How-to: Android 10" headunit in XC60 2009 - 2012 inbouwen

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Ik lees de vraag vaker op Facebook, en heb zelf de sprong gewaagd. Heb verschillende typen aangekocht, de eerste twee deden het niet of waren incompleet. Deze is compleet in de zin dat alle extra kabels bijgeleverd zijn die je nodig hebt voor installatie. Dus mijn advies is deze aan te schaffen van Ekiy. Ik heb gekozen voor de T7 uitvoering, dus met 8GB RAM en 128 GB ROM. Dat is wel fijn qua verwerkingssnelheid en gaat vastlopen tegen. In mijn XC70 zit een unit met 2GB RAM en die loopt om de haverklap vast. Mijn advies: Geef de paar tientjes meer uit en bespraar jezelf frustratie.
Nota bene: Mijn XC60 heeft zelf bluetooth, een telefoonaansluiting en een achteruitrijcamera. Ik kies ervoor de originele Volvo opties te gebruiken, dus ik heb geen aftermarket achteruitrijcamera, microfoon en bluetooth verbinding aangesloten. In plaats daarvan heb ik mij ingezet om juist de originele Volvo opties in te kunnen zetten.

Nota nota bene: Op internationale fora heb ik gelezen dat het XC60 achteruitrijlicht schakelt op de min en niet op de plus. Sommigen hebben daarom een relais aangesloten op het snoer dat schakelt op het harnas van de Android headunit. Ik heb dat zelf niet gedaan. Mocht iemand dat wel gedaan hebben en dit kunnen toelichten (liefst met foto's) voor hen die dat onder dezelfde omstandigheden ook moeten doen, dan zie ik graag aanvullingen op mijn eerste aanzet hier. Het schema van het achteruitrijlicht plaats ik helemaal onderaan deze post.

Nota nota nota bene: Ik ben (en werk als) registercontroller. Dat betekent dat ik verstand heb van financiële verslaglegging en -risicobeheersing. Ik ben op geen enkele wijze een monteur of ingenieur. De kans bestaat dat ik zaken verkeerd benoemd heb, het is niet mijn vakgebied. Alles dat hier staat komt voort vanuit mijn eigen zoekwerk op internet en pionierend knutselen. Corrigeer mij waar nodig. Dat brengt automatisch het positieve nieuws dat je dus geen techneut hoeft te zijn hiervoor. Het slechte nieuws is, dat ik moet aangeven dat alles hier ter indicatie is en een weergave van mijn eigen hobbyisme. Dat betekent dat ik moet aangeven dat schade die ontstaat vanuit het volgen van dit verslag voor eigen verantwoordelijkheid en rekening is.
Goed, we beginnen met het verwijderen van de plastic sierkap die het oude navigatiescherm afwerkt (gebruik plastic gereedschap tegen schade):

Afbeelding

Wanneer je de kap los haalt, vergeet dan niet rustig de aansluiting voor de alarmlichtenknop los te maken. De alarmlichtenknop verwijder je daarna uit de kap door deze achter de kap aan de zijkanten in te klemmen en naar voren te duwen:
Afbeelding

Daarna verwijder je deze twee T20's:
Afbeelding

Vervolgens verwijder je de sierkap van de CD-sleuf met een plastic tool:
Afbeelding

Daarna kan je deze twee T20's verwijderen:
Afbeelding

Plaats daarna de auto in neutraal:
Afbeelding

Verwijder ook de vier torx20's aan de achterkant. Daarna kan je de waterval naar voren trekken:
Afbeelding

Verwijder daarna de vier T20's links en rechts naast het navigatiescherm:
Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-17 om 14.06.22.jpg
Daarna kan je het navigatiescherm eruit halen door het zwarte frame wat naar voren te trekken:
Afbeelding

Voor wie het interessant vindt, dit zijn de connectoren. De groene is voor de originele achteruitrijcamera en de bruine voor een originele vooruitrijcamera. En als ik het goed heb, is de zwarte voor de navigatie en de blauwe voor de canbus:
Afbeelding

Bij gebrek aan een parkeercamera voor, zijn dit de stekkers die ik had:
Afbeelding

Daarna kan je deze twee Torx 20's verwijderen zodat de radio headunit los komt:
Afbeelding

