Pagina 1 van 1

Verbruik V60 T6 versus T8

Geplaatst: 26.09.2023 - 16:26
door jordan23
Goedemiddag,

wij overweg de aanschaf van een V60 PHEV; Nu wordt het mij niet duidelijk wat het verbruik van de beide types is op het moment dat de accu leeg is.
Ongetwijfeld zal dit afhankelijk zijn van veel factoren maar als je informatie daarover wil delen dan kan je misschien ook iets zeggen over je rijstijl en de modus waar je normaal in rijd.
Ook wordt mij nergens duidelijk wat de levensduur van de batterij is en hoe deze wel of niet afneemt in tijd / oplaad momenten, heeft iemand daar informatie over....?
Alvast hartelijke dank.

Oskar

Verbruik V60 T6 versus T8

Geplaatst: 26.09.2023 - 16:49
door Gouwe
Voor het verbruik en het verschil zou je hier eens kunnen kijken: https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx
Ik denk dat er geen noemenswaardig verschil zit tussen een T6 of T8 aangenomen dat je in beide gevallen de PIH bedoelt.
Verder moet je niet rekenen met het verbruik wanneer de accu leeg is, maar veel meer kijken naar hoe jou dagelijkse ritten zijn. Rijd je enkel lange afstanden en kun/wil je onderweg niet laden dan is een PIH gewoon minder zuinig. Rijd je juist veel kortere stukjes dan is een PIH lonend.
Ik rijd met met XC90T8 gemiddeld 1:18, zonder acculading 1:11.
Mijn auto heeft nu bijna 270K op de teller en mijn eDTE waarde in Pure is 31 km (zie hier meer info: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4). Oorspronkelijk was dit dus 40.
Kortom een 20% degeneratie in bijna 8 jaar en 270K kilometer en dat lijkt mij heel acceptabel. Mijn auto haat zo maar 4 keer per dag aan de lader, dus heeft heel wat laad cycli achter de rug. Omdat je maar met 3kW kunt laden heeft de accu niet veel te lijden. Snelladen is een aanslag op de accu degeneratie. Succes met zoeken.

Verbruik V60 T6 versus T8

Geplaatst: 28.09.2023 - 14:51
door Rene68
Ik denk dat het vooral afhangt van twee dingen. De eerste en belangrijkste is wat Gouwe schrijft. En kun je thuis altijd laden? Ik rij gemiddeld 47km puur elektrisch en dat is precies de afstand naar kantoor. Daar laad ik weer op en rij weer elektrisch naar huis. Het tweede is toch echt de rechtervoet.

Als bij mij de batterij leeg is rij ik zo'n 6,5ltr/100 km wat ik helemaal niet slecht vind. Mijn Mercedes C die ik hiervoor had had een gemiddeld verbruik van 7,6ltr/100km maar was een stuk lichter.