Brandstofsysteem probleem, Diesel

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

VOLVO C30 (533) 1.6 D Diesel (109 Pk / 80 kW D 4164 T, bj 2011

Probleem: Maand of 3 geleden, als ik even iets sneller doorschakelde dan schakelde de motor naar het "gereduceerde vermogen", de sleutel er even uit gehaald en er weer in, dan was alles voor een week of twee weer ok, ik moest steeds vaker/sneller resetten tot dat het uit eindelijk helemaal niet meer ging en ik naar de garage gesleept moest worden (geen Volvo garage) , bij het uitlezen bleek dat het om een "fout in brandstofsysteem" ging, toen der tijd kon ik de fout oproepen door even iets sneller door te schakelen, als ik rustig en op tijd omhoog schakelde gebeurde het niet. Er werd mij aanbevolen alle verstuivers te laten testen, moesten naar iemand anders toe gebracht worden, dit ging nogal wat kosten. Ik heb toen voorgesteld of we niet eerst het dieselfilter kunnen vervangen, dit is toen gedaan en de fout was gelijk weg, ik kon echt overdreven snel optrekken (even als test natuurlijk) en alles was weer ok. (mijn conclusie was toen dat het niets met de verstuivers te doen had, wat denken jullie?) Nu begint het weer terug te komen dat de "gereduceerde vermogen" fout weer op treed, het gekke is alleen dat het nu ook kan optreden als ik heel rustg rijd, of bijvoorbeeld als je even stilstaat met draaiende motor, ik kan de fout deze keer niet reproduceren door bijvoorbeeld zoals als eerder even snel op te trekken, resetten gaat wel weer door even de sleutel er uit te trekken. Ik ga nu toch maar eerst zelf even het dieselfilter vervangen, misschien heeft iemand nog een ander idee?
Wat ik mij verder afvroeg is voor hoelang je met het gereduceerde vermogen kan door rijden? Zit daar een tijdlimiet op, blijft hij bijvoorbeeld na een bepaalde tijd helemaal staan? Volgende vraag is, zit er in het filter een brandstofdruk sensor? ( er lopen wel draden naar toe, misschien sensor brandstof druk probleem?) Bij voorbaat mijn dank, ik zal mij even terug melden als ik het filter heb vervangen. (nog even toegevoegd dat het geen origineel volvo filteris geweest)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat is sneller doorschakelen?
De auto laag in z'n toeren houden?

Het filter heeft geen brandstofdruk sensor, deze zit onder de motorkap.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5648
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Hoeveel km's heb je intussen gereden na het vernieuwen van het dieselfilter?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Dank voor de reacties, sinds het vernieuwen van het filter heb ik ongeveer 10.000 km gereden, was toch al bijna 7 maanden geleden ipv. van de 3 maanden die ik eerst vermelde. Met sneller optrekken bedoel met een hoger toerental als je normaal zou gebruiken, de eerste keer voor het vervangen van het filter kon ik de melding
in het verleden oproepen door volgas op te trekken in de eerste versnelling, na overschakelen in de tweede versnelling kwam dan de melding al, dit was dus na het vervangen van dieselfilter verdwenen. Vanmorgen even mijn vrouw naar metro gebracht, koude motor, gelijk na het starten melding gereduceerd vermogen, na een minuut of 5 was melding verdwenen en kon ik weer met hoog toerental doorschakelen zonder dat de melding kwam, in iedergeval heb ik het filter al besteld, daarna meld ik mij nog eens.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Starten gebeuren wel normaal?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Motor start gelijk bij het omdraaien van de sleutel,hij draait ook prima stationair,dit was nooit een probleem, ook nu niet.
TranceXL
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.04.2020 - 13:24

Hallo, een update, hogedruk brandstofpomp is uit elkaar geweest en schoongemaakt, sinds enige weken is alles ok geen problemen meer.
Ik heb nog een vraagje, hoe krig je de waarschuwing weg in het display "Ruim tijd in v. onderhoud", kan ik die laten verdwijnen? Grt Hans
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Even de beurt resetten :-)
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Plaats reactie

Terug naar “C30”