mijn eerste gedachte?
De V60 is bijna 4 jaar oud en nu krijg ik er een optimale inruilprijs voor (in combinatie met de aanschafprijs van een nieuwe). Een jaar wachten betekent meer bijbetalen.
En mijn vrouw vindt de instap van de V60 te laag.
Maar je hebt gelijk met je vragen, dat is eigenlijk een 3e dilemma...

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 10:23
door raspaardje
Een jaar wachten betekent meer bijbetalen...
Je bedoelt het verschil in inruilprijs van de V60 een jaar later overtreft de afschrijving van een nieuwe auto in het eerste jaar?

Instap te laag: stoel op de hoogste stand en zelf fitter worden...:-)

Ik denk dat iig een XC40 enorm kan tegenvallen vwb interieur en rijplezier tov je V60.
Maar goed, dat is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht en of je dat persoonlijk ook zo beleeft.

Qua verschil in rijden zou je natuurlijk gemakkelijk kunnen testen door dezelfde testroute met de V60 en de andere auto's vlak achter elkaar te rijden.

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 10:33
door V480-S60
Instap in Polestar is toch ook wat hoger dan de V60?

En ik kan niet in je portemonnee kijken maar ga voor de Polestar en verkoop je V60 via "Wij kopen auto's" lijkt mij het minste rompslomp geven. Wel krijg je minder voor de V60. En ja inruilen doet vaak huilen als je hoort wat men teruggeeft.

En ik hoor idd vaker dat de Volvodealer minder geeft dan de "vreemde" dealer. Ik kan dat niet plaatsen maar het gaat uiteindelijk over het extra bij te betalen bedrag voor de nieuwe auto.

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 10:51
door Paul
Ga voor de Polestar en vraag of Polestar je helpt met de inruil. Ze hebben daar nu een bedrijf voor die daar bij helpt, dus vraag hen dat. Stel je wilt trouwens de Polestar, heb ik nog een referellink voor je, krijg je 100euro tegoed om te "tanken" :-)

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 19:21
door Bart
Mijn schoonouders hebben vorig jaar hun XC60 D5 verkocht aan Wij Kopen Auto’s voor een hele nette prijs die best een stukje boven de inruilprijs bij verschillende dealers lag. Zo ben je er meteen van af, en heb je geen bandentrappers aan je deur 😎

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 19:22
door Fredhead
Ik hoorde dat verhaal juist vaak andersom, goed om eens te lezen dat dit dus ook anders kan daar.

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 20:16
door N207
Paul schreef: 12.09.2023 - 10:51 Ga voor de Polestar en vraag of Polestar je helpt met de inruil. Ze hebben daar nu een bedrijf voor die daar bij helpt, dus vraag hen dat. Stel je wilt trouwens de Polestar, heb ik nog een referellink voor je, krijg je 100euro tegoed om te "tanken" :-)
Ja, dat zag ik ook. Staat een beetje verborgen op de site, maar de eerste indicatie was al hoger dan bij de dealer.
Als het een Polestar wordt stuur ik je wel een pb. In ieder geval bedankt alvast.

Twee dilemma's

Geplaatst: 12.09.2023 - 21:41
door Bart
fredhead schreef: 12.09.2023 - 19:22 Ik hoorde dat verhaal juist vaak andersom, goed om eens te lezen dat dit dus ook anders kan daar.
Mijn vader heeft uiteindelijk zijn V70 ingeruild bij het bedrijf waarhij de T-Roc heeft gekocht, maar ook daar was de inruilwaarde lager dan de prijs die in eerste instantie door Wij Kopen Auto's was geboden. Hij heeft toen maar voor het "gemak" van inruilen gekozen.

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 09:59
door redracer
nog een andere invalshoek ; waarom wordt er op deze bedragen moeilijk gedaan over €2000 ? Wat een luxe probleem dit kost nou eenmaal het snel switchen van auto's en die 2000€ heb je dan toch al ' minder ' afgeschreven omdat de prijzen omhoog gegaan zijn door allerlei crisis.

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 10:15
door V480-S60
€2.000,- is gewoon een hoop geld. Ook bij "dit soort" bedragen.
En ja daar kan je je druk over maken. Maar dat geldt voor alles.
Sommigen vinden het een sport om "zo goedkoop" mogelijk een auto op de kop te tikken voor "de Beste Deal". Er zijn mensen die "bij dit soort bedragen" een deal laten klappen op €100,00
Laat ieder het zelf bepalen

Maar back on topic. Succes met de keuze. Wat je ook besluit. Jij neemt de beslissing.

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 12:44
door OGA244
V480-S60 schreef: 12.09.2023 - 10:33 Instap in Polestar is toch ook wat hoger dan de V60?

En ik kan niet in je portemonnee kijken maar ga voor de Polestar en verkoop je V60 via "Wij kopen auto's" lijkt mij het minste rompslomp geven. Wel krijg je minder voor de V60. En ja inruilen doet vaak huilen als je hoort wat men teruggeeft.

En ik hoor idd vaker dat de Volvodealer minder geeft dan de "vreemde" dealer. Ik kan dat niet plaatsen maar het gaat uiteindelijk over het extra bij te betalen bedrag voor de nieuwe auto.
vaak hebben andere merken extra geld beschikbaar om vreemde merken in te ruilen.. Niet omdat ze meer waard zijn

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 13:21
door Gouwe
En voor wat betreft je eerste dilemma: daar is denk ik door niemand geen zinnig woord over te zeggen zonder de hele context van jou huidige en toekomstige situatie te kennen.
Ik vind bijvoorbeeld een Polestar 2 ook mooi, maar hij mag "maar" 1500kg trekken. Voor mij dus een no-go.