Trek de radio naar voren en verwijder de grijze stekker die de radio van stroom voorziet:
Afbeelding

Plaats nu de grijze stekker van het nieuwe Android harnas tussen de originele stekker van de radio en de radio zelf:
Afbeelding

Plaats daarna de groene stekker van het niewue android harnas tussend e originele groene stekker van de CCM (zie rode cirkel):
Heb je een XC60 2014 - 2017, dan gebruik je niet deze groene, maar de kleinere grijze die in het harnas zit!
Afbeelding

Dus zo:
Afbeelding

Ik wil ook de originele achteruitrijcamera gebruiken, omdat die lijnen heeft die het stuurgedrag volgen. Als je dat ook wilt, moet je een mannelijke Fakra-E naar Tulp (RCA) kopen. Ik heb zelf deze gekocht. Deze plaats je tussen de gele tulp voor de achteruitrijcamera en de vrouwelijke groene Fakra-E stekker van de Volvo:
Afbeelding

Dat ziet er dan als volgt uit:
Afbeelding

Daarna sluit je een snoer aan op pin 05 ( het tweede snoer na de aarde aansluiting, zijnde de derde vanaf het begin) van de zwarte hoofdstekker van het harnas van de nieuwe android:
Afbeelding

Zie voor extra toelichting hierop het onderstaande diagram:
Sd4f8b5db4469446d8f057ca9c71fd4d19.jpg
Trek dit snoer naar de achterklep en sluit deze aan op pin 1 (groen/bruin) van de stekker in de achterlichtmodule:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sluit daarna de Audio tulp naar 3,5mm jack aan op het nieuwe Android harnas op de "Audio Out L" en de "Audio Out R" op de corresponderende kleuren.
Afbeelding

Geleidt dit snoer nu via de binnenzijde van de waterval naar de kastje in de middenconsole waar deze in de Aux ingang gestoken wordt:
Afbeelding

Ik adviseer sterk om alle connecties af te plakken met auto-isolatietape, zodat je de kans op storingen en los raken minimaliseert:
Afbeelding

Daarnaast adviseer ik alle niet gebruikte tulp-kabels ook af te plakken met isolatietape:
Afbeelding

Even testen en jawel, originele Volvo achteruitrijcamera op het grote nieuwe scherm:
Afbeelding

Split screen apps, zoals Spotify en navigatie (Waze, maar iedere mogelijkheid is te installeren):
Afbeelding

Of een app full screen:
Afbeelding

En als je de juiste opties selecteert voor de Canbus-instellingen, dan zie je ook de CCM informatie op het Android scherm (vooral belangrijk voor de Sensus jaren):
Afbeelding

Dan zie je dit aan de onderkant van het scherm de volgende informatie komen wanneer je iets met het klimaat doet:
Afbeelding

Zoals beloofd aan het begin van deze post, hier het schema van het achteruitrijlicht uit het Haynes boek:
Schema achteruitrijlicht.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Wat een prachtig verslag. Ziet er mooi uit, hulde voor het feit dat je dit zo gedetailleerd deelt hier op het forum!
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
Gebruikersavatar
Brainonline
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.07.2016 - 19:18

Mooi en duidelijk verslag. :) Hoe zit dat met het radio ontvangst (FM)? Is dat ook plug en play? Of moet dit nog apart aangesloten worden. Zag ook dat er dab modules zijn voor de USB aansluitingen.
En wat betreft de audio dit verloopt dus via de AUX ingang? Ik denk dat ik deze ook ga aanschaffen namelijk. Ik gebruik veel spotify en Maps via mijn telefoon en vindt dus een groter scherm een uitkomst. Daarbij zie ik ook dat er een gsm ontvangst mogelijk is met een extra sim.

Volvo XC60 2.4D AWD 2012
Volvo XC60 D4 inscription 2016
Volvo XC60 T8 2019

🫎🫎🫎
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele operatie geweest. Mooi en helder foto verslag.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Allereerst, dank allen voor de positieve feedback.

