Roetfilter vol - na roetfilterwissel en nieuwe turbo
Geplaatst: 27.09.2023 - 09:50
Hallo, ik rij sinds 2010 met veel plezier in mijn V70 2.4d. Inmiddels (slechts) ruim 300k gereden. Afgezien van wat kleine dingetjes nooit een probleem gehad met de auto.
Tot na de apk van dit jaar. Roetfilter moest vervangen worden wegens andere eisen (zie ook viewtopic.php?t=92994).
Auto opgehaald en al snel kwam er een melding dat het motormanagementsysteem service vereiste. Iets met de turbo maar heel precies werd het niet aangegeven. Auto reed verder ook goed. Toch bij de garage-1 laten staan maar die kon verder niets vinden. Auto dus weer meegenomen, maar een paar dagen later (met hooguit 200 km afgelegd) maakte de motor rare geluiden. Dus toch maar weer achtergelaten bij de garage-1 en daar werd geconstateerd dat er een lekkage in een slang was, dus intercoolerleider/slang en intercoolerslang inlaatdemper vervangen.
Auto opgehaald en bij huis (ca 4 km) had ik alweer de melding van het motormanagementsysteem. De volgende ochtend wilde de auto helemaal niet starten. Gelukkig kon ik een booster lenen waarmee het wel lukte. Naar een andere garage gereden omdat ik eigenlijk het vertrouwen niet zo had in garage-1. Accu bleek op (dat mag ook wel na ca 7 jaar), en gelijk de storing uit het systeem laten halen. Proefritje door monteur die aangaf dat hij niets raars merkte aan de auto.
Binnen 500 km kwam weer de melding op het display en even later al gelijk de melding dat het roetfilter vol was. Hierna reageerde de turbo ook niet. Auto weggebracht naar garage2. Deze hebben het zgan roetfilter geregenereerd en zijn gaan zoeken. Na overleg met een turbospecialist was de conclusie dat de turbo vervangen moest worden. Duur grapje, maar een nieuwe auto is nog veel duurder, en zoals gezegd bevalt de V70 prima.
Kort na het vervangen van de turbo merkte ik wel af en toe een hapering in de motor, maar ik schreef dat toe aan iets dat tussen mijn oren zit. Maar na een km of 200 weer het roetfilter vol. Gegoogled en garage-2 gebeld, regenereren is een optie en anders de auto weer terugbrengen. Gelukkig laat op de avond, dus met een gangetje van ca 90 km per uur in een lage versnelling de snelweg gepakt en de melding verdween.
Inmiddels zo'n 3 weken verder (ca 200 km per week afgelegd) en weer de melding dat het roetfilter vol zit. Weer het roetfilter laten regenereren op de snelweg, wederom gelukt met een kwartier rijden.
Het lijkt mij niet normaal dat het roetfilter vol gaat zitten, maar ik heb ook gelezen dat het een restverschijnsel kan zijn van een eerdere storing. Of zou er ook nog een andere oorzaak kunnen zijn en moet de auto weer naar de garage?
Tot na de apk van dit jaar. Roetfilter moest vervangen worden wegens andere eisen (zie ook viewtopic.php?t=92994).
Auto opgehaald en al snel kwam er een melding dat het motormanagementsysteem service vereiste. Iets met de turbo maar heel precies werd het niet aangegeven. Auto reed verder ook goed. Toch bij de garage-1 laten staan maar die kon verder niets vinden. Auto dus weer meegenomen, maar een paar dagen later (met hooguit 200 km afgelegd) maakte de motor rare geluiden. Dus toch maar weer achtergelaten bij de garage-1 en daar werd geconstateerd dat er een lekkage in een slang was, dus intercoolerleider/slang en intercoolerslang inlaatdemper vervangen.
Auto opgehaald en bij huis (ca 4 km) had ik alweer de melding van het motormanagementsysteem. De volgende ochtend wilde de auto helemaal niet starten. Gelukkig kon ik een booster lenen waarmee het wel lukte. Naar een andere garage gereden omdat ik eigenlijk het vertrouwen niet zo had in garage-1. Accu bleek op (dat mag ook wel na ca 7 jaar), en gelijk de storing uit het systeem laten halen. Proefritje door monteur die aangaf dat hij niets raars merkte aan de auto.
Binnen 500 km kwam weer de melding op het display en even later al gelijk de melding dat het roetfilter vol was. Hierna reageerde de turbo ook niet. Auto weggebracht naar garage2. Deze hebben het zgan roetfilter geregenereerd en zijn gaan zoeken. Na overleg met een turbospecialist was de conclusie dat de turbo vervangen moest worden. Duur grapje, maar een nieuwe auto is nog veel duurder, en zoals gezegd bevalt de V70 prima.
Kort na het vervangen van de turbo merkte ik wel af en toe een hapering in de motor, maar ik schreef dat toe aan iets dat tussen mijn oren zit. Maar na een km of 200 weer het roetfilter vol. Gegoogled en garage-2 gebeld, regenereren is een optie en anders de auto weer terugbrengen. Gelukkig laat op de avond, dus met een gangetje van ca 90 km per uur in een lage versnelling de snelweg gepakt en de melding verdween.
Inmiddels zo'n 3 weken verder (ca 200 km per week afgelegd) en weer de melding dat het roetfilter vol zit. Weer het roetfilter laten regenereren op de snelweg, wederom gelukt met een kwartier rijden.
Het lijkt mij niet normaal dat het roetfilter vol gaat zitten, maar ik heb ook gelezen dat het een restverschijnsel kan zijn van een eerdere storing. Of zou er ook nog een andere oorzaak kunnen zijn en moet de auto weer naar de garage?