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 13:42
door V480-S60
Ohw ja, ik zie nu ook je eerste dilemma. (Teveel gefocused op de Polestar en/of XC40.

Er is één objectief "voordeel" met betrekking tot de keuze Plug-in Hybride t.o.v volledig BEV.
Bereik bij de PHEV is groter ten opzichte van een BEV.
Kies je een PHEV die vergelijkbaar is qua uitvoering van je V60 is de XC60 T6 de beste optie. (En kan meer trekken als dat van belang is.)

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 14:14
door mees
En die staat op een steenworp afstand van de N207 (rode lijn in je avatar) bij een dealer.
Succes met het maken van een moeilijke (luxe)keuze.

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 17:36
door Nel
V480-S60 schreef: 13.09.2023 - 13:42 Ohw ja, ik zie nu ook je eerste dilemma. (Teveel gefocused op de Polestar en/of XC40.

Er is één objectief "voordeel" met betrekking tot de keuze Plug-in Hybride t.o.v volledig BEV.
Bereik bij de PHEV is groter ten opzichte van een BEV.
Kies je een PHEV die vergelijkbaar is qua uitvoering van je V60 is de XC60 T6 de beste optie. (En kan meer trekken als dat van belang is.)

Beste, een groot nadeel van een PHEV is de complexiteit van de mechaniek. OBC lader + ERAD stuk + niet gerelateerd aan een plug-in = zetelverwarming en de jaarlijkse terugkerende verstopping van de achterruit sproeier. Ik vind dat niet normaal voor een wagen van 5 jaar oud met minder dan 50 000 km. Sommigen onder ons hebben helemaal geen klachten. Beter zo natuurlijk! Persoonlijk vrees ik de ERAD het meest. Volvo geeft levenslange garantie op onderdelen, maar het is onzeker dat ERAD onder die garantie valt. BESTE (en duurste) auto waar ik ooit mee gereden heb! Maar mijn volgende zal geen PHEV zijn. Verschil in smaak en goesting moet er zijn!

Groetjes,

Nel

Twee dilemma's

Geplaatst: 13.09.2023 - 17:48
door N207
Bedankt voor de reacties tot zover. Even over de context: ik koop de auto zakelijk (eenmanszaak) en de voorkeur gaat uit naar nieuw. Op de laatste Saab 9-5NG na hebben we de "gewoonte" de auto's niet ouder dan een jaar of vier te laten worden voor ze in te ruilen . Iets met boekwaarde en afschrijving; mijn vrouw doet de boekhouding ;-).
De eerste gedachte was nu om te "wennen" aan stekkeren door naar een Plug-in te kijken. En bij voorkeur iets met een wat hogere instap dan de huidige V60. Maar de keuze was redelijk beperkt. We hebben even naar XC60 gekeken, maar nieuw met de gewenste opties kom je ver boven de 70k uit en dat is een no-go. En tweedehands praat je al snel over 2020 of 2021 en dan heb ik niet het gevoel dat ik erop vooruit ga t.o.v. de V60 MY2020.
We hebben een aantal proefritten gemaakt in diverse merken plug-in hybrids en de enige die nu nog op de shortlist staat is (ahum) Mazda CX-60.
Al kijkend kwamen we toch uit bij BEV. Ook hier weer een aantal proefritten gemaakt. Hyundai Ionic 5 viel af, die is veel te nerveus en deint erg bij drempels e.d. Op een Kia EV6 kunnen geen dakdragers (op de versies met een panoramadak en die hebben juist de gewenste opties). De Polestar 2 en Volvo XC40 bleven uiteindelijk over. Bij de Volvo heb ik inderdaad het idee dat we er qua rijbeleving op achteruit gaan. De Polestar heb ik altijd al prachtig gevonden en rijdt net zo strak als de V60. Dat is dus een grote kanshebber.
Een trekhaak is wel gewenst, maar ik heb deze voornamelijk om een fietsendrager op te zetten. En af en toe een klein aanhangertje om wat naar de gemeentewerf te brengen.

Waarschijnlijk gaan we binnenkort nog eens bij Polestar kijken...

Twee dilemma's

Geplaatst: 14.09.2023 - 20:49
door Bart
Heerlijk om hier mee bezig te zijn, toch? Die CX-60 is ook mooi maar schijnt (zo heb ik gelezen, niet ervaren) niet zo heel lekker te rijden.

Polestar is gewoon prachtig, destijds (2021) nog naar gekeken maar toch voor de iets ruimere V60 gegaan.

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 12:26
door N207
Bart schreef: 14.09.2023 - 20:49 Heerlijk om hier mee bezig te zijn, toch? Die CX-60 is ook mooi maar schijnt (zo heb ik gelezen, niet ervaren) niet zo heel lekker te rijden.

Polestar is gewoon prachtig, destijds (2021) nog naar gekeken maar toch voor de iets ruimere V60 gegaan.
Inderdaad heeft de Mazda de neiging om iets te "stuiteren" bij drempels. Wij vonden het niet echt storend, maar ik kan me voorstellen dat je dat wel vindt als je achterin zit. De kinderen zijn uitgevlogen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iemand achterin zit, bijvoorbeeld naar vergaderingen e.d. Maar het is wel een mooie, imposante auto en de afwerking is zonder meer van het niveau Volvo, Lexus en de Duitse "premium" merken.
Maar dat vinden we van de Polestar ook EN dat is de beter rijdende auto. Het is dus appels en peren vergelijken.
Eerst maar een trip naar Praag maken voor werk, daarna knopen doorhakken. Wordt vervolgd...