Pagina 1 van 1
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 13:30
door egeerlof
Hallo,
Na 7 jaar en een dikke 2 ton kilometers naar alle tevredenheid gereden te hebben met mijn 2015 XC90 D5, heb ik hem met gemengde gevoeldens ingeruild voor een XC90 Hybrid T8 en wel een Excellence uitvoering.
Over de T8 heb ik even een vraag. De Volvo dealer gaf mij een uitleg over de range van de elektromotor en dat die mede wordt bepaald m.b.v. het Volvo navigatiesysteem. Zodra daar een route in staat (ook al weet je die zelf wel), weet de T8 precies wanneer de elektromotor wel en niet ingezet moet worden om hier zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.
Ik was de laatste jaren in mijn D5 gewend gebruik te maken van Apple Carplay met Flitsmeister met route en dan werkt de Volvo navigatie niet. Hebben jullie hier ervaring mee en moet ik toch weer terug naar het Volvo navigatiesysteem?
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 13:50
door Henry82
Het klopt dat tegenwoordig de navigatie helpt om te bepalen wat de ideale verhouding stroom / brandstof is in de hybrid modus. Alleen weet ik zo niet vanaf wanneer dit ingevoerd is.
Maar een Excellence, dat is een exclusieve! Kom maar op met die foto's

XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 13:56
door diesel01
Oeii naisssss.
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 15:07
door Almerev70
Zo dat is een hele mooie!!
En een T8 is echt lekker hoor. Heb zelf een V60 T8 twin engine 2019 en daar werkt idd de navi samen met de hybride.
Dus als ik naar het werk ga, zet ik als eind bestemming thuis en werk als tussenstop, ff wennen aan deze handeling want beetje raar om na 23 jaar woon-werk nog steeds je navi te gebruiken...
Wel kan je je navi op je bestuurdersdisplay zetten en bijv FM op het hoofdscherm middels carplay (althans bij mij kan dat met android auto).
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 15:37
door egeerlof
Henry82 schreef: ↑15.09.2023 - 13:50
Het klopt dat tegenwoordig de navigatie helpt om te bepalen wat de ideale verhouding stroom / brandstof is in de hybrid modus. Alleen weet ik zo niet vanaf wanneer dit ingevoerd is.
Maar een Excellence, dat is een exclusieve! Kom maar op met die foto's
Dank voor jullie snelle antwoord! Hierbij even wat foto's van de dealer.
12433696826-34316091-1-1.png
12433696834-34316091-9.jpg
12433696872-34316091-47.jpg
12433696885-34316091-60.jpg
Klein detail, ik heb het scheidingsraam achter de tweede zitrij eruit laten halen, om nog eens iets "langs" mee te kunnen nemen en voor wat verse zuurstof voor ons hondje te zorgen

.
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 16:07
door Henry82
Prachtig! Of het de meest praktische auto is met 5 ipv 7 zitplaatsen durf ik niet te zeggen, maar je hebt wel echt een uniek exemplaar te pakken! Zijn er niet veel van gemaakt.
Heb je de champagne glazen er ook nog bij?

XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 16:10
door raspaardje
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 16:11
door Walter
Henry82 schreef: ↑15.09.2023 - 16:07
Prachtig! Of het de meest praktische auto is met 5 ipv 7 zitplaatsen durf ik niet te zeggen, maar je hebt wel echt een uniek exemplaar te pakken! Zijn er niet veel van gemaakt.
Heb je de champagne glazen er ook nog bij?
sterker nog, zijn 4 zitplaatsen
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 16:22
door diesel01
Sjiek hoor, glasplaat tussen bagage en passagiers.
Gefeliciteerd, daar rijden er vast niet veel van in NL.
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 16:29
door Gouwe
Prachtig, een heel bijzondere uitvoering.
Ik zelf gebruik in mijn XC90T8 nooit de navi van Volvo (en heb de koppeling tussen navi en automatische schakeling benzine/elektro ook niet). Ik neem aan dat wil je van deze koppeling profiteren dat je dan wel altijd en bij elke rit de route moet invoeren?
Ik zelf gebruik Carplay icm Waze als ik de route niet weet. Ik rijd altijd in Pure weg (gekoppeld aan mijn persoonlijk rijmodus). Afhankelijk van de rit en of ik op bestemming kan laden zet ik hem onderweg op "Hold" om zo de accu te sparen.
Is wat handmatig schakelen tussen accu en benzine zo, maar verbruik van 1:18 gemiddeld kan ik zo wel bereiken. Veel plezier met de T8.
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 15.09.2023 - 20:08
door NielsPHEV
de e consumptie uitstellen naar het einde van de rit maakt wat de volvo navi kan maakt weinig uit al zeker niet met een niet longrange. Bij korte ritten gewoon zelf in pure zetten de rest van de ritten in hybrid.
Mooie wagen trouwens !
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 09:42
door egeerlof
Henry82 schreef: ↑15.09.2023 - 16:07
Prachtig! Of het de meest praktische auto is met 5 ipv 7 zitplaatsen durf ik niet te zeggen, maar je hebt wel echt een uniek exemplaar te pakken! Zijn er niet veel van gemaakt.
Heb je de champagne glazen er ook nog bij?
Haha, klopt en het betreffen inderdaad slechts 4 zitplaatsen! Maar wel hele goede!
Jullie begrijpen dat we daar wel even over na hebben moeten denken en een aantal hele goede redenen hebben de doorslag gegeven toch voor specifiek deze auto te gaan.
En ja hoor, helemaal compleet met de Orrefors Champagne glazen en bij aflevering bij de Volvo dealer een mooi fles Prosecco in het koelkastje.

XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 09:52
door egeerlof
Gouwe schreef: ↑15.09.2023 - 16:29
Prachtig, een heel bijzondere uitvoering.
Ik zelf gebruik in mijn XC90T8 nooit de navi van Volvo (en heb de koppeling tussen navi en automatische schakeling benzine/elektro ook niet). Ik neem aan dat wil je van deze koppeling profiteren dat je dan wel altijd en bij elke rit de route moet invoeren?
Ik zelf gebruik Carplay icm Waze als ik de route niet weet. Ik rijd altijd in Pure weg (gekoppeld aan mijn persoonlijk rijmodus). Afhankelijk van de rit en of ik op bestemming kan laden zet ik hem onderweg op "Hold" om zo de accu te sparen.
Is wat handmatig schakelen tussen accu en benzine zo, maar verbruik van 1:18 gemiddeld kan ik zo wel bereiken. Veel plezier met de T8.
Dank!
Mijn auto is van bouwjaar 2018.
Hoe weet je, of kan je zien dat je deze koppeling tussen navigatie en automatische schakeling benzine/elektromotor hebt?
Overigens goede tip voor gebruik van standen Pure en "Hold" functie.
Wanneer zetten jullie de Drive (D) stand over in Battery? (B)?
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 09:55
door egeerlof
NielsPHEV schreef: ↑15.09.2023 - 20:08
de e consumptie uitstellen naar het einde van de rit maakt wat de volvo navi kan maakt weinig uit al zeker niet met een niet longrange. Bij korte ritten gewoon zelf in pure zetten de rest van de ritten in hybrid.
Mooie wagen trouwens !
Dank en vooral ook voor de drive mode tip!
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 10:06
door Hans Eilander
@egeerlof, ik denk dat ze zelfs in het koninklijk huis, een beetje jaloers op je zijn, met zó,n exclusieve, prachtige Volvo. Veel plezier met deze schitterende XC90.

XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 13:09
door egeerlof
Hans Eilander schreef: ↑16.09.2023 - 10:06
@egeerlof, ik denk dat ze zelfs in het koninklijk huis, een beetje jaloers op je zijn, met zó,n exclusieve, prachtige Volvo. Veel plezier met deze schitterende XC90.
Ja, dat denk ik ook @Hans! Dank voor je compliment

!
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 16.09.2023 - 14:18
door Gouwe
D= drive B = Brake?, maar ik gebruik het vooral als B van Berg. Je kunt door licht te remmen met de voetrem hetzelfde effect bereiken. Meest efficiënt is naar mijn mening de auto zo lang mogelijk te laten uitrollen. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat de auto niet afremt als je het gas loslaat, maar ga het ook zelf ervaren. Je kunt gewoon tijdens het rijden wisselen en je merkt het effect pas bij gas los. Door verder terug te schakelen schakel je handmatig terug in de versnelling. Ook dat kan handig zijn met bijvoorbeeld een aanhanger berg op rijden, hoewel VOlvo dat adviseert om de Powerstand te gebruiken.
Volgens mij is er met Sensus (het OS van Volvo wat jij hebt in het grote touchpaneel) geen koppeling tussen navi en motorstand, maar misschien heb ik het mis.
Ik gebruik het in ieder geval niet.
XC90 Hybrid T8 Elektromotor Range
Geplaatst: 23.09.2023 - 12:32
door egeerlof
Allemaal nog bedankt voor jullie reacties op mijn vraag en Excellence natuurlijk

.
Ondertussen van een Volvo specialist vernomen dat de navigatie hulp voor bepaling ideale verhouding stroom / brandstof in de hybrid modus, alleen maar op gaat voor het nieuwe Android (Google) systeem. Met Sensus, wat in mijn 2018 Excellence zit, werkt dit dus niet.