In reactie op deze vraag:
Brainonline schreef: 02.10.2023 - 09:33 Mooi en duidelijk verslag. :) Hoe zit dat met het radio ontvangst (FM)? Is dat ook plug en play? Of moet dit nog apart aangesloten worden. Zag ook dat er dab modules zijn voor de USB aansluitingen.
En wat betreft de audio dit verloopt dus via de AUX ingang? Ik denk dat ik deze ook ga aanschaffen namelijk. Ik gebruik veel spotify en Maps via mijn telefoon en vindt dus een groter scherm een uitkomst. Daarbij zie ik ook dat er een gsm ontvangst mogelijk is met een extra sim.
Er is een verloopje bijgesloten om de Fakra kabel van Volvo om te zetten naar coax, dat dan weer in de nieuwe Android unit gaat. Zelf heb ik dat niet gedaan, want dan blijft de fysieke knop "FM" in het dashboard werken om de radio te bedienen. Ik heb dan FM-knop voor de radio en de aux-knop voor deze android. Zelf heb ik niet de moeite genomen voor een DAB+ USB aansluiting, maar de app "Nederland FM" geïnstalleerd; daarop staan alle DAB kanalen die ik dan benader via gedeelde hotspot van mijn telefoon (die ik sowieso altijd met de unit deel, om ook Spotify te hebben en verkeersinformatie op de TomTom Go of Waze app).
Je kunt inderdaad een dedicated SIM plaatsen met 4G, maar daar moet je dan een apart abonnement voor hebben. Een clone van je eigen SIM werkt niet. Heb dat gehad in mijn XC70 voor de telefoonmodule. Het Nederlandse netwerk kan maar één verbinding aan, dus de laatste SIM die zich geregistreerd heeft op het netwerk, heeft het netwerk. Dat betekent, in je auto stappen, SIM wordt wakker en krijgt netwerk. Auto uitzetten en uitstappen en die SIM heeft geen netwerk meer, maar de SIM in je telefoon meldt zich niet opnieuw aan. Dus effect: Je bent onbereikbaar. Dan moet je na iedere parkeersessie je telefoon op vliegtuigstand zetten en weer opnieuw aanmelden op het netwerk. Daar zijn wel automatische scripts voor mogelijk op een Android nu, maar ik vind dat te veel gedoe.

Wat ik gedaan heb: ik heb een Android telefoon (Samsung S23). Daarin heb je "modes", als je dat niet hebt, zijn er apps voor die hetzelfde doen zoals "automate". Ik heb de telefoon verteld, dat wanneer hij connectie maakt met de bluetooth van mijn XC60, dat die dan ook gelijk de hotspot moet activeren. Daardoor heeft de Android altijd voor ik de straat uitgereden ben een internetverbinding en dus live verkeersinformatie, DAB-radio en Spotify.

Oh en ja, audio verloopt via de Aux. Ik heb zelf een Dynaudio systeem en was bezorgd of dit wel wat kwalitatief geluid zou meebrengen, maar dat is met de equaliser zelfs vooruit gegaan.
Gebruikersavatar
Brainonline
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25.07.2016 - 19:18

Kato22 schreef: 06.10.2023 - 09:11 Allereerst, dank allen voor de positieve feedback.

In reactie op deze vraag:
Brainonline schreef: 02.10.2023 - 09:33 Mooi en duidelijk verslag. :) Hoe zit dat met het radio ontvangst (FM)? Is dat ook plug en play? Of moet dit nog apart aangesloten worden. Zag ook dat er dab modules zijn voor de USB aansluitingen.
En wat betreft de audio dit verloopt dus via de AUX ingang? Ik denk dat ik deze ook ga aanschaffen namelijk. Ik gebruik veel spotify en Maps via mijn telefoon en vindt dus een groter scherm een uitkomst. Daarbij zie ik ook dat er een gsm ontvangst mogelijk is met een extra sim.
Er is een verloopje bijgesloten om de Fakra kabel van Volvo om te zetten naar coax, dat dan weer in de nieuwe Android unit gaat. Zelf heb ik dat niet gedaan, want dan blijft de fysieke knop "FM" in het dashboard werken om de radio te bedienen. Ik heb dan FM-knop voor de radio en de aux-knop voor deze android. Zelf heb ik niet de moeite genomen voor een DAB+ USB aansluiting, maar de app "Nederland FM" geïnstalleerd; daarop staan alle DAB kanalen die ik dan benader via gedeelde hotspot van mijn telefoon (die ik sowieso altijd met de unit deel, om ook Spotify te hebben en verkeersinformatie op de TomTom Go of Waze app).
Je kunt inderdaad een dedicated SIM plaatsen met 4G, maar daar moet je dan een apart abonnement voor hebben. Een clone van je eigen SIM werkt niet. Heb dat gehad in mijn XC70 voor de telefoonmodule. Het Nederlandse netwerk kan maar één verbinding aan, dus de laatste SIM die zich geregistreerd heeft op het netwerk, heeft het netwerk. Dat betekent, in je auto stappen, SIM wordt wakker en krijgt netwerk. Auto uitzetten en uitstappen en die SIM heeft geen netwerk meer, maar de SIM in je telefoon meldt zich niet opnieuw aan. Dus effect: Je bent onbereikbaar. Dan moet je na iedere parkeersessie je telefoon op vliegtuigstand zetten en weer opnieuw aanmelden op het netwerk. Daar zijn wel automatische scripts voor mogelijk op een Android nu, maar ik vind dat te veel gedoe.

