Turbo levert niet gevraagde vermogen, wastegate probleem?

Plaats reactie
NiekVoll
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.11.2020 - 14:58

Hallo,

Sinds kort merk ik dat mijn volvo v60 d6 PHEV 2014 trager optrekt. Na uitlezen met Autel maxicom vallen er 2 dingen op.
1. De gevraagde Air mass/stroke wordt op een gegeven moment niet mee gehaald.
2. De "Turbo controle valve Bypass or VNT" ( de wastegate?,) gaat open terwijl de maximale turbodruk nog lang niet bereikt is.

Foto 1, hier wordt er nog turbo druk opgebouwd. Turbo controle valve bypass is nog 100%, dus dicht.
Volvo v60.jpg
Foto 2: Turbo controle valve bypass gaat open, Turbo bouwt geen druk meer op.
Volvo v60 open.jpg
De MAP sensoren zijn beide vervangen (op het blok en bij de intercooler). Ook de turbolader is vervangen. De air massa meter is gecontroleerd en werkt naar behoren.
De vacuumslangen naar de wastegate zijn vervangen.
Zelf denk ik dat de wastegate te snel wordt opengetrokken door turbolader. Misschien versleten veer in de wastegate, waardoor er minder vacuum nodig is om de wastegate te activeren?
Ik kan kijken hoeveel PSI de wastegate nodig heeft om open te gaan, maar ik weet niet wat de normaal waarde zijn. Iemand een idee?
Of doe ik iets verkeerds? Vind het wel raar, de sensoren registreren dat de bypass open gaat en dat de turbo verder geen druk opbouwt. Waarom zorgt de ECU niet dat de turbolader pas later de wastegate open maakt? OF is dit een denkfout? Komt het vaker voor dat de wastegate kapot gaat?
Bij oudere logs gaat namelijk de bypass later open.
Wie kan mij verder helpen? Bedankt.

Groet,

Niek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Heb je niet gewoon een lek in het inlaatsysteem? De boost pressure desired en de gemeten boost pressure liggen bij beide momenten ook ver uit elkaar, scheelt steeds bijna de helft.

Daarnaast heb je een VNT turbo (variabel nozzle geometrie) waar ook een deel van de turbodruk regeling op zit. Waste gate wordt dan vooral gebruikt om ineens en snel de laaddruk te dumpen (bij plots gas los bijvoorbeeld)
NiekVoll
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26.11.2020 - 14:58

HbTps schreef: 29.09.2023 - 13:11 Heb je niet gewoon een lek in het inlaatsysteem? De boost pressure desired en de gemeten boost pressure liggen bij beide momenten ook ver uit elkaar, scheelt steeds bijna de helft.

Daarnaast heb je een VNT turbo (variabel nozzle geometrie) waar ook een deel van de turbodruk regeling op zit. Waste gate wordt dan vooral gebruikt om ineens en snel de laaddruk te dumpen (bij plots gas los bijvoorbeeld)
Bedankt voor je bericht. Ik heb afgelopen week nog wat metingen gedaan en hierbij valt op dat als ik vol vermogen ga de turbodrukken niet hoger dan 2000hPa krijg, terwijl als ik half vermogen ga dan de turbodruk langzaam kan opbouwen tot 2400hPa en de Air mass/stroke wel gehaald. Daarna valt de turbodruk weg, maar gaat de wastegate ook verder open. Mag ik dan niet de conclusie trekken dat er geen/weinig lek in de het inlaatsysteem zit, aangezien ik wel hoger drukken kan genereren?

Je geeft aan dat de wastegate vooral gebruikt wordt om de laaddruk te dumpen. Misschien haal ik 2 dingen door elkaar: Wastegate (Bij nummer 34) zorgt toch voor laaddruk beperking als de motor hogere toeren maakt? En de dumpvalve (nummer 10) die verder in het turbosysteem zit gaat open als je gaslos laat?
Turbo.jpg
Verder heb ik dit weekend de EGR los gehaald en schoongemaakt. (EGR was redelijk schoon)
De wastegate heb ik met een vacuumpomp getest en het viel op dat deze bij het minste vacuum al de stang naar binnen werd getrokken en al snel op de maximum zit (100mmHg). (nogmaals ik weet niet wat standaard is, ik heb het met een andere wastegate van een VW 2.5 TDI vergeleken en die heeft meer vacuum nodig wilt er iets gebeuren en zit om 300mmHg op de maximale stand. Ik snap dat de wastegates natuurlijk niet identiek zijn en waarschijnlijk andere vacuums nodig kunnen hebben...)

Ik ga morgen de volvo dealer bellen om wat meer informatie op te vragen. Kosten wastegate en of ze de slangen onder druk kunnen zetten.
Wordt vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bugfix
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
Locatie: Amsterdam

Niet gehinderd door enige technische kennis; wellicht heb je hier iets aan:
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED

Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Ben je al een stap verder in de diagnose? Ik heb een 2014 V60 D6 met het zelfde probleem. Komende maandag zetten we hem op de brug om te kijken of we iets kunnen vinden.
volvoben
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 13.03.2009 - 16:04

Blijkt de TCV te zijn, zie dit forum:
viewtopic.php?p=1837916#p1837916
Thvmh
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.08.2014 - 14:59

NiekVoll schreef: 21.09.2023 - 16:06 Hallo,

Sinds kort merk ik dat mijn volvo v60 d6 PHEV 2014 trager optrekt. Na uitlezen met Autel maxicom vallen er 2 dingen op.
1. De gevraagde Air mass/stroke wordt op een gegeven moment niet mee gehaald.
2. De "Turbo controle valve Bypass or VNT" ( de wastegate?,) gaat open terwijl de maximale turbodruk nog lang niet bereikt is.

Foto 1, hier wordt er nog turbo druk opgebouwd. Turbo controle valve bypass is nog 100%, dus dicht.
Volvo v60.jpg
Foto 2: Turbo controle valve bypass gaat open, Turbo bouwt geen druk meer op.
Volvo v60 open.jpg

De MAP sensoren zijn beide vervangen (op het blok en bij de intercooler). Ook de turbolader is vervangen. De air massa meter is gecontroleerd en werkt naar behoren.
De vacuumslangen naar de wastegate zijn vervangen.
Zelf denk ik dat de wastegate te snel wordt opengetrokken door turbolader. Misschien versleten veer in de wastegate, waardoor er minder vacuum nodig is om de wastegate te activeren?
Ik kan kijken hoeveel PSI de wastegate nodig heeft om open te gaan, maar ik weet niet wat de normaal waarde zijn. Iemand een idee?
Of doe ik iets verkeerds? Vind het wel raar, de sensoren registreren dat de bypass open gaat en dat de turbo verder geen druk opbouwt. Waarom zorgt de ECU niet dat de turbolader pas later de wastegate open maakt? OF is dit een denkfout? Komt het vaker voor dat de wastegate kapot gaat?
Bij oudere logs gaat namelijk de bypass later open.
Wie kan mij verder helpen? Bedankt.

Groet,

Niek
Ben je er nog achter gekomen wat er aan de hand is?
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”