DSTC sport of ESC OFF

Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Op de foto s zie je een twee afbeeldingen vab mijn XC70 2012 . Zijn er XC70 rijders die hiermee werken?

Mijn vraag is wat je nu merkt als je DSTC sport activeert. Waar en hoe werkt die instelling elektronisch op gedrag XC70
Andere vraag is of deze stand ook de geartronic beïnvloed bijvoorbeeld. ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vermoed dat ie wat meer slip toe laat voordat het systeem in grijpt.
Zo werkt zo'n zelfde stand bij andere merken ook.

Gedrag van de versnellingsbak veranderd hierdoor niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat denk ik ook, als ik het goed heb zal er ook in het boekje staan dat je dit kan gebruiken voor (weg)rijden op gladdere ondergrond (zoals sneeuw/los zand), en is er iets meer slip toegestaan voordat het systeem ingrijpt.

Weet niet of er op je GT een sportstand zit, maar die zal het schakelgedrag wel beïnvloeden (hogere toeren voor opschakelen en fellere reactie op gaspedaal, dat was tenminste zo bij onze V70 T5 GT8)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hmm ik heb een XC70 en die GT heb ik niet. Vraag die nu opkomt of je de ESC OFF moet gebruiken bij Off road en sneeuw...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1731
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik dacht dat hij dan ook standaard meer power naar de achterwielen gaf. Maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Mijn jaren in winter wonderland heb ik altijd alles gewoon standaard laten staan. 🙂 Wel alles eens geprobeerd, maar uitvoerig testen en vergelijken vroeg me teveel tijd en op publieke wegen ook niet verantwoord.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou hem gewoon aan laten staan, zit je echt vast kan je het zaakje uitzetten en kijken of het dan lukt om weg te komen.
Vanuit de Pajero-wereld bestaan er juist weer aanpassingen waarbij de tractiecontrole ten alle tijden handmatig aan of uitgezet kan worden zodat ze in plaats van met flink slippende wielen gewoon grip hebben.
Ik heb hiervoor wel een standaard schakelaar maar in zodra het tussendiff op slot gaat springt de tractiecontrole automatisch uit en is niet meer aan te zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik kan wel eens kijken met de OBD uitlezer erbij of de tractie veranderd. Gekke is dat op dit moment niemand het echt weet. Heb ook al op Engelse site Volvo gegoogeld...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Het staat toch redelijk duidelijk in het ‘boekje’ uitgelegd….
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BSXC: Weer wat wijzer....:)

Ik heb hier dus compleet overheen gelezen in de digitale versie 'boekje XC70 ' die ik heb. Dank je wel voor het screenshot want het geeft een heldere uitleg. Hier in de bergen mag dan dan altijd wel in de sportstand , echter bij elke start moet je deze opnieuw activeren.
Belangrijkste is dat feitelijk de wielen meer doorslippen als je de sportstand activeert en dat is prettig op de grevvel-wegen hier achterlangs met ook hellingen van 17%
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Toch nog even een aanvulling door de ervaring inmiddels:
als je de sportstand gebruikt kunnen de wielen doorslippen en dat helpt in de sneeuw weg te komen, daarnaast is de S-sand van je automaat een programma die de toeren naar boven jaagt en schakel momenten soms bij de 2500rpm legt.

Je zit dan in maximaal koppel en inmiddels rij ik hier in bergland best wel regelmatig in de S stand van de automaat. Voordeel is vooral meer afremmen op de motor in de afdaling en een vlottere wagen in de klim.. Nadeel verbruik stijgt naar 1:10,5-11 gemiddeld.

In de gewone stand van de geartronic schakelt deze soms zo snel omhoog dat ik met 1300 rpm de helling opga rond de 40-50km per uur "rondom" huis in berggebied met U bochten en scherpe draaien. Grom grom zegt de D5, motor doet het wel, maar voelt toch niet helemaal lekker. :(
Ik schakel dus ook vaak met de hand.

De geartronic ervaar ik niet echt als een succes in deze omgeving...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een en ander afhankelijk van de auto/banden.
Hier staat de Pajero vaak in standje AWD en het verbaasd je dan nog wat er mogelijk is, tractiecontrole staat daarbij volledig aan en helpt je ook echt op gang zonder een belemmering te zijn.

Nu heb ik in het verleden een aantal merken gereden en weet dat dat laatste lang niet altijd het geval is.
Hier laatst in een schuine besneeuwde berm met aanhanger erachter aan de kant gegaan voor een melkwagen.
Vanuit stilstand optrekken kon ik zien dat 3 banden geen grip hadden, korte ingreep en weer keurig netjes op weg.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja Ferdi jij hebt een terrrein wagen, dus geen vergelijk met de gemoduleerde Haldex aandrijving..Happy you :happy:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In standje AWD is de werking bijna hetzelfde, dan verdeelt ie zelf de krachten :)
Alle standen daarna maken een veel groter verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zie hier het verschil in de S stand en D stand en ben ik hier stevig aan het klimmen en toch dan in de D net de 1300rpm. Lijkt me wat weinig. Helling pecentage
6-7%
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Even een check, ik denk n.l. dat ik de sport stand niet heb. Hoe en waar schakel je die in bij een Geartronic?

DSTC heb ik wel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits ik heb een model 2012 juni dus jij hebt meer upgrade en mogelijk andere bak?

Van de Gaertronic bij mijn vefsie door de handel van de geartronic als deze in D staat naar Rechts te drukken.
Voor meer spin in de sneeuw of bij modder traject ga naar het MY Car menu en daar staat ESC... die aanvinken en verschijnt Sport in je linkeronderhoek scherm.

Kan morgen wel even uitzoeken met foto
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Naar rechts kan bij mij niet, Wel naar links voor in de hand zetten. ESC optie heb ik wel.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits V70 schreef: 12.12.2023 - 20:52 Naar rechts kan bij mij niet, Wel naar links voor in de hand zetten. ESC optie heb ik wel.
Onovertroffen die XC van mij :lol: Maar zonder gekheid, je hebt dan een andere schakelbak vermoed ik. Je kunt niet schakelprogram aanpassen in systeem?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Bover schreef: 13.12.2023 - 11:31
Frits V70 schreef: 12.12.2023 - 20:52 Naar rechts kan bij mij niet, Wel naar links voor in de hand zetten. ESC optie heb ik wel.
Onovertroffen die XC van mij :lol: Maar zonder gekheid, je hebt dan een andere schakelbak vermoed ik. Je kunt niet schakelprogram aanpassen in systeem?
Niet dat ik weet, Bob. Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Mijn XC is van 2014 en best goed voorzien van allerlei zaken: Standkachel, elektrische voorruit verwarming, adaptive cruisecontrol bv. Maar aanpassingen kunnen doen aan de versnellingsbak ben ik nog niet tegen gekomen.

En jij hebt een super fijne auto. Lekker in door blijven rijden. :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als er een sportstand opzit activeer je die idd door de pook op manueel schakelen te zetten. De D in je scherm zou dan moeten veranderen in een S.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”