Wat ik gedaan heb: ik heb een Android telefoon (Samsung S23). Daarin heb je "modes", als je dat niet hebt, zijn er apps voor die hetzelfde doen zoals "automate". Ik heb de telefoon verteld, dat wanneer hij connectie maakt met de bluetooth van mijn XC60, dat die dan ook gelijk de hotspot moet activeren. Daardoor heeft de Android altijd voor ik de straat uitgereden ben een internetverbinding en dus live verkeersinformatie, DAB-radio en Spotify.

Oh en ja, audio verloopt via de Aux. Ik heb zelf een Dynaudio systeem en was bezorgd of dit wel wat kwalitatief geluid zou meebrengen, maar dat is met de equaliser zelfs vooruit gegaan.
Aaah dank je voor die extra info! Ik heb de radio inmiddels ook geïnstalleerd. Gelukkig spreekt het meest voor zich (plug and play). Alleen was het wel plug maar geen play. Uiteraard goed naar jouw uitleg gekeken maar ik heb een iet wat nieuwer model (xc60-2016) met premium sound en dus iets andere connectoren. Ik had dus geen geluid nadat ik alles had aangesloten. Ook niet met de AUX zoals bij jou. Bleek dus dat ik van de originele radio connector nog twee kabels moest doorzetten naar die van de android radio connector. Heeft even geduurd voordat ik hier achter kwam. Staat ook nergens omschreven natuurlijk als je iets van de fabrikant krijgt >_<
20231003_225332.jpg
Deze 2 oranje draden zijn dus waarschijnlijk van het audio gebeuren. Deze worden dus niet doorverbonden met het harnas van de bijgeleverde plug and play kabelboom maar moet je zelf even overzetten naar de lege en dezelfde positie op die van de android radio. Je kan ze er zo uitwippen en in de nieuwe connector plaatsen.

Ik heb de Radio van de android radio zelf wel in gebruik alleen twijfel ik, en ik kon er niks over vinden op het internet, welke van de 2 aansluitingen nou precies de radio antenne is. Ik heb uiteraard diegene gepakt met het beste bereik =) Ik neem ook aan dat de andere voor de GPS ontvangst is? Of zijn ze beide voor radio ontvangst?? Heb jij of iemand anders een idee?
20230914_094948.jpg
20230914_094943.jpg
Overigens is het ontvangst nu nog slecht hoor vind ik. Slechter als bij de Oem radio. Denk er dan ook aan om jouw voorbeeld te volgen met de Nederland fm app en automate te installeren. Maar ik probeer dit eerst nog even op te lossen met een antenne versterker, zodat de vrouw ten alle tijden wel een radio tot haar beschikking heeft. Die is niet zo van de hotspot verbindingen en extra appjes. :) mocht dit geen verbetering geven dan moet ze wel.

Ik vond trouwens dat het scherm in het donker slecht dimbaar was. Nog steeds te fel op het laagst. Ik heb via de playstore een screen dimmer gedownload en hier mee het scherm goed kunnen dimmen.

