Automaat spoelen T8 Twin Engine

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Hej, is er al iemand zo ver geweest om zijn automaat te laten spoelen van de T8 Twin Engine vanaf 2019?

Wilde het laten doen maar de bereikbaarheid van de aansluiting is dusdanig dat het niet lukt.
Vandaar de vraag hoe het dan gegaan is.

G Slot is wel aan het kijken hoe het gedaan kan worden en op zijn antwoord wacht ik nog.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat is er bij een 2019 anders dan een 2016 vraag ik me af? Maar als Gery het nog niet eerder heeft gedaan dan zal het wel anders zijn.....
Afgelopen vrijdag mijn 2016 T8 laten doen voor de tweede keer bij Gery.
In ieder geval een no-brainer om te doen, maar dat wist je zelf ook wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

2016 is oud model V60, 2019 nieuw model, en andere motor.
Bij de XC90 en V90 is er meer ruimte om een adapter te plaatsen. https://www.kroon-oil.com/nl/additionee ... 4696/5729/
Bij de V60 lukt dat dus niet door ruimtegebrek.

Ik was bij Poika (Polter) en die heeft meerdere T8 twin engines gedaan, echter van een XC90 en daar is gewoon meer ruimte.

Zal nog even moeten wachten op de Heer Slot of hij een oplossing weet.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sorry had even gemist dat jij een V60 hebt. Ging uit van een XC90.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Zaterdag gespoeld bij GS powerflush.
Puur preventief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dus toch gelukt. Hoeveel kilometer had de jouwe gelopen? open deur vraag: merk je het verschil en waarin?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

78000km, ik merk eigenlijk niet zo veel verschil.
Olie was volgens Gery ook niet heel vies. Dus was preventief, kan ik weer 4-5 jaar verder.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

78K is mooi op tijd. Geniet er de komende 80K weer van dan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zonder in de discussie te willen belanden welke bakolie en/of reiniger beter is; welke olie/vloeistoffen gebruikt GS powerflush?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 377
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

ehhh, niet gevraagd. Was wel van Kroon, maar type?
Neem aan de voorgeschreven ATF.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nou dat gaat een hele discussie hier opleveren :-). Hele epistels hier over JWS-3309 compliance....
En of je wel of geen reiniger moet toevoegen en wel of geen seal treatment.
Gery doet alles met Kroon. Levert zijn spoelmachines ook aan Kroon. Sommigen zweren bij OEM olie en als je Gery vraagt kan hij er ook OEM in doen.
Mijn persoonlijke ervaring met meerdere auto's en met bijvoorbeeld nu 2x een spoelbeurt van de XC90T8: ik volg het advies van de expert himself en dat bevalt mij prima.
Zijn advies: elke 80K spoelen (en ik ben dan een beetje eigenwijs door het pas na 100K te hebben gedaan).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Check.
Jullie hebben dus gewoon zijn advies opgevolgd en geen bijzondere verzoeken gedaan.
Dank!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Hoi, ik wil dit bij de volgende beurt laten meenemen. De T8 zit nog in de garantie periode. Nu ca 85k gelopen.
Ik ga nog navragen hoe ze dit uitvoeren. Powerflush of drain en fill.
Laatste zou m'n voorkeur hebben. Ik hou jullie op de hoogte met de ervaringen.
Op YouTube staan wat filmjes over het drain en fill van de de bakken pre 2019
Ps.
Bij m'n 850 voer ik tijdens het jaarlijkse beurtje zelf een bak drain en fill uit. Na 520k km's nog steeds geen bijzonderheden/ issues. Ik hoop dat de T8 ook zo'n km stand kan halen...
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn T8 heeft 270K op de teller, 2x power flush gehad en schakelt naadloos zonder slip of hick-ups. Naast onderhoud is de manier van berijden natuurlijk ook een belangrijke factor als het gaat om hoe lang iets meegaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Hoi Gouwe, dat is mooi om te lezen 270k met het juiste onderhoud en berijden.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zeker. Vanwaar jou voorkeur voor drain en fill?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Gouwe schreef: 10.10.2023 - 19:33 Zeker. Vanwaar jou voorkeur voor drain en fill?
Wanneer de bak nog geen issues heeft, preventief een deel van de olie wordt ververst. Zeg maar 'lean' instandhouden, ca 3L atf en een setje afdichtings ringen voor de drain en vul plug.
Ik heb vernomen dat in de V.S. waar er al een historie is met automaatbakken, een drain en fill regelmatig wordt meegenomen bij de standaard oilchange.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4637
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Check, maar mijn gevoel zegt dan dat als je het lean wil doen met telkens een liter of 3 je veel vaker aan de bak moet (letterlijk :-)) om hetzelfde effect te bereiken van een power flush eens per 80 a 100K km.
Weet niet of dat dan zo "lean" is en wat de uiteindelijke impact is op de kwaliteit en levensduur van de bak. Verder schat ik in dat als je drain en fill laat uitvoeren je ook zo maar een 100-150 euro per keer staat af te rekenen. In vergelijking met een poweflush is dat maar 1/3 tot de helft ongeveer.
En een bak doe je altijd preventief. Als je al issues hebt ben je meestal te laat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27680
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sommige merken hebben ook een drain en fill in het onderhoudsschema zitten.
Is bij mijn auto ook zo.
Bak schakelt hiermee na 326.xxx kilometer op de teller nog altijd perfect.

Zou het niet in het schema staan zou ik persoonlijk voor eens per 80 of 100.000 km voor een flush gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Gouwe schreef: 11.10.2023 - 12:05 Check, maar mijn gevoel zegt dan dat als je het lean wil doen met telkens een liter of 3 je veel vaker aan de bak moet (letterlijk :-)) om hetzelfde effect te bereiken van een power flush eens per 80 a 100K km.
Weet niet of dat dan zo "lean" is en wat de uiteindelijke impact is op de kwaliteit en levensduur van de bak. Verder schat ik in dat als je drain en fill laat uitvoeren je ook zo maar een 100-150 euro per keer staat af te rekenen. In vergelijking met een poweflush is dat maar 1/3 tot de helft ongeveer.
En een bak doe je altijd preventief. Als je al issues hebt ben je meestal te laat.
Een prima onderbouwing.
Met de 850 kost de drain en fill €30,- ( atf + afdichting ring) dit voer ik dan zelf uit. 15 minuten werk.

Omdat de T8 nu nog in de garantie zit, ik de 2de eigenaar ben en 85k op de teller heb staan . ga ik dit aankaarten bij de eerst volgende afspraak.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”