Oke, even mijn ervaring over accu's.
Hier staat een fiets waarvan de accu alleen al 2000 euro moet kosten als je een nieuwe nodig hebt. Je snapt dus dat ik daar geen zin in heb, en daarom heb ik eens goed zitten lezen over lithium-ion accu's.
De fietsenwinkel zei 'maakt niet zoveel uit hoe je hem oplaad en tot hoe ver'. Nou, dus wel!!
Ik heb hier veel van geleerd, wees vooral niet bang om overal op door te klikken. Het is in het Engels maar dat kan vertaald worden voor de liefhebbers, en je bent wel even een dag bezig...
https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries
Korte samenvattig:
-
Opladen tot 100% (4,2v celspanning normaal gesproken) is niet goed voor een accu. Dat geeft stress. Afhankelijk van het BMS is dit af en toe wel nodig. Mijn fiets laadt ik eens in de 2 weken naar 100% SoC (State of Charge), gewoon de hele nacht aan de stroom zodat de cellen kunnen balanceren. Zorg wel dat je hem na een paar uur weer gebruikt en in ieder geval leeg rijdt naar zo'n 85-90%.
BMS van bijvoorbeeld Tesla doet constant aan balanceren heb ik begrepen. Hoe Volvo dat doet weet ik niet, maar dat is vast ergens te vinden.
-
Niet te diep ontladen, complete ontlading vinden ze ook niet lekker. Raakt hij wel leeg, geen paniek, 0% is minder erg dan 100%. Maar zorg dat je binnen een paar uur de accu weer bij laadt naar in ieder geval 15-20%. Te lang (weken/maanden) op 0% houden geeft uiteindelijk diepte ontlading en dan kan je de accu containeriseren (weggooien dus).
-
Tussendoor bijladen is geen probleem voor een li-ion accu, die heeft geen geheugen effect. Sterker nog, dat is juist hoe je de accu het beste houdt, zie volgend punt.
-
Houd de accu in het midden van het bereik. Gebruik van 100-0-100% kan je 500 keer doen (verschilt per fabrikant, maar ik noem even een gemiddelde) tot dat de SoH (State of Health) op 80% zit. Dat betekend dat je van je 100kWh accu nog maar 80 kWh kan gebruiken.
Bij 90-10-90% is bereik je die SoH pas na 1000 keer. 80-25-80 kan je al 2000 keer doen. 70-40-70 5000 keer.
Gebruik je de accu alleen in het bereik 60-50-60, dan bereik je die 80% SoH pas na 10000 keer.
Je begrijpt natuurlijk dat je dan een actieradius overhoudt van net niks, en daarom is het niet praktisch.
-
Snelladen heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb in de fiets een 983Wh accu en 246W oplader die 22% (netto) laadt per uur. Zeg maar grofweg een kwart van de accu capaciteit. Ik durf hardop te zeggen dat dat geen kwaad kan.
Langzamer kan ook geen kwaad. Ga je harder laden, ik weet het niet. De bussen op het werk laden met 350kW op een accu van zo'n 200kWh, dat vertrouw is dus echt niet. Ik heb geen cijfers maar ik ben wel heel benieuwd naar de SoH van die accu's, nu 3 jaar oud.
Snelladen gaat ook maar tot ergens in de 80%, daarna gaat een goede BMS automatisch langzamer.
-
Gebruik een timer bij het opladen. Voor de fiets weet ik dat hij 22% per uur laadt. Kom ik op het werk met 40% SoC, dan zet ik de timer op 2 uur en de oplader wordt afgeschakeld bij zo'n 84% SoC.
Er zijn fabrikanten die dit inbouwen in hun app, helaas mijn fiets niet. Dan kan je van te voren al instellen tot hoe ver je wilt opladen. Echt ideaal.
-
Niet gebruiken van de accu. Laat hem dan met zo'n 40% staan op kamertemperatuur, dat is ideaal. Maar dat gaat voor een accu in een auto niet op, dat begrijpen we allemaal.
-
Kies de grootste accu die er te krijgen is. Dan gebruik je automatisch een kleiner bereik voor dezelfde kilometers.
Van de 100% grens weet ik nog dat dat 4,2v celspanning is, de 0% grens weet ik zo niet. Veel fabrikanten passen die grenzen software matig aan, waardoor de auto bijvoorbeeld al 100% aangeeft bij 4,1v. Zo bescherm je de accu al tegen volledig opladen, maar dan moet de BMS wel constant balanceren anders heb je daar nog niets aan. De ondergrens kunnen ze ook aanpassen. Dit om de accu te beschermen maar de gebruiken wel te laten denken dat de accu vol is. Stel je rijdt hem helemaal leeg, dan zit er stiekem toch nog 5 of 10% in.
Goed voor de levensduur van de accu, niet goed voor de actieradius. maar je kan gewoon niet allebei hebben en erop vertrouwen dat iedereen goed met de accu om gaat.
Je kan theoretisch de accu ook opladen naar 110% of hoger, door er 4,3v op te zetten. Dan gaat de SoH natuurlijk niet ten goede komen. Voor zo ver ik weet zijn er ook geen fabrikanten die dat doen.
Dus:
Alleen 100% SoC als je een lange rit moet maken, niet te lang op 0% blijven hangen, blijf van de snelladers af, en probeer het bereik in het midden te houden (50-80%).
Vergelijk het een beetje met je longen. Een keertje diep inademen is lekker, maar je doet het niet bij elke slag. Helemaal uitademen zelfde verhaal. Je zit altijd een beetje in het midden.
De accu van mijn fiets zit na 3 jaar en 27.000 km nog op 99% SoH, dagelijks gebruik.