Voor de rest vind ik het een mooie aanvulling op de auto. Zal ook even kijken welke navigatie app ook offline het best werkt. Maps werkt ook na een offline download goed alleen begint soms te stotteren. Ik heb hier nooit last van gehad op mijn mobiel. En met 8GB geheugen zou je verwachten dat alles vloeiend zou moet lopen. Misschien eens de cache legen of deze opnieuw installeren. Ik zal ook eens kijken naar Waze en Maps.me of deze dat ook hebben. De GPS ontvangst is goed. Tenminste minimaal 5 satellieten

En oja wat geluid betreft is dit zeker geen achteruit gang. Moet zeggen dat met alle instellingen dit zeker niet slechter klinkt als met wat ik had. Al met al dik tevreden met de radio. Het is alleen nog wat tweaken met diverse onderdelen en apps :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Volvo XC60 2.4D AWD 2012
Volvo XC60 D4 inscription 2016
Volvo XC60 T8 2019

🫎🫎🫎
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Brainonline schreef: 10.10.2023 - 11:03
Aaah dank je voor die extra info! Ik heb de radio inmiddels ook geïnstalleerd. Gelukkig spreekt het meest voor zich (plug and play). Alleen was het wel plug maar geen play. Uiteraard goed naar jouw uitleg gekeken maar ik heb een iet wat nieuwer model (xc60-2016) met premium sound en dus iets andere connectoren. Ik had dus geen geluid nadat ik alles had aangesloten. Ook niet met de AUX zoals bij jou. Bleek dus dat ik van de originele radio connector nog twee kabels moest doorzetten naar die van de android radio connector. Heeft even geduurd voordat ik hier achter kwam. Staat ook nergens omschreven natuurlijk als je iets van de fabrikant krijgt >_<
[zie afbeelding hierboven] Deze 2 oranje draden zijn dus waarschijnlijk van het audio gebeuren. Deze worden dus niet doorverbonden met het harnas van de bijgeleverde plug and play kabelboom maar moet je zelf even overzetten naar de lege en dezelfde positie op die van de android radio. Je kan ze er zo uitwippen en in de nieuwe connector plaatsen.
Goede toevoeging voor hen die een nieuwer model hebben! Top!
Brainonline schreef: 10.10.2023 - 11:03 Ik heb de Radio van de android radio zelf wel in gebruik alleen twijfel ik, en ik kon er niks over vinden op het internet, welke van de 2 aansluitingen nou precies de radio antenne is. Ik heb uiteraard diegene gepakt met het beste bereik =) Ik neem ook aan dat de andere voor de GPS ontvangst is? Of zijn ze beide voor radio ontvangst?? Heb jij of iemand anders een idee? Overigens is het ontvangst nu nog slecht hoor vind ik. Slechter als bij de Oem radio.
Kan je niet net zoals ik de FM origineel houden, zodat je met de FM knop van Volvo zelf de radio hebt? Ik heb dat extra schermpje, waardoor ik de FM-frequentie daar zie, maar als jij de juiste canbus-instelling kiest moet je op het nieuwe Android scherm de Volvo info zien. Ook ik vind de oude connectie beter.
Brainonline schreef: 10.10.2023 - 11:03 Ik vond trouwens dat het scherm in het donker slecht dimbaar was. Nog steeds te fel op het laagst. Ik heb via de playstore een screen dimmer gedownload en hier mee het scherm goed kunnen dimmen.
Leuke tip. Ik zou nog wel iets via automate o.i.d. willen, dat die tussen zonsopgang en ondergang automatisch aanpast. Maar dan moet die app locatie ondersteunen die kijkt naar de zonnestanden. Als ik wat vind, plaats ik het hier.
Brainonline schreef: 10.10.2023 - 11:03 Voor de rest vind ik het een mooie aanvulling op de auto. Zal ook even kijken welke navigatie app ook offline het best werkt. Maps werkt ook na een offline download goed alleen begint soms te stotteren. Ik heb hier nooit last van gehad op mijn mobiel. En met 8GB geheugen zou je verwachten dat alles vloeiend zou moet lopen. Misschien eens de cache legen of deze opnieuw installeren. Ik zal ook eens kijken naar Waze en Maps.me of deze dat ook hebben. De GPS ontvangst is goed. Tenminste minimaal 5 satellieten
Ik gebruik alleen Waze, maar als dat brak werkt; dan heb ik voor € 20 per jaar ook TomTom Go geïnstalleerd. Dat werkt met gedownloade kaarten en is dus ook offline beschikbaar in geval van nood.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”